مارگون ، بزرگ‌ترین و مرتفع‌‌ترین آبشار چشمه‌ای جهان

مارگون ، بزرگ‌ترین و مرتفع‌‌ترین آبشار چشمه‌ای جهان ناصربهزادفر-‌ مارگون آبشاری است که در دره‌های غرب شهرستان سپیدان قرار گرفته است. ارتفاع این آبشار به ۷۰ متر و عرض آن به ۱۰۰ متر می‌رسد. آبشار مارگون که در روستای مارگون واقع شده است، یکی از بزرگ‌‌ترین و با شکوه‌‌‌ترین آبشارهای ایران است که از نظر […]

مارگون ، بزرگ‌ترین و مرتفع‌‌ترین آبشار چشمه‌ای جهان

ناصربهزادفر-‌ مارگون آبشاری است که در دره‌های غرب شهرستان سپیدان قرار گرفته است. ارتفاع این آبشار به ۷۰ متر و عرض آن به ۱۰۰ متر می‌رسد.

آبشار مارگون که در روستای مارگون واقع شده است، یکی از بزرگ‌‌ترین و با شکوه‌‌‌ترین آبشارهای ایران است که از نظر زیبایی، بزرگی و حجم آب خروجی با آبشار شوی لرستان رقابت می‌کند.

این آبشار در حقیقت سرچشمه رودخانه است و در بالای کوه هیچ رودخانه‌ای نیست، بلکه از بدنه دیواره صخره‌ای کوه، بیش از چند هزار چشمه وجود دارد که آب از آن‌ها به بیرون ریخته می‌شود.

از این حیث این آبشار هم بزرگ‌ترین و هم مرتفع‌‌ترین آبشار چشمه‌ای در جهان است.

همچنین در ادامه مسیر رودخانه انبوه درختان، باغات سیب و… به چشم می‌خورد. رودخانه حاصل از این چشمه‌ها بسیار پر آب بوده و تا سپیدان امتداد دارد.

آب این آبشار در گرم‌‌ترین فصل سال بسیار خنک و زیر ۱۰ درجه است.

مسیر دسترسی به آبشار مارگون

فاصله این آبشار از اردکان فارس حدود ۴۸ کیلومتر است.

اگر از شهر یاسوج قصد عزیمت به آبشار مارگون را داشته باشید، طول مسیر ۶۵ کیلومتر می‌باشد.

در میانه راه پس از کیلومتر ۲۹ جاده یاسوج به اقلید و انتخاب جاده آبشار مارگون می‌توانید به این آبشار زیبا برسید.

راه ماشین رو تا جایی که حدود ۸۰۰ متری آبشار است، ادامه دارد و بقیه راه را باید پیاده پیمود که این راه سنگ‌فرش و در نزدیکی آبشار دارای پله‌های سیمانی است.

آبشار مارگون به دلیل بن‌بست بودن و واقع شدن در دره پرشیب، دارای فضای کمی برای نشستن و پارک خودروست که در هنگام ازدیاد گردشگران به ویژه در روزهای تعطیل فصل تابستان، مشکلات ترافیکی زیادی برای گردشگران و روستاییان پدید می‌آید