بکارگیری تکنولوژی لوله‌های غیرفلزی در آزادگان جنوبی

بکارگیری تکنولوژی لوله‌های غیرفلزی در آزادگان جنوبی نصرا…زارعی، سرپرست طرح توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی اعلام کرد: اجرای طرح استفاده از تکنولوژی لوله‌های غیرفلزی منعطف در غرب کارون (flexible pipe) روز پنجشنبه ۱۰ مردادماه با موفقیت انجام شد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی شرکت مهندسی و توسعه نفت، نصرا… زارعی ضمن اشاره به […]

بکارگیری تکنولوژی لوله‌های غیرفلزی در آزادگان جنوبی

نصرا…زارعی، سرپرست طرح توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی اعلام کرد: اجرای طرح استفاده از تکنولوژی لوله‌های غیرفلزی منعطف در غرب کارون (flexible pipe) روز پنجشنبه ۱۰ مردادماه با موفقیت انجام شد.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی شرکت مهندسی و توسعه نفت، نصرا… زارعی ضمن اشاره به اینکه این طرح با مدیریت و نظارت شرکت مهندسی و توسعه نفت و با مشارکت یک شرکت اروپایی رقم خورده است، گفت: برای نخستین بار است که استفاده از تکنولوژی لوله‌های غیرفلزی منعطف در توسعه میادین نفتی غرب کارون، با موفقیت اجرایی گردید.

وی افزود: در این طرح مقرر گردیده، نفت هفت حلقه چاه در بخش شمالی میدان از طریق این لوله‌ها به منیفولد۲ و ۷ انتقال یابد، که در حال‌حاضر یکی از چاه‌ها از طریق این لوله‌ها به‌طول بیش از سه کیلومتر و با فشار ۱۰۵۰psi به منیفولد۲ متصل گردید. بقیه چاه‌ها نیز با تکمیل عملیات احداث خطوط جریانی مربوطه به‌طول تقریبی ۲۶ کیلومتر، تا پایان شهریورماه متصل خواهند شد.

سرپرست طرح توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی بیان داشت: با بررسی‌های کارشناسی به‌عمل آمده و با توجه به موفقیت‌آمیز بودن اجرای این طرح، استفاده از این دسته لوله‌ها در برنامه‌های آتی طرح توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی قرار خواهد داشت.

زارعی در پایان گفت: لوله‌های غیرفلزی در قالب کلاف‌های ۴۰۰ متری تأمین شده است که به‌علت مزیت سازگاری با محیط تالاب، سرعت در اجرا، کیفیت مناسب، نگهداری آسان‌تر، عدم نیاز به حفاظت کاتدی و طول عمر مناسب بین ۲۰ تا ۲۵ سال در شرایط سخت آب و هوایی و مناطق جغرافیایی، مورد توجه شرکت‌ ملی نفت ایران قرار گرفته است.

لازم به ذکر است، افزایش سطح آب در مناطق عملیاتی غرب کارون به‌علت سیلابهای ناشی از بارندگی‌های شدید سال پیش مانعی برای ادامه روند توسعه میادین نفتی به‌ویژه میدان نفتی آزادگان جنوبی نبوده است.