ظرفیت تولید ۱۴ میلیون تن پروفیل واقعی نیست

به رغم مصرف سالانه ۱٫۸ میلیون تنی لوله در کشور ظرفیت تولید ۱۴ میلیون تن پروفیل واقعی نیست رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور گفت: امروز میزان نیاز سالیانه کشور به لوله و پروفیل به رقم ۱٫۸ میلیون تن می‌رسد و بیش از این رقم مصرف نداریم و ظرفیت ۱۴ میلیون تن ایجاد شده، مطابق با […]

به رغم مصرف سالانه ۱٫۸ میلیون تنی لوله در کشور

ظرفیت تولید ۱۴ میلیون تن پروفیل واقعی نیست

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور گفت: امروز میزان نیاز سالیانه کشور به لوله و پروفیل به رقم ۱٫۸ میلیون تن می‌رسد و بیش از این رقم مصرف نداریم و ظرفیت ۱۴ میلیون تن ایجاد شده، مطابق با واقعیت و نیاز نیست.

به گزارش ایمنا، بهرام‌سبحانی اظهار ‌داشت: برخی ادعاهای مطرح شده در خصوص نحوه تأمین ورق مورد نیاز صنایع پایین دستی ناعادلانه بوده، استفاده ابزاری و تبلیغات منفی و غوغاسالاری عده‌ای در این صنعت موجب شده شرایط به شکل غیرواقعی جلوه کند.

وی یادآور‌ شد: بررسی‌ها و اطلاعات موجود نشان می‌دهد تولیدکنندگان لوله‌ و پروفیل در ایران در دوران پیک مصرف هم کم‌تر از دو میلیون تن ورق مصرف داشتند و بنابراین باید با مسایل به شکل واقع‌گرایانه روبرو شد.

وزارت صنعت، معدن ‌و تجارت به تازگی اعلام‌ کرد: واحدهای فولاد مبارکه، شرکت نورد و لوله اهواز و مجتمع فولاد گیلان در مجموع دو میلیون تن ورق مورد نیاز اعضای سندیکای تولیدکنندگان لوله ‌و پروفیل فولادی را برای امسال تأمین کنند.

مدیرعامل مجتمع فولاد مبارکه خاطرنشان ‌کرد: این واحد صنعتی امروز آغاز به‌کار نکرده و تولید‌کنندگان لوله ‌و پروفیل نیز از سابقه فعالیت لازم در این بخش برخوردارند، بنابراین دو طرف در تمام سال‌های گذشته با یکدیگر همکاری داشته و این روند کماکان ادامه دارد و باید منطقی با رویداد‌ها برخورد شود.

وی پیرامون طرح موضوع گران‌فروشی فولاد مبارکه که موجب تعطیلی برخی از واحد‌های داخلی شده، گفت: این موضوع به دور از واقعیت است و با بررسی دقیق می‌توان دریافت بسیاری از این کارخانه‌ها به دلیل ناتوانی در تأمین مالی و مسایل حاشیه‌ای سال‌ها از چرخه تولید خارج شده‌اند.

سبحانی افزود: تولیدات فولاد مبارکه در بورس قیمت‌گذاری می‌شود و این امر رانت برخی از افراد را در دستیابی به اختلاف قیمت کارخانه و بازار حذف کرده، بنابراین این موضوع سبب اعتراض آن‌‌ها و طرح مطالب غیرواقعی شده است.

وی اضافه ‌کرد: سال ۱۳۹۴ برنامه صادرات ۱٫۵ میلیون تن برنامه‌ریزی شده بود که یک میلیون و ۷۹۳ هزار تن تحقق یافت که در واقع رکورد صادرات در این مجتمع از ابتدای فعالیت تاکنون، شکسته شد و در واقع ۳۵ درصد تولید این واحد در خارج عرضه شد و بقیه در داخل کشور در اختیار مشتریان قرار گرفت.

جمهوری اسلامی در سال گذشته ۴٫۱ میلیون تن فولاد صادر کرد که رقم بی‌سابقه‌ای برای کشورمان در این بخش به ثبت رسید.

به گفته سبحانی‌، فولاد مبارکه امسال برنامه صادرات ۱٫۸ میلیون تن را پیش‌بینی کرده که این رقم با توجه به شرایط بازار جهانی ممکن است، کاهش یابد.

وی یادآور‌ شد: براساس طرح‌های در دست اجرا امسال دستیابی به ظرفیت ۱۰ میلیون تنی پیش‌بینی شده است و انتظار می‌رود این مهم تحقق یابد.

مدیرعامل مجتمع فولاد مبارکه اصفهان پیش از این اعلام کرده بود، توافق برنامه جامع اقدام مشترک(برجام)، شرایط را برای اجرای طرح‌های فولادی فراهم کرده و ایران اکنون با ظرفیت تولید ۱۱ میلیون تن آهن اسفنجی در جهان رتبه نخست را به خود اختصاص داده و گام مهمی در تأمین زنجیره صنعت فولاد برداشته است.

فولاد مبارکه بزرگ‌‌ترین تولیدکننده ورق‌های فولادی تخت در خاورمیانه و شمال آفریقاست که با سهم بیش از ۵۰ درصدی در کشور و ۲۲ درصدی در خاورمیانه و شمال آفریقا توانسته بخش عمده نیاز بازار داخل و خارج را تأمین کند.

برابر هدف پیش‌بینی شده در چارچوب سند چشم انداز ۱۴۰۴ ظرفیت تولید فولاد کشور ۵۵ میلیون تن پیش‌بینی شده است که از این رقم حدود ۱۵ میلیون تن به صادرات اختصاص دارد.

براساس برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن ‌و تجارت، ظرفیت تولید فولاد خام کشور در سال ۱۳۹۶ باید به رقم ۳۲ میلیون تن برسد.