واردات ریل را هر وقت تولید شد متوقف می‌کنیم

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور واردات ریل را هر وقت تولید شد متوقف می‌کنیم ورود کشورهای اروپایی برای انجام مذاکرات صنعتی به کشور محصول فضای پسابرجام است. در حوزه‌های زیرساختی حمل و نقل ریلی نیز، تعداد قابل توجهی از شرکت‌های خارجی با حضور در فضای صنعتی ایران و اطلاع از شرایط موجود […]

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور

واردات ریل را هر وقت تولید شد متوقف می‌کنیم

ورود کشورهای اروپایی برای انجام مذاکرات صنعتی به کشور محصول فضای پسابرجام است. در حوزه‌های زیرساختی حمل و نقل ریلی نیز، تعداد قابل توجهی از شرکت‌های خارجی با حضور در فضای صنعتی ایران و اطلاع از شرایط موجود و نحوه همکاری، در مرحله مبادله پیش‌نویس قرارداد‌‌ها هستند.

مسعودنصرآزادانی، معاون ساخت ‌و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت‌ و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، در گفت‌وگو با تین‌نیوز ضمن بیان این‌که شرکت‌هایی از ایتالیا، روسیه، اکوادور و دیگر کشورهای اروپایی آمادگی خود را برای همکاری با شرکت‌های داخلی اعلام کرده‌اند، می‌گوید: برخی شرکت‌ها از کشور چین و هند نیز برای حضور در پروژه‌های حمل‌ونقل ریلی، با طرف‌های ایرانی وارد مذاکره شده‌اند.

این در حالی است که در شرایط تحریم، تجارت برون‌مرزی ایران در صنعت ریلی، محدود به کشور چین بود و هیچ بازار رقابتی وجود نداشت؛ اما ایجاد فضای رقابتی در نتیجه تحقق برجام موجب شد تا قیمت‌ها منطقی‌تر شود.

نصرآزادانی با مقایسه قیمت‌ها در شرایط تحریم و پس از برجام، می‌گوید: قبل از برجام برای هر تن ریل، ۸۰۰ یورو پرداخت می‌شد که این رقم با حدود ۲۰۰ یورو کاهش بعد از توافقات بین‌ا‌لمللی در آخرین خرید انجام شده، به ۵۹۵ یورو برای هر تن رسید.

 

وی می‌افزاید: این خرید در مناقصه از بهترین شرکت چینی به صورت محدود انجام شد. در شرایط کنونی که تولیدکنندگان داخلی هنوز محصولی ارایه نداده‌اند؛ این قرارداد ادامه پیدا می‌کند اما این همکاری با شرکت چینی مشروط به آن است که در صورت تولید ریل داخلی، محصول از شرکت داخلی تأمین شود.