کنیستر چیست و در خودرو چه نقشی دارد؟

کنیستر چیست و در خودرو چه نقشی دارد؟ کلمه کنیستر یا همانcanister از واژه لاتین canstrum به معنای سبد گرفته شده و کنیستر قطعه‌ای است که روی خروجی باک خودرو نصب و به صورت موقت بخارات بنزین را جذب می‌کند. اوایل دهه ۷۰ میلادی با افزایش فشار سازمان‌های حفظ محیط‌زیست در زمینه کنترل آلاینده‌های منتشر […]

کنیستر چیست و در خودرو چه نقشی دارد؟

کلمه کنیستر یا همانcanister از واژه لاتین canstrum به معنای سبد گرفته شده و کنیستر قطعه‌ای است که روی خروجی باک خودرو نصب و به صورت موقت بخارات بنزین را جذب می‌کند. اوایل دهه ۷۰ میلادی با افزایش فشار سازمان‌های حفظ محیط‌زیست در زمینه کنترل آلاینده‌های منتشر شده از خودرو‌ها همراه بود و استانداردهای EPA میزان مجاز انتشار آلایندگی خودرو‌ها را به سازندگان دیکته کردند و آنها را به این فکر فرو بردند که چطور آنها به این محدوده انتشار، دست یابند. کاهش میزان آلایندگی منتشره از خودرو‌ها از سال ۱۹۷۰ به واسطه بهبود طراحی موتور به علاوه اضافه کردن کنیستر‌های زغالی جهت جمع‌آوری بخارات هیدروکربن و لوله‌های تجدید گردش گاز خروجی برای کاهش اکسیدهای نیتروژن به انجام رسید. مرحله برجسته و مهم دیگر در تکنولوژی کنترل آلایندگی خودرو در سال ۱۹۸۱ -۱۹۸۰ به وقوع پیوست. به واسطه استانداردهای سخت‌گیرانه‌تر، سازندگان خودرو اتومبیل‌های جدید را به سیستم‌های کنترل آلایندگی در سطحی بسیار بالاتر مجهز کردند. این سیستم‌ها به سنسورهای اکسیژن و نیز کامپیوترهای آنبورد مجهز شدند. این تجهیزات به بهینه‌سازی راندمان کنیستر‌ها کمک می‌کنند. از سال ۱۹۹۰ با مقررات سخت‌گیرانه‌تر، استانداردهای سخت‌گیرانه‌تر، سیستم‌های تشخیص عیب کامپیوتری شده که عیب‌های کنترل آلاینده‌ها را مشخص می‌کنند، شکل گرفت.

همانگونه که می‌دانید، بنزین ماده‌ای قابل اشتعال است که تمایل زیادی به جذب گرما از محیط را دارد و اگر گرما در حدی نباشد که بنزین را مشتعل نماید، بنزین تبدیل به بخار می‌شود. ورود بخار بنزین به محیط خارج از باک علاوه بر اینکه برای محیط‌زیست مضر است اما در صورتیکه در باک هیچ راهی برای خروج این گاز وجود نداشته باشد، تجمع این بخار می‌تواند خطرآفرین باشد. طراحان خودرو با ایجاد یک راه تنفس، این گاز‌ها را از باک خارج می‌کنند و با نصب مخزن انبساط و جاذب (کنیستر) ، بخارات را به سمت منیفولد و با هدف سوختن بخار در موتور خودرو هدایت می‌کنند.

پس می‌توان سه مزیت اصلی برای این سیستم در خودرو برشمرد:

-کاهش آسیب زیست‌محیطی

-ارتقای ایمنی خودرو

-بهینه شدن مصرف سوخت

کنیستر، یک قطعه جعبه‌مانند می‌باشد که داخل آن را با نوعی زغال پُر کرده‌اند. درون این قطعه هیچ مکانیزم الکتریکی یا مکانیکی وجود ندارد ولی همین زغال که زغال فعال نام دارد (carbon active)، می‌تواند بخارات خارج شده از باک را در خود ذخیره کند و هنگامی که خودرو روشن می‌شود، با پس دادن بخارات ذخیره شده، آنها را به سمت موتور و جهت سوختن در سیلندر آزاد کند. اگر به‌طور جزیی‌تر بیان کنیم، زمانی که فشار باک ناشی از افزایش حرارت به‌وجود می‌آید بخار‌ها برای جلوگیری از خروج از باک، از طریق لوله خروج به طرف داخل کنیستر هدایت می‌شوند. بخارات بنزین که توسط کنیستر جذب شده‌اند برای سوختن در زمانی که خودرو در حال حرکت است از منیفولد ورودی به طرف محفظه احتراق هدایت می‌شوند و به این طریق مصرف سوخت خودرو تا حدودی کاهش می‌یابد. فرآیند جذب به نحوی است که در صورت خاموش بودن موتور پس از گذشت چند ساعت کربن فعال کاملاً مرطوب شده و با روشن شدن موتور و فعال شدن شیر برقی طراحی شده در مسیر اتصال کنیستر به منیفولد هوا، جریان هوای محسوسی در داخل کنیستر ایجاد و در اثر عبور هوا از لایه‌های کربن، بنزین جذب شده توسط کربن فعال تبخیر و جهت استفاده در سیستم احتراق به منیفولد هوا منتقل می‌شود. تبخیر بنزین موجب خشک شدن دانه‌های کربن می‌شود. با خشک شدن دانه‌های کربن شرایط جذب مجدد بخار بنزین فراهم می‌شود.

کنیستر در مسیر خروجی بخارات از باک تا موتور خودرو قرار می‌گیرد و می‌تواند در خودروهای مختلف شکل مدار متفاوتی داشته باشد اما اصل کار آن یکسان است.

منبع: خودروبانک