مالیات بر خانه‌های خالی جدی شد !

مالیات بر خانه‌های خالی جدی شد !       ما از اولش هم می‌گفتیم که یک انقولتی در این قانون اجاره بر خانه‌های خالی وجود دارد، بیخود نیست که از وزیر پیشین و وزیر فعلی و کلی وکیل و نماینده پای رکاب گرفتن این مالیات باشند، چهار سال هم از تصویب قانونش گذشته باشد و هنوز […]

مالیات بر خانه‌های خالی جدی شد !

      ما از اولش هم می‌گفتیم که یک انقولتی در این قانون اجاره بر خانه‌های خالی وجود دارد، بیخود نیست که از وزیر پیشین و وزیر فعلی و کلی وکیل و نماینده پای رکاب گرفتن این مالیات باشند، چهار سال هم از تصویب قانونش گذشته باشد و هنوز گوش هیچ کسی بدهکار اجرایی کردن آن نباشد!

     بالاخره با اعلام خبر جدی شدن گرفتن مالیات خانه‌های خالی، دو ریالی مبارکمان افتاد که ظاهراً دوستان مسؤول و مجری تاکنون فکر می‌کردند که این قانون آنقدر‌‌ها هم جدی نیست و ظاهراً من‌باب شوخی و تلطیف فضا، مصوب شده است! به هرحال درست معلوم نیست که جدی جدی این قانون چهار سالی شوخی گرفته شده بود و یا اینکه شوخی شوخی یک قانون را جدی گرفته‌اند، به هرحال هرچه هست همواره فی‌مابین تصویب تا ابلاغ و بعد اجرا همیشه یک فاصله کوتاهی وجود دارد و فقط مقیاس کوتاه بودن آن مهم است، برخی اوقات این فاصله با قاعده و مقررات و استاندارد، حساب و کتاب می‌شود گاهی هم با فاصله زمانی کهکشان‌‌ها!

     هرچه باشد هوشنگ‌خان خیلی خوشحال است که مقرر شده هماهنگ با حذف چهار صفر از پول ملی، غبار فراموشی را از قوانین چهار ساله پاک کنند و آن را اجرا کرده و بالاخره معلوم شود که این قانون آن چیزی که می‌گویند هست یا نه و پس از اجرا، همانی می‌شود که قرار بوده و یا این یکی هم می‌رود کنار دست چند خروار قانونی که یا گره‌ای باز نکردند و یا گره بر گره زدند و مثل اسلاف خود بر کار خلق گره کور زدند!

     البته آن‌طور که ما حساب و کتاب کردیم قبل از گرفتن مالیات از این خانه‌ها، باید علی‌الحساب آمار خانه‌های خالی دربیاید، بعد مشخص شود که این خانه خالی همان خانه خالی است که باید مالیات دهد و یا اینکه مشارالیه فقط در حد نمای ساختمان باقی مانده و مالک مربوطه از پس نازک‌کاری داخلی بر نیامده و به جهت گرفتن پایان ساخت، فقط نمایی زده است و چشم به راه ارزانی مصالح و چوب و رنگ و کاشی و سرامیک به انتظار نشسته است ؟

     ثانیاً اگر خانه همان خانه خالی مربوطه است آیا مالک آن همین یک باب منزل را دارد و یا این یکی جزء چندین و چند واحدی است که محض احتیاط روز مبادا در انبار احتکاری خود قرار داده ؟! ثالثاً اگر احتکاری است و شامل مالیات خانه‌های خالی از آب درآمد، خطی، ربطی، اتصالی به مقامی، مسؤولی و آقازاده‌ای، ژن خوبی یا فی‌المثل نهادی، ارگانی، سازمانی چیزی دارد یا خیر و عجالتاً اعمال قانون هزینه و دردسری ندارد و یا اینکه باید عطای مالیاتش را بر لقای گردن کلفت پشت پرده‌اش، بخشید و از خیر این یکی گذشت ؟

     اینجور که ما فهم کردیم، همین اماواگر‌‌ها چند سالی کار اجرای این قانون را در دست‌انداز انداخته بود، ولی ظاهراً عزم مسؤولان جزم شده که این مالیات را بگیرند و کسی جلودارشان نیست، خوب بگیرند ولی مراقب باشند که این مالیات گرفتن خود بهانه‌ای نشود برای سرکشی این غول تازه خفته تورم مسکن که دوباره با قلقلک مالیات بیدار شود و همه درآمدهای آتی مالیات و بودجه اندک خلق‌ا… و امیدهای مردم برای کاهش قیمت و چند چیز دیگر را همزمان پیش خور کند، برود پی کارش !

                                                                                     هوشنگ‌خان