‌بسیاری خواهان تسهیلات مسکن هستند اما توان بازپرداخت ندارند

عضو هیأت مدیره انجمن شرکت‌های ساختمانی ‌بسیاری خواهان تسهیلات مسکن هستند اما توان بازپرداخت ندارند محمدعلی پورشیرازی با طرح این پرسش که چگونه قرار است افراد، اقساط خرید مسکن را ظرف چند سال باز پس دهند، اعلام ‌داشت: متأسفانه در کشور، مسکن به عنوان یک کالای سرمایه‌ای و نه مصرفی معرفی شده درحالی‌که در هیچ […]

عضو هیأت مدیره انجمن شرکت‌های ساختمانی

‌بسیاری خواهان تسهیلات مسکن هستند اما توان بازپرداخت ندارند

محمدعلی پورشیرازی با طرح این پرسش که چگونه قرار است افراد، اقساط خرید مسکن را ظرف چند سال باز پس دهند، اعلام ‌داشت: متأسفانه در کشور، مسکن به عنوان یک کالای سرمایه‌ای و نه مصرفی معرفی شده درحالی‌که در هیچ کشوری مسکن به عنوان یک کالای سرمایه‌ای محسوب نمی‌شود.

عضو هیأت مدیره انجمن شرکت‌های ساختمانی درباره آغاز اعطای تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی خرید مسکن و تأثیر آن بر خروج مسکن از رکود به تراز گفت: این موضوع در شرایطی صرفاً یک تعهد برای بانک محسوب شده و شاید افرادی که در بانک‌ها سپرده‌گذاری کردند صرفاً چنین هدفی نداشته باشند، ضمن این‌که با هجوم مردم به این تسهیلات باید پرسید بانک‌ها قرار است مابه‌التفاوت برای پرداخت تسهیلات را از چه محلی تأمین کنند؟

وی درباره نگاه دولت یازدهم بر تحریک تقاضا با ارایه تسهیلات خرید مسکن افزود: متأسفانه شکافی موجود بین هزینه‌ها و درآمد خانوار ایرانی یکی از دلایل اصلی ایجاد رکود در بخش مسکن است، به نحوی که بخش زیادی از مردم خواهان دریافت این تسهیلات بوده اما توان پرداخت اقساط این تسهیلات را ندارند.

این فعال بازار مسکن با اشاره به بهره بالای بانکی تسهیلات در ایران اظهار ‌داشت: این موضوع یکی دیگر از موانع موجود در بی‌ثباتی بازار مسکن است.

وی با اشاره به موضوع مسکن مهر و نقش توقف آن در دامن زدن به رکود خاطرنشان‌ کرد: مسکن مهر طرح کاملاً درستی بود که در بسیاری از کشورهای دیگر مانند ترکیه و مالزی نیز به صورت موفق اجرا شده بود اما یکی از اشتباهات موجود در این زمینه عدم دقت در انتخاب مکان‌، زمان و کیفیت اجرای این طرح بود.

پورشیرازی، با بیان این‌که باید جلوی شناور شدن‌ مردم به سمت شهر‌‌ها را گرفت، اذعان‌ داشت: در این راستا ‌باید بخش کشاورزی را ‌رونق دهیم تا ساکنان روستا‌‌ها به شهر‌‌ها مهاجرت نکنند که متأسفانه گسترش ساختمان‌سازی به اطراف شهر‌ها یکی از معضلات موجود در این بخش است.

 

‌عضو هیأت مدیره انجمن شرکت‌های ساختمانی در خاتمه درباره وجود شواهدی دال بر خروج مسکن از رکود، گفت: هیچ شاهدی دال بر این مدعا وجود نداشته و نه قیمت مصالح ساختمانی و نه امنیت اقتصادی موجود در کشور یا قدرت خرید مردم در راستای بهبود شرایط موجود دیده نمی‌شود.