ثبات تولید با عدم تغییرتعرفه واردات فولاد!؟

ثبات تولید با عدم تغییرتعرفه واردات فولاد!؟ هیأت وزیران تعرفه‌های جدید پیشنهادی برای واردات کالا در سال ۱۳۹۵ را تصویب کرده که بر این اساس، تعرفه ورود برخی کالا‌ها افزایش یافته است. به گزارش معدن۲۴، برخی تعرفه‌ها ثابت مانده و بعضاً تعرفه ورود کالاهایی کاهش یافته یا به‌طور کل حذف شده است .بنا بر اعلام […]

ثبات تولید با عدم تغییرتعرفه واردات فولاد!؟

هیأت وزیران تعرفه‌های جدید پیشنهادی برای واردات کالا در سال ۱۳۹۵ را تصویب کرده که بر این اساس، تعرفه ورود برخی کالا‌ها افزایش یافته است.

به گزارش معدن۲۴، برخی تعرفه‌ها ثابت مانده و بعضاً تعرفه ورود کالاهایی کاهش یافته یا به‌طور کل حذف شده است .بنا بر اعلام سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، یکی از مواردی که در سال گذشته نیز به آن اشاره شد و تعرفه واردات آن به دلیل حمایت از تولید داخل و با توجه به رکود بازار جهانی افزایش یافت، انواع فولاد و محصولات آن بود که بر این اساس، تعرفه واردات فولاد در سال ۱۳۹۵ به حداکثر ۲۰ درصد و در مورد محصولات فولادی چون ورق، نوار، پروفیل و میلگرد به ۲۶ درصد رسیده، تا انتهای سال گذشته نرخ تعرفه برای واردات فولاد به ایران بین ۱۰ تا ۲۰ درصد بود.

با توجه به مصوبه تعرفه واردات کالا‌ها در سال ۱۳۹۵، مصنوعات سنگی رومیزی، انواع محصولات معرق سنگی صنایع‌دستی، محصولات تراش‌خورده و نقش‌دار و حکاکی شده مشمول ۲۰ درصد حقوق ورودی می‌شود و این در حالی است که تعرفه واردات این کالا‌ها در سال گذشته ۷ درصد بوده است.

خلیفه‌سلطان، دبیر انجمن فولاد در خصوص سیاست تعرفه واردات فولاد و احتمال افزایش مجدد قیمت فولاد، گفت: تعرفه برابربا تعرفه‌ای خواهد بود که ابتدای سال اعلام شده است و مجدداً افزایش پیدا نخواهد کرد.

همچنین وی درخصوص مسأله تأمین مواد اولیه لوله با پروفیل که با رشد قیمت عرضه فولاد در داخل نسبت به قیمت صادراتی، احتمالاً با مشکل مواجه می‌شد عنوان کرد: در رابطه با تأمین مواد اولیه لوله با پروفیل برنامه‌ریزی شده است و مشکلی وجود ندارد.

 

وی همچنین در خصوص رشد قیمت عرضه فولاد در داخل نسبت به قیمت صادراتی عنوان کرد: شاید در یک برهه‌ای این مشکل وجود داشت اما در حال حاضر این دو نرخ یعنی عرضه در داخل و فرو صادراتی در یک رنج هستند.