دولت با واردات اتوبوس مخالف است

دولت با واردات اتوبوس مخالف است رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: با واردات اتوبوس به داخل کشور موافق نیستیم و باید تولید واگن و اتوبوس در داخل کشور اتفاق بیفتد. به گزارش مهر، محمدباقر نوبخت در مراسم آئین بهره‌برداری رسمی از ۸٫۵ کیلومتر از بخش شمالی خط۷ مترو، با تشکر از مدیریت شهری که […]

دولت با واردات اتوبوس مخالف است

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: با واردات اتوبوس به داخل کشور موافق نیستیم و باید تولید واگن و اتوبوس در داخل کشور اتفاق بیفتد. به گزارش مهر، محمدباقر نوبخت در مراسم آئین بهره‌برداری رسمی از ۸٫۵ کیلومتر از بخش شمالی خط۷ مترو، با تشکر از مدیریت شهری که با برخورداری از ظرفیت‌های انسانی، علمی و مهارتی داخل کشور، این خدمت را به مردم عرضه و ارائه کرده است، گفت: گسترش شبکه مترو، یکی از اولویت‌های اصلی دولت است. وی با بیان اینکه برخلاف آنچه در فضای مجازی منعکس می‌شود عموماً دروغ‌های بی‌اساسی است که مانند کف، حقیقت را پوشانده و ذهن جامعه را مشغول می‌کند، ما در حال رسیدگی به مسائل واقعی کشور هستیم و برای عرضه کارهایمان تلاش می‌کنیم، وی گفت: نیاز به بازگو کردن نیست. ما در حال‌حاضر با شرایطی کاملاً متفاوت با گذشته روبه‌رو هستیم. اگر برخی از تحریم‌ها در برخی از کشورها، سیاست نفت در برابر غذا بود، این موضوع را نیز از ملت ما دریغ کردند و ما به غذا و دارو براساس این سیاست‌های تحریمی، دسترسی نداریم. شاید بگویند سیاست‌های بشردوستانه با تحریم این دو موضوع مقابله می‌کند اما پاسخ ما این است که ما با کدام سیستم بانکی می‌توانیم موضوع غذا و دارو را حل کنیم؟ رئیس سازمان برنامه و بودجه تأکید کرد: ما در شدید‌ترین تحریم‌های تاریخ معاصر قرار داریم و از سال گذشته، اولین شوک ناشی از این تحریم‌ها وارد شد و شاهد صف کشیدن مردم در بازارهای ارز و قد کشیدن ارزهای خارجی در برابر ریال بودیم اما با فاصله یک سال، با آرامش و مدیریت، این تکانه را برطرف کردیم و بازار ارز نسبتاً با ثبات و کاهنده شده است. نوبخت اضافه کرد: دولت با همه سختی‌ها، شوک بزرگ و ضربه‌ای که به اقتصاد کشور وارد شده بود را مهار کرد. واقعیت این است که باد قیمت ارز را پایین نیاورده است. وی با بیان اینکه بودجه امسال از ۴۴۰ هزار میلیارد به ۳۸۶ هزار میلیارد کاهش پیدا کرده است، گفت: در بخش منابع و مصارف ۶۲ هزار میلیارد هزینه‌ها کاهش پیدا کرده و منابع ما در این بخش محدود شده است. رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه در بخش هزینه‌های جاری، آنچه مربوط به مردم است، بدون کوچک‌ترین وقفه‌ای در حال انجام است، به پرداخت حقوق، دستمزد و یارانه‌ها در زمان مقرر اشاره کرد و افزود: پرداخت ۵۰۰۰ میلیارد حقوق برای هم‌ترازی بازنشستگان در حال انجام نیست و به زودی نیز ۶۵۰۰ میلیارد پاداش بازنشستگی به حساب بازنشستگان واریز می‌شود. نوبخت با اشاره به اعتبارات عمرانی نیز توضیح داد: این منابع محدودتر از گذشته شده، سال گذشته ۵۴ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی پیش‌بینی شده بود که امسال این رقم به ۴۳ هزار میلیارد محدود شده است. وی با بیان اینکه توسعه شبکه ریلی درون و برون‌شهری، از اولویت‌های دولت است، به بهره‌برداری از چند خط راه‌آهن از جمله اتصال خط میانه به تبریز و استان چهارمحال‌وبختیاری به اصفهان که در هفته‌های اخیر به بهره‌برداری رسید، اشاره کرد. بهره‌برداری از ایستگاه چابهار تا زاهدان نیز وعده دیگری بود که رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد و قول داد تا پایان سال آینده قابل بهره‌برداری است. نوبخت تأکید کرد: دولت برنامه‌ای برای ساخت لوکوموتیو و واگن در داخل کشور دارد و در این زمینه وزارت راه‌وشهرسازی با پیمانکاران داخلی، قراردادی انعقاد کرده است. همچنین دعوت می‌کنم ظرف همین هفته شورای شهر تهران و شهرداری برنامه‌های خود را در این زمینه به ما ارائه دهند و از ظرفیت شرکت‌های لوکوموتیوساز و واگن‌ساز استفاده کنند زیرا حفاری به تنهایی مشکل ما را حل نمی‌کند. معاون رئیس‌جمهور افزود: ما قصدی برای ورود اتوبوس به کشور نداریم، اگر قطعه‌ای مورد نیاز است، وارد می‌کنیم اما برای اشتغال باید این مسائل در داخل کشور ساخته شود. از محل ۱۸ تبصره بودجه، بالغ بر ۶۴ هزار میلیارد برای اشتغالزایی اختصاص داده شده که شهرداری تهران نیز می‌تواند از این محل که برای یک میلیون فرصت شغلی پیش‌بینی شده، استفاده کند. وی درخصوص اوراق مشارکت برای توسعه مترو گفت: ۵۰ درصد این اوراق توسط دولت تضمین می‌شود و امسال تا سقف ۴۸۰۰ میلیارد می‌توانیم از این محل به متروی شهرهای کشور کمک کنیم.