رضایی در قرائت گزارش معاونت قوانین مجلس بازخواست دستگاههای بیتوجه به قوانین تنقیحی شمول قوانین تنقیح نشده بسیار است معاون قوانین مجلس در قرائت گزارش این معاونت در خصوص تنقیح قوانین گفت: از قانون مقرری میرزاحسنخان که در زمان جنگ پایش گلوله خورده تا ۷۸۷ معاهده بینالمللی، جزو شمول قوانین تنقیح نشده است. به گزارش […]
رضایی در قرائت گزارش معاونت قوانین مجلس
بازخواست دستگاههای بیتوجه به قوانین تنقیحی
شمول قوانین تنقیح نشده بسیار است
معاون قوانین مجلس در قرائت گزارش این معاونت در خصوص تنقیح قوانین گفت: از قانون مقرری میرزاحسنخان که در زمان جنگ پایش گلوله خورده تا ۷۸۷ معاهده بینالمللی، جزو شمول قوانین تنقیح نشده است.
به گزارش خانه ملت، امیدواررضاییمیرقائد در نشست علنی دیروز (یکشنبه ۲۳خرداد) مجلس شورای اسلامی گزارش معاونت قوانین مجلس در خصوص تنقیح قوانین در مجلس را قرائت کرد و گفت: مجلس موظف است براساس سیاستهای کلی و ابلاغ آن از سوی مقام معظم رهبری، این سیاستها را به صورت قانون تصویب کند.
معاون قوانین مجلس با اشاره به تأکیدات رهبر انقلاب در دیدار با نمایندگان مبنی بر تدوین قوانین مستحکم و با ثبات افزود: برخی از قوانین در مجلس باید حذف شده و برخی قوانین جدید تصویب شود. رهبری همچنین بر تصویب قوانین بدون تعارض با قوانین دیگر و به صورت همه جانبهنگر منطبق بر سیاستهای بالادستی ضدفساد برگرفته از نظرات کارشناسی بدنه دولت و خارج از دولت تأکید کردند.
معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۱ بر تنقیح قوانین و حذف قوانین زائد تأکید کردند، ادامه داد: قوانین، مقررات و بودجههای سالانه باید حسب سیاستهای کلی مرتبط با آن تنظیم شود.
وی با بیان اینکه اولین قانون تنقیح به سال ۱۳۵۰ مربوط میشود، گفت: در سال ۱۳۸۹ کلیه دستگاههای اجرایی و نیز قوه قضاییه موظف شدند کلیه قوانین مرتبط با حوزه خود را تنقیح کنند و بالاترین مقام دستگاه خود باید دلایل تنقیح را بیان کرده و به معاونت قوانین مجلس گزارش دهد که متأسفانه هیچکدام از این دستگاهها، هیچ پیشنهادی را به معاونت قوانین ندادهاند.
رضاییمیرقائد افزود: تنقیح قوانین در معنای لغوی یعنی پاک و پاکیزه کردن از موارد زائد و در قانون نیز به معنای مجموعه اقدامات برای پالایش و طبقهبندی قوانین است.
وی با بیان اینکه مراجع تنقیح، دستگاههای اجرایی و قوه قضاییه هستند، ادامه داد: دستگاهها کارهای کارشناسی خود را به معاونت قوانین ارایه میدهند که پس از آن در معاونت قوانین و صحن علنی مجلس مطرح میشود.
معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه از وظایف این معاونت، تعیین اصول تنقیح و ابلاغ به دستگاههای مسؤول است، تصریح کرد: تهیه عناوین کدهای تنقیحی از وظایف معاونت قوانین و شورای عالی تنقیح که رییس آن، رییس مجلس شورای اسلامی است، بود که این کدها تهیه و تصویب شد تا دستگاهها کار خود را براساس این عناوین و کدها انجام دهند.
رضایی با بیان اینکه ۲۰ اقدام و ۲۰ قدم در مراحل تنقیح مشخص شده است، بیان کرد: تکالیف دستگاههای اجرایی با جزییات مشخص شده و به دستگاهها ارسال شده و مشخص شده هر دستگاه اجرایی در خصوص تنقیح و کدگذاری چه اقداماتی باید انجام دهد.
وی افزود: به دلیل اینکه دولتها، گزارشهای پیشنهادات خود را به معاونت قوانین ارایه نکردند، با دستور رییس مجلس کار کارشناسی به دانشگاهها، مراکز علمی و نخبگان جامعه در خصوص تنقیح واگذار شد که دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی، وزارت دفاع و دانشگاه آزاد در اینخصوص همکاری کردند.
معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بسیاری از قوانین مدتدار و نامشخص، قوانین منتفی شده و قوانینی که یک قانون جامع دیگر آن را پوشش میدهد، تنقیح میشود تا از حجم قوانین کاسته شود.
اولین اقدام برای تنقیح، نسخ صریح است
وی افزود: اولین اقدام برای تنقیح، نسخ صریح است که در این راستا باید برای نسخ صریح و نسخ ضمنی تعریف صحیحی آورده شود و نمایندگان به این تعریف دقت کامل داشته باشند.
رضایی با بیان اینکه طرحهای تنقیح قوانین در اختیار نمایندگان گذاشته شده است، تصریح کرد: اولین طرح مربوط به اولین قانونگذاری از سال ۱۲۸۵ تا ۱۳۰۹ است که حدود ۲۵ سال قانونگذاری در اولین مجلس ایران انجام شده که ۱۰۳۴ قانون تصویب شده و از این تعداد قانون تعداد ۱۱۴ قانون نسخ صریح شده، ۲۶۰ عدد مدت منقضی بوده و ۵۸۴ پیشنهاد نسخ صریح و حذف از سوی ما صورت گرفته است که نمایندگان در این رابطه باید تصمیمگیری کنند.
معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۷۸۷ معاهده بینالمللی پس از انقلاب وجود دارد که هیچکدام از آنها تنقیح نشده است، تصریح کرد: وزارت خارجه موظف است که قوانین مرتبط با خود را تنقیح کرده و به معاونت قوانین تحویل دهد.
وی افزود: مقرری میرزاحسنخان که در زمان جنگ پایش گلوله خورده، یک قانون است که تنقیح نشده؛ لذا باید تنقیح این دسته از قوانین زائد انجام شود.
رضایی با بیان اینکه در سالهای بعد از دوره اول قانونگذاری نیز بسیاری از قوانین باید تنقیح شوند، گفت: گزارش این قوانین آماده شده که نمایندگان باید در اینخصوص تصمیم بگیرند.
تنقیح مالیات از طرحهای تنقیحی است
وی با بیان اینکه یکی از طرحهای تنقیح قوانین، تنقیح مالیات است، افزود: ۷۷۹ قانون راجع به مالیات دارد که ۱۹۹ مورد نسخ صریح شده، ۱۸۹ مورد مدت منقضی شده و ۱۰۴ قانون با کمک کارشناسان امور مالیاتی تنقیح شده است.
معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی افزود: بسیاری از قوانین مالیاتی بیربط در قانون مالیات کشور وجود داشته که با کمک سازمان امور مالیاتی تنقیح شده است.
رضایی با بیان اینکه در حال حاضر با تورم قوانین روبهرو هستیم، تصریح کرد: البته میتوان گفت که هم تورم قوانین داریم و هم نداریم؛ زیرا در برخی موارد که هم قانون اساسی و هم سیاستهای کلی تکلیف کرده، قانون ندارد. همانند بند ۳ اقتصاد مقاومتی که تأکید کرده ایجاد بستر مناسب برای رقابت بین مناطق و استانها براساس جغرافیای مزیت استانها که متأسفانه بر این اساس اختیاری به استانها داده نشده است.
معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی از سیاستها که برای آن قانون تصویب نشده است، افزود: یکی از چالشها نبود سیاست کلی برای قانونگذاری است، البته خوشبختانه مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال تصویب سیاستهای کلی است.
وی با بیان اینکه به سرعت باید تکلیف قوانین مشخص شود، تصریح کرد: کمیسیون آییننامه باید پس از تشکیل سریعاً تکلیف طرحهای تنقیح قوانین را مشخص کند، همچنین نهادهای دولتی تنقیح قوانین خود را به معاونت قوانین ارایه دهند که پیشنهاد میشود آییننامه داخلی مجلس برای تنقیح قوانین در نظر گرفته شود.
معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی افزود: این از اختیارات کمیسیونها است که دستگاههایی که به قانون به ویژه قوانین تنقیحی عمل نمیکنند، بازخواست کرده و از آنها توضیح بخواهند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.