صنعت کشتی‌سازی و چالش‌های پیش‌رو

صنعت کشتی‌سازی و چالش‌های پیش‌رو شهره حقی- صنعت کشتی‌سازی و صنایع دریایی ایران پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته اما در سال‌های گذشته متأسفانه به این صنعت آن‌طور که باید و شاید نپرداخته‌اند و حمایت‌های لازم از آن نشده است. ایران در زمینه بسترهای لازم برای ساخت کشتی‌‌ها مشکلی ندارد و خوشبختانه سخت‌افزارهایی که برای ساخت کشتی […]

صنعت کشتی‌سازی و چالش‌های پیش‌رو

شهره حقی- صنعت کشتی‌سازی و صنایع دریایی ایران پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته اما در سال‌های گذشته متأسفانه به این صنعت آن‌طور که باید و شاید نپرداخته‌اند و حمایت‌های لازم از آن نشده است. ایران در زمینه بسترهای لازم برای ساخت کشتی‌‌ها مشکلی ندارد و خوشبختانه سخت‌افزارهایی که برای ساخت کشتی لازم است در ایران فراهم شده اما هنوز مشکلاتی در این زمینه وجود دارد. یکی از بزرگ‌ترین ضعف‌های صنایع دریایی و کشتی‌سازی در ایران تأمین مالی و تسهیلات است. هزینه ساخت کشتی در ایران نسبت به برخی کشور‌ها بالاست، کشتی‌سازی و صنایع دریایی ایران در زمینه بیمه و بانک هم دچار مشکل هستند، به گونه‌ای که بانک‌ها در ایران هنوز شناور را به عنوان وثیقه قبول ندارند و این موضوع برای کشتی‌سازی و صنایع دریایی و پیشرفت آن اهمیت بسیاری دارد. در کنار این مشکلات و کمبود سفارش ساخت باید از عدم تعهدات کشتی‌سازان برای تحویل به موقع گفت که چالشی شده که تمایل به خرید از داخل را کاهش داده است. اما هستند هنوز افرادی که تلاش دارند تا این صنعت را با تمام مشکلات و چالش‌هایش سرپا نگهدارند.

آشوری، عضو هیأت رییسه مجلس گفت: شرکت‌های داخلی به ویژه دولتی نباید در تأمین نیازهای خود در ساخت کشتی و سازه‌های دریایی به خارج متکی باشند.

نیاز به سازه‌های دریایی و کشتی از داخل تأمین شود

محمد آشوری اظهار ‌کرد: کشتی‌سازی در جهان یک صنعت کلیدی و مادر به شمار می‌رود که بسیاری از صنایع راهبردی را به حرکت درآورده و اشتغال خوبی را در پی دارد و این امر در صورتی قابل تحقق است که به صنعت داخلی و توان فرزندان این کشور اعتماد داشته باشیم.

وی اضافه‌ کرد: بسیاری از کشورهایی که در این حوزه قدم نهاده‌اند به کشتی‌سازی به عنوان یک صنعت پیش‌رو نگاه استراتژیک داشته‌اند و حتی اعتبارات حمایتی از این صنعت را در دوره‌های مختلف به آن تزریق کرده‌اند تا بتوانند در تراز کشورهای فعال در این حوزه باقی بمانند.

عضو هیأت رییسه مجلس تأکید ‌کرد: بیم آن وجود دارد که با رفع تحریم‌ها برخی از ظرفیت‌های ملی که در خدمت به توسعه و پیشرفت کشور هستند، نادیده گرفته شود و سفارشاتی که توان ساخت آن‌‌ها در داخل و با هزینه‌ای معادل و یا کم‌تر وجود دارد، به خارج از کشور سفارش داده شود که این مسأله برخلاف منافع ملی است.

آشوری خاطرنشان ‌کرد: بهترین زمان برای حمایت از صنایع داخلی به خصوص صنعت کشتی‌سازی فرا رسیده است و با توجه به زیرساخت‌های کم‌نظیری که برای ساخت و تعمیر کشتی در ایران فراهم است و تمایل خوبی که کشورهای خارجی برای همکاری علمی، فنی و تکنولوژیکی با این صنعت در کشور دارند، سفارش ساخت کشتی به خارج از کشور ظلم به صنعت داخلی است.

وی با اشاره به تجربه خوب ساخت سکوهای گازی و نفتی در داخل کشور و ثبت رکورد ساخت این سازه‌ها در داخل با هزینه‌ای بسیار کم‌تر از طرف خارجی تصریح ‌کرد: چرخ اشتغال و تولید داخلی با اعتماد مسؤولان می‌گردد و نباید با بی‌اعتمادی به صنعت داخلی سفارش‌‌ها را به خارج از کشور داد چون با روح اقتصاد مقاومتی در تعارض و تضاد است.

نماینده مردم بندرعباس، قشم، حاجی‌آباد، ابوموسی و بندرخمیر در مجلس خاطرنشان‌ کرد: اتکا به اقتصاد درون‌زا با اهتمام در حمایت از صنعت داخلی به خصوص صنایع موفق و کلیدی میسر است و بی‌توجهی به آن سبب سرخوردگی نیروهای متخصص و توانمندی می‌شود که با تمام توان برای خدمت به کشور تلاش‌ می‌کنند.

آشوری گفت: در برنامه ششم توسعه کشور حتماً تلاش خواهیم کرد تا این موضوع را به‌طور قانونی و الزام‌آور برای سفارش نیازهای داخلی به صنایع داخلی بگنجانیم تا در مواردی که امکان ساخت‌ آن‌ها و حفظ ارز در داخل وجود دارد، سفارش خارجی صورت نگیرد.

سفارش ساخت کشتی به خارجی‌‌ها به‌صلاح کشور نیست

هاشمی نماینده بندرعباس در مجلس شورای اسلامی نیز با تأکید بر این‌که سفارش ساخت کشتی به خارج به‌صلاح کشور نیست، گفت: با توجه به مباحث مربوط به اقتصاد مقاومتی، کشتیرانی‌‌ها و بهره‌برداران حوزه دریا باید به صنایع داخلی سفارش ساخت بدهند.

‌حسین هاشمی با تأکید بر این‌که موافق سفارش ساخت کشتی به خارج نیستیم، اظهار‌ کرد: به‌جای فعال کردن اقتصاد خارجی‌‌ها باید بتوانیم اقتصاد داخلی را فعال کنیم.

نماینده بندرعباس یادآور شد: زمانی که استاندار بندرعباس بودم مجتمع کشتی‌سازی فراساحل ایران (ایزوایکو) به‌عنوان یکی از صنایع بزرگ کشور در حال اخراج نیروهایش بود. از مدیران این شرکت دلیل این کار را جویا شدم که گفتند پول نداریم، چون کسی به ما سفارش ساخت نمی‌دهد.

وی ادامه داد: این مسأله را با وزارت نفتی‌‌ها مطرح کردم که گفتند: آن‌‌ها (ایزوایکو) توان ساخت ندارد و سفارشاتی را به این مجتمع داده‌ایم که نتوانستند آن را بسازند.

وی با ابراز این‌که بخشی از مشکلات این کشتی‌ساز مربوط به ضعف مدیریت بود، اظهار ‌کرد: روند ایزوایکو رو به رشد است، اما با وجود این همچنان مشکلاتی را دارد.

نماینده مردم بندرعباس در مجلس با تأکید بر این‌که سفارش ساخت کشتی به کشتی‌سازان خارجی کار خوبی نیست، گفت: حتی اگر ساخت کشتی در داخل به‌کندی انجام شود کشتیرانی‌‌ها و بهره‌برداران حوزه دریا باید به صنایع داخلی سفارش بدهند.

هاشمی با اشاره به این‌که دولت باید کمک کند تا وضعیت کشتی‌سازان داخلی بهبود یابد، افزود: سفارش دادن به خارج، تقویت کننده آن‌هاست، بنابراین با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی باید سفارش کشتی به داخلی‌‌ها داده شود و سفارش به خارجی‌‌ها به‌صلاح کشور نیست.

سفارش ساخت کشتی به خارج از کشور برخلاف اقتصاد مقاومتی است

مرادی نماینده مردم بندرعباس در مجلس هم گفت: سفارش ساخت کشتی به خارج از کشور برخلاف اقتصاد مقاومتی و تأکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تقویت اقتصاد داخلی است.

احمد مرادی اظهار ‌کرد: بسیاری از توانمندی‌های مورد نیاز برای ساخت کشتی، سکوهای نفتی ‌و گازی و تعمیرات آن‌‌ها در داخل کشور بومی‌سازی شده و سفارش ساخت این قبیل نیازهای داخلی به کشورهای خارجی برخلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و در تعارض با منافع ملی است.

وی با بیان این‌که بخش وسیعی از نیازهای صنعت نفت ‌و گاز کشور تاکنون در داخل تأمین شده است و توانایی و ظرفیت‌های علمی خوبی برای ساخت این تجهیزات وجود دارد، افزود: اقتصاد مقاومتی بر لزوم بهره‌گیری از توان داخلی تأکید دارد و نباید مسؤولان امر وابستگی کشور را تشدید کنند.

نماینده مردم بندرعباس، قشم، حاجی‌آباد، ابوموسی و بندرخمیر در خانه ملت تأکید‌ کرد: صنعت کشتی‌سازی و ساخت سازه‌های دریایی در کشور رشد خوبی داشته و ظرفیت‌های اشتغال‌آفرینی فراوانی دارد و اگر سفارش ساخت نیازهای جدید کشور به سمت خارج سوق پیدا کند، این صنعت پیش‌رو زمین‌گیر می‌شود.

مرادی ادامه ‌داد: به اتفاق دیگر نمایندگان استان در این زمینه پیگیری جدی خواهیم داشت تا مبادا سیاست‌های غیرکارشناسی و غیراصولی سبب وارد شدن آسیب به صنعت کشتی‌سازی کشور شود.

وی تأکید‌کرد: مسؤولان موضوع اقتصاد مقاومتی را جدی بگیرند و آن را تنها شعار ندانند، چرا که تنها راه رفع مشکلات اقتصادی کشور و عبور از رکود و تحریم، اتکا به این سبک از اقتصاد است.

 

نماینده مردم بندرعباس، قشم، حاجی‌آباد، ابوموسی و بندرخمیر در خانه ملت تصریح ‌کرد: ساخت سکوهای نفتی ‌و گازی مورد نیاز پروژه‌های صنعت نفت کشور نباید مستمسک سودجویی قرار بگیرد و هیچ تضمینی وجود ندارد که شرکت‌های خارجی بعد از مدتی از ثبت این سفارش، حاضر به همکاری و تحویل این سکو‌ها باشند، آن وقت است که کشور با عقب‌ماندگی در این زمینه مواجه شده و رقبای ما منابع مشترک را برداشت خواهند کرد.