نقص در نظام توزیع لاستیک کشور

رئیس کمیته حمل‌ونقل کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد نقص در نظام توزیع لاستیک کشور رئیس کمیته حمل‌ونقل کمیسیون عمران مجلس گفت: در شرایط کنونی یکی از مهم‌ترین مشکلات و دغدغه‌های رانندگان، نقص در نظام توزیع لاستیک در کشور است، بنابراین باید مکانیزم دقیق و منسجمی برای ارائه این محصول در نظر گرفته شود. شادمهر کاظم‌زاده […]

رئیس کمیته حمل‌ونقل کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد

نقص در نظام توزیع لاستیک کشور

رئیس کمیته حمل‌ونقل کمیسیون عمران مجلس گفت: در شرایط کنونی یکی از مهم‌ترین مشکلات و دغدغه‌های رانندگان، نقص در نظام توزیع لاستیک در کشور است، بنابراین باید مکانیزم دقیق و منسجمی برای ارائه این محصول در نظر گرفته شود.

شادمهر کاظم‌زاده در گفت‌وگو با خانه‌ملت، با اشاره به آغاز طرح توزیع سیستمی تایر سنگین در ۱۰ استان کشور، گفت: طبق گزارش‌های ارائه شده، در سال گذشته حدود یک‌میلیون حلقه لاستیک میان رانندگان توزیع شده، اما براساس اطلاعات واصله، این رانندگان تا پایان سال باز به حدود یک‌میلیون حلقه لاستیک جدید نیاز دارند.

نماینده مردم دهلران، آبدانان و دره‌شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حمل‌ونقل جاده‌ای در سال به حدود پنج میلیون حلقه لاستیک جدید نیاز دارد، حال وزارتخانه‌های صمت و راه‌وشهرسازی باید راهکار درستی را برای توزیع این محصول اجرایی کنند.

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی حداکثر ظرفیت کارخانجات داخلی برای تولید لاستیک ۵٫۱ میلیون حلقه است، از این رو مابقی این محصول باید از خارج وارد کشور شود.

کاظم‌زاده ادامه داد: به نظر من با توجه به مشکلات تحریمی، کارخانجات داخلی باید در جهت افزایش میزان تولید لاستیک در کشور اقدام کنند، در این صورت می‌توان با مدیریت بازار و تزریق تولیدات داخلی، مشکلات حمل‌ونقل جاده‌ای و رانندگان را حل کرد.

وی گفت: یکی از مسائل مهم در حوزه صنعت تولید لاستیک، موضوع تخصیص ارز است، در شرایط کنونی وزارت صمت برای واردات لاستیک از خارج، ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی اختصاص می‌دهد، اما برای واردات مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات داخلی اقدام به ارائه ارز نیمایی می‌کند.

رئیس کمیته حمل‌ونقل کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: این مسأله موجب شده که عملاً کارخانجات تولید لاستیک نتوانند با نمونه‌های خارجی در بازار رقابت کنند؛ از این رو دولت باید چاره‌ای برای حل این مسأله بیندیشد.