تعمیق ساخت داخل خودرو یک ضرورت است

مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت تعمیق ساخت داخل خودرو یک ضرورت است مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت از برگزاری پنج میز تعمیق ساخت داخل تا آخر سال در حوزه خودرو خبر داد. به گزارش مناقصه‌مزایده، رضا مفیدی با بیان این خبر، افزود: برنامه‌های مشوقی و محرکی زیادی درباره ساخت داخل […]

مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت

تعمیق ساخت داخل خودرو یک ضرورت است

مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت از برگزاری پنج میز تعمیق ساخت داخل تا آخر سال در حوزه خودرو خبر داد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، رضا مفیدی با بیان این خبر، افزود: برنامه‌های مشوقی و محرکی زیادی درباره ساخت داخل در وزارت صمت در حال انجام است. پروژه تعمیق ساخت داخل با کمک شرکت‌های خودروسازی، قطعه‌سازان و انجمن‌ها به صورت هفتگی پایش و پیگیری می‌شود تا در این مسیر شاهد سرمایه‌گذاری و توسعه قطعه‌سازی در کشور باشیم.

وی با اشاره به برگزاری پنج میز در حوزه خودروسازی و تعمیق ساخت داخل، گفت: میز نخست در این راستا در اواخر تیرماه با حجم قرارداد ۷۴۰ میلیارد تومان و تولید ۳۵ قطعه توسط ۳۲ قطعه‌ساز و کاهش ارزبری ۸۵ میلیون یورویی انجام شد.

مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صمت با اشاره به اینکه در شرایط فعلی ساخت داخل و تعمیق ساخت داخل یک الزام است، توضیح داد: ما در سال‌های گذشته از توسعه صنایع های‌تک، قطعات الکترونیکی و مکانیکی غفلت کرده‌ایم و هم‌اکنون باید به جبران بپردازیم.

مفیدی با اشاره به اینکه بخشی از افت تولید و تولید ناقص در خودروسازی هم‌اکنون ناشی از کمبود قطعات است، گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در چند ماه آینده و با کمک سازندگان داخلی و همچنین واردات قطعات، این نقص را جبران کنیم و خودرو‌ها را تکمیل و تحویل درخواست‌کنندگان خواهیم داد.

وی از برگزاری میزهای ساخت داخل در صنایع دیگر خبر داد و گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های وزارت صمت تا پایان سال‌جاری شاهد برگزاری میزهای تعمیق ساخت داخل خواهیم بود.

مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت در بخش دیگری از صحبت‌هایش به همراهی صنایع وزارت دفاع، شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های پژوهشی برای نقصان بعضی از قسمت‌های صنعت خودروسازی اشاره کرد و گفت: امیدواریم با کمک‌هایی که امروزه از تمام بخش‌ها به صنعت خودروسازی روانه می‌شود این صنعت را هرچه سریعتر به تعالی برسانیم.

مفیدی با اشاره به اینکه امروزه صنعت خودروسازی به قطعات صنایع دیگر از جمله لاستیک، روغن، باطری‌سازی و مواد اولیه نیاز دارد، بیان داشت: خوشبختانه این امکانات در کشور به حد کافی وجود دارد و ما نگران عقب‌ماندگی و کاهش ظرفیت تولید در این حوزه نیستیم. انتظارمان این است که هم‌افزایی با صنعت خودروسازی انجام شود و فرصت‌های به وجود آمده را نسوزانیم و باعث نشویم در بخشی که به خودکفایی تولید رسیده‌ایم، ارزبری داشته باشیم.

وی ادامه داد: تاکنون توصیه‌هایی در این زمینه و درخصوص واردات لاستیک مطرح بوده اما واردات بسیار محدود شده است و باید این مسأله را تولیدکنندگان لاستیک مدنظر داشته باشند و نیازی که هم‌اکنون در کشور پدید آمده است را، پاسخ دهند و از این فرصت برای فراهم آوردن شرایط رقابت‌پذیری در کیفیت و قیمت لاستیک استفاده کنند.