افزایش تعرفه استاندارد کالاهای کامپیوتری و انتقاد شدید صنف رایانه

افزایش تعرفه استاندارد کالاهای کامپیوتری و انتقاد شدید صنف رایانه رئیس اتحادیه صنف رایانه در نامه‌ای به رئیس سازمان استاندارد، از گران شدن پنج برابری تعرفه استاندارد کالاهای کامپیوتری و ماشین‌های اداری انتقاد کرد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از اتحادیه فناوران رایانه، با توجه به اینکه هزینه استاندارد کالاهای کامپیوتری و ماشین‎های اداری نسبت […]

افزایش تعرفه استاندارد کالاهای کامپیوتری و انتقاد شدید صنف رایانه

رئیس اتحادیه صنف رایانه در نامه‌ای به رئیس سازمان استاندارد، از گران شدن پنج برابری تعرفه استاندارد کالاهای کامپیوتری و ماشین‌های اداری انتقاد کرد.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از اتحادیه فناوران رایانه، با توجه به اینکه هزینه استاندارد کالاهای کامپیوتری و ماشینهای اداری نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته و این موضوع موجب ضرر هنگفت و اعتراض شدید واردکنندگان رسمی این کالا‌‌ها به کشور شده است، سیدمهدی میرمهدی، رئیس اتحادیه صنف رایانه تهران در نامهای به نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران خواستار چرایی افزایش پنج برابری هزینه استانداردسازی این کالا‌‌ها شد.

در این نامه آمده است: «طبق قانون جمهوری اسلامی واردکنندگان باید کالای باکیفیت و استاندارد وارد کشور کنند، اما با این وجود هنگام ورود کالای باکیفیت و دارای استانداردهای جهانی به گمرکات کشور، واردکننده باید با ارسال نمونه کالا به سازمان استاندارد مجوز دریافت کند که این استاندارد شامل هزینه‌های بسیاری است و در مواردی واردکننده زمان زیادی برای دریافت استاندارد معطل میماند.

درست است که آنچه در کشور تبدیل به قانون میشود لازم‌الاجراست و باید به قانون احترام گذاشت، اما متأسفانه استاندارد برای واردکنندگان کالا به ایران تبدیل به چالش بزرگی شده است. زیرا درخصوص دریافت هزینه‌‌ها هیچ‌گونه مصوبه قانونی وجود ندارد و سازمان استاندارد طبق ضوابط خود، پول دریافت میکند و واردکننده کلیه این هزینه‌ها را جمع‌بندی و در نهایت از مصرف‌کنندگان دریافت میکند.

سال ۱۳۹۷ برای واردات یک دستگاه پرینتر چندکاره به کشور با وجود استانداردهای اروپایی مبلغی حدود یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار تومان هزینه استاندارد از واردکننده دریافت میشد و آنقدر زمان می‌برد که این دستگاه پس از خروج از استاندارد، قابل استفاده نبود.

ولی با توجه به تحریم کشور، متأسفانه سازمان استاندارد به جای کمک به واردکنندگان، هزینه استاندارد یک دستگاه پرینتر که در سال ۹۷ یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود را اکنون به پنج‌میلیون و ۸۰۰ هزار تومان افزایش داده است و در یک کانتینر ۴۰ فوت حدود هشت دستگاه برای استاندارد برده میشود. این سؤال وجود دارد که طبق کدام قانون هزینه استاندارد چندین برابر شده است؟

چرا بابت یک کانتینر ۴۰فوت واردکننده باید حدود ۴۰ میلیون تومان به سازمان استاندارد هزینه پرداخت کند؟ آیا استاندارد دستگاه فرق کرده است؟ چرا زمانی که رهبر انقلاب و مسؤولان نظام صحبت از لزوم کاهش قیمت‌‌ها در جهت افزایش قدرت خرید مردم میکنند، سازمان استاندارد هزینه‌ها را اینگونه افزایش میدهد؟ آیا سازمان استاندارد با این اقدام میخواهد حمایت خود را از مصرف‌کنندگان اعلام کند؟»