کاهش ۴۰ درصدی قدرت خرید حقوق‌بگیران یکی از دلایل رکود است

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایی کاهش ۴۰ درصدی قدرت خرید حقوق‌بگیران یکی از دلایل رکود است سیدمحمد مروج با بیان این‌که اولین گام برای خروج از رکود تحریک تقاضا و تقویت قدرت خرید است، گفت: قدرت خرید طبقه حقوق بگیر از سال ۹۱ به بعد حدود ۴۰درصد کاهش یافته است و این موضوع در […]

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایی

کاهش ۴۰ درصدی قدرت خرید حقوق‌بگیران یکی از دلایل رکود است

سیدمحمد مروج با بیان این‌که اولین گام برای خروج از رکود تحریک تقاضا و تقویت قدرت خرید است، گفت: قدرت خرید طبقه حقوق بگیر از سال ۹۱ به بعد حدود ۴۰درصد کاهش یافته است و این موضوع در جامعه ملموس است.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایی ایران در گفت‌وگو با تسنیم، درباره وضعیت بازار کار در دوران پساتحریم گفت: دولت خبر از اجرای برنامه‌های مختلفی داده بود اما تاکنون هیچ‌کدام از آن‌‌ها اتفاق نیفتاده است. به هر حال تلاش‌هایی که صورت گرفته بی‌نتیجه هم نبوده، تا حدودی بازار آرام شده است. به صورت طبیعی زمانی که تورم کاهش می‌یابد رکود بیش‌تر می‌شود. رکود شدید‌تر شده است.

 وی با بیان این‌که بخشی از رکود حاصل سال‌ها قطع ارتباط با روابط بین‌الملل است، گفت: امیدواریم اقتصاد کشور در آینده بهبود یابد. اما اگر تصور می‌کنید به این زودی‌‌ها اتفاقی بیفتد، درست نیست.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایی ایران با بیان این‌که آثار مثبت روانی برجام بر بخش تولید با شرایط رکود بازار به سمت خنثی شدن پیش می‌رود، گفت: در حال حاضر ۳۰ درصد بخش نساجی کشور فعال و ۷۰ درصد تعطیل و نیمه‌تعطیل است.

 مروج درباره میزان قدرت خرید جامعه اظهار داشت: قدرت خرید طبقه حقوق بگیر از سال ۹۱ به بعد حدود ۴۰درصد کاهش یافته است و این موضوع ملموس است. اخیراً‌ صحبت‌هایی مبنی بر پرداخت تسهیلات ۱۶هزار میلیارد تومانی از سوی دولت به بنگاه‌های کوچک و متوسط بود. این در حالی است که دولت ابتدا باید راهکاری برای تحریک تقاضا فراهم کند. یک تولید‌کننده در صورتی می‌تواند تولید را اضافه کند که مشتری خرید کالا برایش وجود داشته باشد در غیراین صورت پرداخت تسهیلات بلا مانع است. بسیاری از کارخانه‌های تولیدی در حال حاضر تولید مناسبی دارند اما از آن‌جا که مشتری در بازار وجود ندارد، کالا‌ها در انبار باقی می‌ماند.

 این فعال بازار کار در بیان راهکار برای تقویت قدرت خرید گفت: در صورتی که پروژه‌های عمرانی رونق بگیرد بخشی از مشکلات جامعه حل می‌شود. با رونق پروژه‌های عمرانی عده‌ای مشغول کار می‌شوند و فعالیت تولیدی افزایش می‌یابد.در حال حاضر صنعت ساختمان متوقف است. در صورتی که پروژه‌های ساختمانی رونق بگیرد، صنعت کاشی ‌و سرامیک، فولاد، سیمان، در و پنجره آلومینیمی نیزفعال می‌شود. بنابراین اولین گام در جهت حل معضل رکود تقویت قدرت خرید و تحریک تقاضا است.

 

 وی درباره این‌که برخی بیان می‌کنند افزایش حقوق و دستمزد بهترین گزینه برای افزایش قدرت خرید است، گفت: با افزایش حقوق هزینه تولید افزایش می‌یابد و جامعه تمایلش برای خرید کالای گران پایین است.