توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر از توان دولت خارج است

توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر از توان دولت خارج است رییس انجمن علمی مدیریت مصرف انرژی ایران با اشاره به وجود ضعف‌‌ها و چالش‌های متعدد در مسیر اجرای برچسب انرژی ساختمان گفت: در گام نخست برای اجرای برچسب انرژی باید همسانی و هم‌افزایی بین سازمان‌های درگیر مثل سازمان نظام مهندسی، شهرداری‌ها، شورای شهر، انجمن‌ها و شرکت‌های تأمین‌کننده […]

توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر از توان دولت خارج است

رییس انجمن علمی مدیریت مصرف انرژی ایران با اشاره به وجود ضعف‌‌ها و چالش‌های متعدد در مسیر اجرای برچسب انرژی ساختمان گفت: در گام نخست برای اجرای برچسب انرژی باید همسانی و هم‌افزایی بین سازمان‌های درگیر مثل سازمان نظام مهندسی، شهرداری‌ها، شورای شهر، انجمن‌ها و شرکت‌های تأمین‌کننده خدمات انرژی مثل شرکت گاز و برق ایجاد شود.

سعید مهذب‌ترابی در گفت‌وگو با ‌صما‌ با بیان این‌که برچسب انرژی ساختمان باید یک متولی داشته باشد و از چند متولی‌گری خارج شود، تأکید ‌کرد: چالش جدی این بحث است و تنها راه این است که برچسب انرژی و ارزش‌گذاری برای برچسب ساختمان توسط یک نهاد متولی انجام شود. چرا که تجربه مدیریتی کشور نشان می‌دهد که چند متولی جوابگو نیست و طرح‌ها صرفاً در حد حرف باقی می‌ماند.

وی همچنین در خصوص تأثیرات اجرای برچسب انرژی ساختمان در مصرف بهینه انرژی گفت: با توجه به این‌که بیش از ۵۰ درصد انرژی کشور در بخش ساختمان مصرف می‌شود، یکی از مباحث جدی در بخش انرژی، مربوط به مصرف انرژی در بخش ساختمان است.

مهذب‌ترابی با بیان این‌که ساختمان منبع مصرف انرژی و به عنوان یک منبع غیرمولد مطرح است، تشریح ‌کرد: زمانی که انرژی‌ را در صنعت کشاورزی مصرف می‌کنیم ایجاد ارزش افزوده می‌کند، اما ۵۰ درصد انرژی در ساختمان‌های کشور مصرف می‌شود، بدون این‌که ایجاد ارزش افزوده کند و این نشانگر غیرمولد بودن ساختمان است.

وی با بیان این‌که برچسب انرژی در ساختمان‌ها باید به یک الزام تبدیل شود، افزود: یعنی شرایط باید به گونه‌ای باشد که نتوانیم ساختمان فاقد برچسب انرژی را مجهز به سیستم برق‌ کنیم و یا به آن پروانه بدهیم و همان‌گونه که دوجداره بودن پنجره‌ها برای صدور پروانه ساختمان لازم است، ساختمانی باید پروانه ساخت و مورد بهره‌برداری قرار بگیرد که دارای برچسب باشد و این برچسب به عنوان یک ارزش تلقی شود.

مهذب‌ترابی افزود: به این معنا که خریدار در زمان خرید خانه همان‌طور که به متراژ، موقعیت، دسترسی، نوع کابینت و… ساختمان حساس است، به برچسب انرژی آن هم حساس باشد و در این صورت برچسب انرژی می‌تواند در آینده نزدیک تأثیرات بسیار مفیدی را در مباحث مربوط به بهره‌وری انرژی داشته باشد.

رییس انجمن علمی مدیریت مصرف انرژی ایران در عین حال با بیان این‌که اعمال سیاست بهره‌وری انرژی، از حالت انتخاب یا یک امر داوطلبانه در دنیا خارج و به الزام تبدیل شده است، گفت: منابع کشور ما به شدت رو به کاهش و زوال است و از سوی دیگر منابع فسیلی موجود به شدت تأثیرات ویران‌کننده‌ و مخربی روی محیط‌زیست دارند.

وی افزود: بنابراین باید بتوانیم از انرژی‌های پاک استفاده کنیم و توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی که امروز به عنوان یک اصل و اجبار در دنیا پذیرفته شده، باید به عنوان یکی از سیاست‌های مهم کشور در بخش انرژی باشد.

این فعال بخش خصوصی با بیان این‌که در بخش بهره‌وری انرژی جای کار بسیار زیادی در کشور داریم، گفت: اصطلاح بهره‌وری انرژی به معنای اقداماتی است که رفاه و آسایش را برای مردم در جامعه ایجاد و مصرف انرژی را کاهش دهد و برای نمونه امروز با توجه به وجود منبع گسترده نور خورشید در کشور می‌توان از این منبع برای استفاده و تولید انرژی استفاده کرد.

رییس انجمن علمی مدیریت مصرف انرژی ایران با بیان این‌که در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر عقب هستیم، ابراز‌ کرد: این تصور که ما به عنوان رتبه نخست از لحاظ داشتن منابع گازی در دنیا، همیشه از نفت ‌و گاز برخورداریم یک آدرس غلط است.

وی با اشاره به سیاست‌های حمایتی وزارت نیرو از سرمایه‌گذاری در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر، گفت: خوشبختانه ظرف چند سال اخیر وزارت نیرو و مسؤولان مملکت، سیاست‌ها و راهبردهای مشخصی در این زمینه دنبال می‌کنند و از این رو بستر مناسبی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش تأمین انرژی از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر به عنوان یک تجارت اقتصادی بسیار خوب فراهم است.

 

مهذب‌ترابی با ابراز امیدواری از ایجاد اراده ملی برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر خاطرنشان‌ کرد: البته حاکمیت باید به این باور برسد که فقط بخش خصوصی می‌تواند در این حوزه مشارکت و ورود پیدا کند و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر از توان دولت خارج است و اگر این باور در بخش دولتی و این انگیزش در بخش خصوصی ایجاد شود، قطعاً می‌توانیم این عقب‌افتادگی را جبران کنیم.