کمبود ذخایر نیکل، بزرگ‌ترین ریسک توسعه خودروهای برقی

کمبود ذخایر نیکل، بزرگ‌ترین ریسک توسعه خودروهای برقی مهدی قره‌داغلی – با توجه به مشکلات زیست‌محیطی کم و تشویق بسیاری از دولت‌ها، استفاده از خودروهای الکتریکی در جهان در حال افزایش است. همین امر موجب شده شرکت‌های خودروسازی در سراسر جهان به رقابتی تنگاتنگ بپردازند. در این زمینه یکی از مهم‌ترین اجزای این خودرو‌ها باتری‌ها […]

کمبود ذخایر نیکل، بزرگ‌ترین ریسک توسعه خودروهای برقی

مهدی قره‌داغلی – با توجه به مشکلات زیست‌محیطی کم و تشویق بسیاری از دولت‌ها، استفاده از خودروهای الکتریکی در جهان در حال افزایش است. همین امر موجب شده شرکت‌های خودروسازی در سراسر جهان به رقابتی تنگاتنگ بپردازند. در این زمینه یکی از مهم‌ترین اجزای این خودرو‌ها باتری‌ها می‌باشد. باتری‌ها به‌عنوان عضو حیاتی در حوزه الکترونیک و تجهیزات برقی محسوب می‌شوند که با رشد روزافزون وسایل‌نقلیه الکتریکی، گوشی‌های تلفن‌همراه و… منجر به تقاضای هر چه بیشتر آنها شده است این در حالی است وزن کم و میزان قابلیت شارژدهی بالا از مهم‌ترین مؤلفه‌های باتری‌ها می‌باشد که با سرعتی قابل‌توجه در حال پیمودن مسیرهای توسعه هستند. در این راستا برای بهبود خواص باتری‌ها از فلزات مختلفی استفاده شده است اما یکی از فلزاتی که تاکنون توانسته خواص بهینه‌ای را برای تولید باتری ایجاد کند نیکل است و این امر منجر به افزایش استفاده از آن در ساخت این محصولات شده، این در حالی است که با افزایش تقاضا و ذخایر جهانی نیکل سبب رشد قیمت و کسری آن در بازارهای جهانی شده که همین امر باعث نگرانی بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده خودروهای شده است. طبق برخی ارزیابی‌ها، تقاضای جهانی نیکل در حوزه باتری‌ها در دهه آینده بیش‌ از ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت که به‌معنای تقاضای بیش از ۵۰۰ هزار تن در سال تا سال ۲۰۲۷ است.

بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده خودروهای برقی از جمله تسلاموتورز آمریکا که بدون شک یکی از بزرگ‌ترین و پیشگامان سازندگان خودروهای برقی و پاک در جهان به شمار می‌رود، از احتمال کمبود و اتمام زودهنگام منابع و ذخایر نیکل که در تأمین باتری‌های مورد نیاز خودروهای برقی نقش اساسی و مهمی دارد، به شدت ابراز نگرانی کرده‌اند.

پیتر برادفورد، مدیر ارشد اجرایی گروه مستقل استخراج و تولید نیکل، که یکی از اعضای ارشد هیأت زنجیره تأمین باتری‌های مخصوص خودروهای برقی نیز به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: منابع نشان می‌دهد ذخایر نیکل در صورت افزایش استقبال از خودروهای برقی و همچنین رشد روند استخراج این فلز تا پنج سال آینده به اتمام خواهد رسید.

وی همچنین افزود: ذخایر نیکل با تمام ظرفیت خود در آمریکای شمالی در حال استخراج و بهره‌برداری هستند و از طرفی انتظار می‌رود که کارخانه جدید دیگری در چین نیز بهره‌برداری شود تا بتواند پاسخگوی نیاز بازارهای جهانی به تأمین این فلز ارزشمند و مهم در تأمین باتری‌های بزرگ و مخصوص خودروهای الکتریکی باشد.

 بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران فعال در صنعت خودرو بر این باورند که کمبود منابع و ذخایر نیکل بزرگ‌ترین ریسک در توسعه خودروهای برقی به شمار می‌رود و آینده درخشانی که پیش‌تر برای خودروهای پاک و دوستدار محیط‌زیست پیش‌بینی شده بود، را تهدید می‌کند.

دولت‌های بسیاری همچون انگلستان، فرانسه، نروژ، اسپانیا، یونان، مکزیک، چین و هند از جمله پیشگامانی هستند که قصد دارند به منظور جلوگیری از آلودگی هوا و حفظ محیط‌زیست، تولید و فروش خودروهای بنزینی و دیزلی را تا دهه ۲۰۳۰ و نهایتاً تا دهه ۲۰۴۰ میلادی (حدوداً دو دهه آینده) ممنوع و متوقف اعلام کنند.