مجلس اصراری برای پیوستن به موافقت‌نامه پاریس ندارد

مجلس اصراری برای پیوستن به موافقت‌نامه پاریس ندارد رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: مجلس اصراری برای پیوستن به موافقت‌نامه پاریس ندارد اگر دولت اصرار به پیوستن به این موافقت‌نامه را دارد باید هرچه سریع‌تر، سند تعهدات ملی NDC را به مجلس ارائه دهد. به گزارش فارس، احمدعلی کیخا، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی درباره […]

مجلس اصراری برای پیوستن به موافقت‌نامه پاریس ندارد

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: مجلس اصراری برای پیوستن به موافقت‌نامه پاریس ندارد اگر دولت اصرار به پیوستن به این موافقت‌نامه را دارد باید هرچه سریع‌تر، سند تعهدات ملی NDC را به مجلس ارائه دهد.

به گزارش فارس، احمدعلی کیخا، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی درباره آخرین وضعیت بررسی موافقت‌نامه پاریس در مجلس گفت: از آنجا که تعهدات فعلی ما در موافقت‌نامه پاریس در طی سال‌های پیش‌رو برای دولت بار مالی ایجاد می‌کند باید در مجلس بررسی و مورد تأیید قرار بگیرد. این مسأله تنها در مورد این موافقت‌نامه نیست بلکه هر موافقت‌نامه‌ای که مستلزم ایجاد بار مالی است باید این روند را طی کند.

وی در ادامه افزود: دولت و به‌خصوص سازمان حفاظت محیط‌‌زیست باید به‌صورت قطعی هزینه تعهدات و منابع تأمین این هزینه‌ها را مشخص نمایند در غیراین صورت عملاً نمی‌توان تصمیمی در این مورد گرفت.

کیخا در مورد درخواست کتبی از سازمان حفاظت محیط‌‌زیست برای ارسال سند تعهدات ملی (NDC) به مجلس گفت: مجلس اصراری برای پیوستن به موافقت‌نامه پاریس ندارد اگر دولت اصرار به پیوستن به این موافقت‌نامه دارد باید هرچه سریع‌تر NDC را به مجلس ارائه دهد.

این نماینده مجلس در پاسخ اظهارات رئیس سازمان حفاظت محیط‌‌زیست مبنی برطرف شدن ابهامات شورای نگهبان، اظهار داشت: موافقت‌نامه پاریس، هنوز در کمیسیون کشاورزی مجلس است و برای برطرف شدن ابهامات باید بعد از تأیید این کمیسیون دوباره به صحن مجلس بازگردد.

موافقت‌نامه پاریس در اجلاس بیست‌ویکم کنوانسیون تغییرات اقلیم سازمان ملل متحد در پاریس فرانسه به تأیید اولیه کشورهای عضو کنوانسیون از جمله ایران رسید. هدف این موافقت‌نامه جلوگیری از افزایش دو درجه‌ای دمای کره‌زمین تا پایان قرن حاضر از طریق به صفر رساندن انتشار گازهای گلخانه‌ای انسان‌ ساخت است. براساس مبانی علمی این توافق، منابع اصلی انتشار گازهای گلخانه‌ای انسان‌ساخت، منابع انرژی مانند نفت‌وگاز است. گفتنی است؛ تشکیک در مبانی علمی از اصلی‌‌ترین دلایل خروج آمریکا از موافقت‌نامه پاریس و نیز تعلل در پیوستن روسیه به این موافقت‌نامه است.