جهاد دانشگاهی مسؤول اجرای ۳۱ فناوری ملی

جهاد دانشگاهی مسؤول اجرای ۳۱ فناوری ملی رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به واگذاری تولید ۳۱ فناوری ملی به این نهاد و تأمین سرمایه از صندوق توسعه ملی از تشکیل تیم‌های تحقیقاتی برای اجرای این ۳۱ پروژه خبر داد و با تأکید بر لزوم مبارزه با واردات غیرضروری گفت: باید برخورد جدی‌تری با فساد صورت […]

جهاد دانشگاهی مسؤول اجرای ۳۱ فناوری ملی

رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به واگذاری تولید ۳۱ فناوری ملی به این نهاد و تأمین سرمایه از صندوق توسعه ملی از تشکیل تیم‌های تحقیقاتی برای اجرای این ۳۱ پروژه خبر داد و با تأکید بر لزوم مبارزه با واردات غیرضروری گفت: باید برخورد جدی‌تری با فساد صورت گیرد چرا که هزینه فساد در کشور کم است.

به گزارش ایسنا، حمید رضا طیبی در نشست خبری سی‌ونهمین سالگرد تأسیس جهاد دانشگاهی ضمن تبریک فرارسیدن این ایام به علاقه‌مندان به پیشرفت و توسعه دانش‌بنیان از اهداف مهم این نهاد انجام فعالیت‌های شاخص فرهنگی، علمی و فناورانه و توسعه آموزش‌های مهارتی به منظور رفع نیاز فناورانه افزایش میل به خوداتکایی و ایجاد غرور ملی نام برد و گفت: اساس کار تا به حال این بوده که نیاز‌ها را خودمان تشخیص دهیم و به دنبال برنامه‌ریزی برای تأمین نیاز باشیم در حالی که تجربه ما نشان می‌دهد اثبات قابلیت‌ها برای انجام کارهای بزرگ بین سه تا ۱۰ سال طول می‌کشد، بنابراین باید مدل واگذاری مأموریت همراه با تأمین مالی را در دستور کار قرار دهیم.

وی سپس به تشریح فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در حوزه پژوهش و فناوری از ۱۶ مردادماه سال ۹۷ تا به امروز پرداخت و یادآور شد: در آذرماه سال گذشته ۱۰ طرح فناورانه با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور رونمایی شد که این طرح‌ها با موفقیت به پایان رسیده است.

رئیس جهاد دانشگاهی ذیل دیگر طرح‌های موفق این نهاد طی سال گذشته توضیح داد: یکی از این طرح‌ها بازیابی فلزات گرانبها از وسایل الکتریکی و الکترونیکی مستعمل بوده است با پیشرفت تکنولوژی و توسعه استفاده از حجم زیادی از قطعات الکترونیکی که فلزات گرانبهای همچون طلا، نیکل و روی در خود دارند استخراج این فلزات ضروری به نظر می‌رسد. این در حالی است که زباله‌های الکترونیکی را به قیمت ارزان به خارج از کشور می‌فروشیم. اما در حال‌حاضر می‌توانیم در داخل کشور فلزات گرانبها را استخراج کنیم.

از داروی سوء‌هاضمه تا نشان‌گذاری بافت‌های سرطانی

طیبی همچنین به طراحی و ساخت ابزارهای نمونه‌گیری از بافت‌ها و نشان‌گذاری در بافت‌های سرطانی اشاره کرد که مصرف زیادی در پزشکی دارد و در حال‌حاضر مورد تأیید قرار گرفته و در مراسم سالگرد جهاد دانشگاهی رونمایی خواهد شد.

وی افزود: داروی گیاهی درمان سوءهاضمه را تولید کردیم که این دارو نیز مجوز تولید گرفته و در مراسم سالگرد رونمایی خواهد شد.

رئیس جهاد دانشگاهی سپس به دو پروژه جهاد دانشگاهی در حوزه علوم اجتماعی و علوم انسانی اشاره کرد و تصریح کرد: پیمایش ملی خانواده که با موفقیت به انجام رسیده سنجش و اطلاع دقیق از خانواده‌های ایرانی هدف قرارداده و آماری همچون ازدواج، طلاق، فرزند آوری، ساختار قدرت در خانواده، اختلاف بین زوجین و شیوه‌های حل اختلاف را ارائه خواهد داد و یک بنیاد معتبر ملی برای رصد تغییرات در این حوزه و برنامه‌ریزی برای اصلاح بنیان خانواده به حساب می‌آید.

طیبی سپس به پیمایش ملی گردشگری در ایران اشاره و اظهار کرد: این طرح نیز شناخت نگرش و رفتار گردشگران را هدف قرارداده و در تنظیم سند توسعه گردشگری، فراهم‌سازی اطلاعات پایه برای توسعه ملی و منطقه‌ای گردشگری و ایجاد زیر ساخت‌های لازم در این حوزه را مدنظر دارد.

رشد ۴۷ درصدی امتیازهای پژوهشی

طیبی یادآور شد: نرخ رشد امتیازهای پژوهشی جهاد دانشگاهی با تلاش مجلس و دولت ۴۷ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و ۱۳٫۲ میلیارد تومان در سال ۹۷ به ۲۵٫۲ میلیارد تومان در سال ۹۸ رسیده است.

رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به آمار ارائه ۶۳ مقاله خارجی طی سال گذشته از رشد ۱۲ درصدی در این حوزه خبر داد و افزود: همچنین ۷۵۱ مقاله داخلی نگارش شده و آمار مقالات داخلی را ۲۶ درصد افزایش داده است این در حالی است که ارائه مقاله در کنفرانس‌های خارجی با کاهش ۱۱ درصدی نسبت به سال گذشته همراه بوده و تعداد این مقالات ۴۵۲ بوده است. از این میان حدود ۱۳ الی ۱۴ مقاله بسیار خوب با ضریب تأثیر ۱۵ تا ۱۳٫۷۵ درصد تولید شده که عمدتاً در حوزه پزشکی بوده است.

وی با اشاره به این که حاصل فعالیت‌های شاخص پژوهشی جهاد دانشگاهی پیگیری و واگذاری مأموریت‌های مهم فناورانه به جهاد بوده است گفت: تلاش کردیم نظام به ما مأموریت بدهد و در سال ۹۲ مأموریت اجرایی شدن نقشه جامع علمی کشور را در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی طرح کردیم که در این زمینه هفت مأموریت در سال ۹۴ به ما ابلاغ و در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد.

رئیس جهاد دانشگاهی افزود: آبان‌ماه سال گذشته توفیق دیدار با مقام‌معظم‌رهبری را داشتیم که دستاوردهای فناورانه ما مورد تأیید و تشویق ایشان قرار گرفت حاصل رونمایی از ۱۰ طرح فناورانه با حضور دکتر جهانگیری توفیق دیدار با وزرا برای واگذاری مأموریت‌ها به جهاد دانشگاهی را فراهم کرد که در همین زمینه با نهادهای بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام قرارداد خوبی برای اصلاح نژاد دام‌های سبک و سنگین منعقد کردیم که از سوی پژوهشگاه رویان و ابن‌سینا انجام شده و مورد استقبال بخش‌خصوصی نیز قرار گرفته است.

محل تأمین اعتبار پروژه‌ها ؟

طیبی با اشاره به واگذاری تولید ۳۱ فناوری ملی به جهاد دانشگاهی افزود: تأمین مالی این ۳۱ طرح از محل صندوق توسعه ملی است که منتظر تحویل قسط اول از بانک‌مرکزی هستیم ضمن اینکه قرار است ضمن توافقی با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری آنها نیز همان مبلغ را از محل صندوق توسعه ملی در حساب مشترک آن سرمایه‌گذاری کنند تا سرعت اجرای پروژه‌ها افزایش پیدا کند. در این حوزه از حمایت رهبر و دولت از طریق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برخودار بودیم و به این ترتیب تیم‌های تحقیقاتی برای هر ۳۱ پروژه تشکیل شده است.

لزوم افزایش هزینه‌های فساد

رئیس جهاد دانشگاهی سپس به ارائه چند توصیه در حوزه پژوهش پرداخت و گفت: بایستی اعتماد به توان داخل و جهاد دانشگاهی برای انجام کارهای بزرگ فناورانه افزایش پیدا کند و مأموریت به ما واگذار شود چرا که توان اجرای آن فراهم است البته این واگذاری مأموریت باید در زمان مناسب باشد که در غیراین صورت دچار مشکل خواهیم شد.

وی ادامه داد: باید در کارهای بزرگ کل زنجیره فناوری را به مجموعه‌های توانمند واگذار کنند و این مجموعه‌ها موظف باشند که از تمام توان کشور استفاده کنند اما در نهایت پاسخگو یک سازمان است. جهاد دانشگاهی در گذشته اعلام آمادگی کرده و در حال‌حاضر مسؤولیت تولید فناوری در چند حوزه بزرگ را برعهده گرفته و در صورت لزوم انتقال تکنولوژی ضمن تولید در داخل را انجام خواهد داد.

رئیس جهاد دانشگاهی در همین زمینه تأکید کرد: برخورد با فساد بایستی جدی‌تر صورت گیرد چرا که هزینه فساد در کشور کم است اما باید به گونه‌ای باشد که به کسی جرأت انجام فساد دست ندهد. به خصوص فساد، زمانی اتفاق می‌افتد که توان داخل در کشور هست اما برخی بخواهند واردات غیرضروری انجام دهند.

از توانایی تولید بدون کارخانه تا ایجاد برند ایرانی در خانه

طیبی سپس به حوزه اشتغال و کارآفرینی پرداخت و توضیح داد: طرح ملی الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی در ۹ استان به صورت پایلوت و با موفقیت انجام شده که در این حوزه افراد علاقه‌مند و زمینه علاقه‌مندی را شناسایی کردیم. نکته مهم وصل اینها به بازار است. در این حوزه تولید بدون کارخانه شکل گرفته است و توان تولید برند در خانه شکل گرفته و تأمین حقوق تولید کننده از اهمیت زیادی برخوردار است. این طرح مورد استقبال وزارت تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی نیز قرار گرفت و قرار است تا همزمان با سالگرد جهاد دانشگاهی قرارداد اجرای طرح ملی الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی در ۳۱ استان منعقد شود.

وی افزود: همچنین توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در ۲۳ استان و با مشارکت ۶۰۰۰ زن انجام شده که در این زمینه نیز قراردادی سه جانبه بین معاونت امور زنان و خانواده، ریاست‌جمهوری، وزارت‌تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی و جهاد دانشگاهی منعقد شده و در حال اجراست.