مسکن مهر، خانه‎هایی در مرداب بی‎رغبتی

مسکن مهر، خانه‎هایی در مرداب بی‎رغبتی ‌مسکن مهر، راه‎حلی برای معضل اقشار کم درآمد بود. پروژه‎هایی در حاشیه شهر‌‌ها که همین موضوع در آینده باعث ایجاد معضل حاشیه نشینی خواهد شد. به گزارش ایسنا، اگر از مشکل جانمایی این واحد‌‌ها بگذریم، باز به معضلات دیگری می‎رسیم که بررسی هر کدام از آن‌‌ها به کل این […]

مسکن مهر، خانههایی در مرداب بیرغبتی

‌مسکن مهر، راهحلی برای معضل اقشار کم درآمد بود. پروژههایی در حاشیه شهر‌‌ها که همین موضوع در آینده باعث ایجاد معضل حاشیه نشینی خواهد شد.

به گزارش ایسنا، اگر از مشکل جانمایی این واحد‌‌ها بگذریم، باز به معضلات دیگری میرسیم که بررسی هر کدام از آن‌‌ها به کل این سایت‌‌ها و ساختشان را به زیر سؤال میبرد.

به قول یکی از مسؤولان، مسکن مهر خانههای آسمانی بودند که حال کسی رغبتی برای به دست آوردنشان ندارد!

از جمله این واحد‌‌ها باید به سایت شهر نورآباد اشاره کرد که تمامی افراد حتی ساکنین نیز از آن ناراضی هستند.

حدود ۴۵۶ واحد از مسکن مهر نورآباد هنوز به بهرهبرداری نرسیده است

رضایی، مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی لرستان در این باره گفت: مسکن مهر نورآباد ۶۴۱ واحد بوده که سال گذشته ۱۸۵ واحد آن به بهرهبرداری رسیده است.

وی اضافه کرد: حدود ۴۵۶ واحد از آن‌‌ها هنوز به بهرهبرداری نرسیده است و در دست پیمانکار هستند.

رضایی ادامه داد: عمده کاری که برای اتمام پروژه باقی‌مانده است، تکمیل آسفالت و جداول این مسکن‌‌ها است و برنامه داریم ۱۵۰ واحد را برای هفته دولت به اتمام برسانیم.

مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی لرستان با بیان این‌که ۳۰ درصد آسفالت انجام شده است، افزود: در حال حاضر لکهگیری و آسفالت کوچه‌‌ها باقی مانده است که ظرف دو، ۳ ماه آینده در هفته دولت به بهرهبرداری خواهند رسید.

وی با بیان این‌که باید از ظرفیت پیمانکار موجود بهره جست، ادامه داد: فسق قرارداد باعث افزایش قیمت و هدررفت زمان میشود و نیز به لحاظ اجتماعی نیز مشکلاتی به همراه خواهد داشت.

رضایی یادآور شد: برای تسریع عملیات اخطارهای لازم داده شده است و هم‌‌اکنون نیز این سایت حدود ۸۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. در مسکن مهر نورآباد مشکلات ما بحرانی نیست.

این مسؤول ادامه داد: تا جایی که امکان داشته تغییرات لازم داده شده است، این سایت پارکینگ ندارد، اما حیاط برای آن تعبیه شده است. سایر نواقص برطرف شده است و بعضی پروژه‌‌ها تکمیل شدهاند.

وی خاطرنشان کرد: در این پروژه جهت بارندگی در نظر گرفته نشده است و همین امر باعث ایجاد رطوبت در منازل شده است. برای رفع این مشکل باید ساکنین خود اقدام کنند، چراکه واحد‌‌ها تحویل داده شدهاند و در قبال آن‌‌ها پیمانکار تکلیفی ندارد.

رضایی گفت: حدود ۵ هزار واحد مشکل‌دار استان تعیین تکلیف شده‌اند و در سایت‌های مسکن مهر ۵ مسجد پیش‌بینی شده است که اجرایی شوند. همچنین دو آموزشگاه نیز با پیشرفت بالای ۹۰ درصد در حال آماه‌سازی هستند.

مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی لرستان با بیان این‌که ۱۲ هزار و ۶۸۰ واحد از مسکن مهر استان باقی مانده است، افزود: حدود۱۹۸۰ واحد از آن‌‌ها ر‌‌ها شده و بیش از ۲۰۰۰ واحد مشکل‌دار هستند که از واحدهای مشکل‌دار جزو طرح‌های ر‌‌ها شده نیز محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: این واحد‌‌ها به پیمانکاران جدید برای تعیین تکلیف شدن واگذار شده‌اند و حدود ۲۰۶ واحد باقی می‌ماند که باید به یک تعاونی، دستگاه یا پیمانکار دیگری جهت تکمیل، داده شوند.

رضایی تصریح کرد: برای واگذاری این ۲۰۶واحد در سطح شهر تیزرهای تبلیغاتی و بنر زده شده است و این‌‌ها جزو پروژه‌هایی هستند که ۲۰ تا ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی لرستان با اشاره به مسکن مهر پلدختر گفت: قرار بود دستگاه‌های خدمات‌رسان برای نصب انشعاب از خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی هزینه‌ای نگیرند و به صورت رایگان انجام شود، اما تا به حال این کار صورت نگرفته است.

حتی کسانی که هم اکنون ساکن هستند نیز ناراضی هستند

در این باره جعفر‌طولابی، فرماندار دلفان نیز گفت: مسکن مهر نورآباد مشکلات زیادی دارند و قرار بود سال ۹۴ تحویل داده شوند اما متأسفانه ۱۸۵ واحد آن هنوز باقی ماندهاند.

وی اضافه کرد: به خاطر این‌که پیمانکار این واحد‌‌ها ضمانتنامه محکمی ارایه ندادهاند، هنوز این واحد‌‌ها تعیین تکلیف نشدهاند. این موضوع باعث نارضایتی مردم شده است.

طولابی تصریح کرد: نواقص متعددی بر این پروژه است که علت آن به خاطر بعد نظارتی آن است. مصالح مرغوبی در آن به‌کار نرفته و پارکینگ برایش تعبیه نشده است.

فرماندار دلفان یادآور شد: همچنین عابر به طبقات بالای آن مسلط بوده چراکه طراحی اولیه مناسب نبوده است. بعضاً افراد خود اقدام به تغییر طراحی واحد خود کردهاند و به خاطر این‌که مسیر در معرض بارش‌‌ها ایزوگام نشده است رطوبت به این منازل نفوذ کرده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین سهم آورده متقاضیان از ۱۷ میلیون تومان به ۲۷ و تسهیلات نیز ۳۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

طولابی اظهار کرد: حتی کسانی که هم‌اکنون ساکن هستند نیز از این واحد‌‌ها ناراضی هستند.

بعد از تکمیل این پروژه عملیات گازرسانی شروع میشود تا دوباره کاری پیش نیاید.

شمس با بیان این‌که برای ۱۵۰ واحد سال گذشته دوبار هزینه کردیم، افزود: این درحالیست که ما هنوز یک ریالی بابت هزینههایمان دریافت نکردهایم.

به گفته مدیرعامل شرکت گاز لرستان، بعد از تکمیل این پروژه عملیات گازرسانی شروع میشود تا دوباره کاری پیش نیاید.

مسکن مهر وبال گردن است که باید هرچه سریعتر جمع شود

وی گفت: تا قبل از شروع فصل سرما باید این واحد‌‌ها تعیین تکلیف شوند. مسکن مهر وبال گردن است که باید هرچه سریعتر جمع شود.

 

همگی به بی‌کیفیتی این مساکن اذعان داریم و میدانیم دیری نخواهد پایید که فرسوده میشوند اما جای بسی تأمل است که چرا مصر به ادامه روند کار هستیم؟ آیا نباید فکری دیگر برای این موضوع شود؟ قشر هدف ما افرادی هستند که بعضاً با هزار و یک قرض آورده خود را توانستهاند جمع کنند، آیا تنها باید برای تعیین تکلیف یک دسته‌گل به آب داده در دورههای قبل باز باید قشر ضعیف جامعه متضرر شوند؟