قرار گرفتن نام ایران در میان ۵ کشور تولیدکننده نانوکاتالیست تولید بنزین با راهاندازی خط تولید نانوکاتالیست رفرمینگ نفتا، در یکی از شرکتهای دانشبنیان، ایران در میان پنج کشور تولیدکننده این نوع نانوکاتالیستها در جهان قرار گرفت. به گزارش ایسنا، یکی از شرکتهای دانشبنیان موفق به تولید کاتالیست رفرمینگ نفتا بر پایه گاما آلومینا نانوساختار […]
قرار گرفتن نام ایران در میان ۵ کشور تولیدکننده نانوکاتالیست تولید بنزین
با راهاندازی خط تولید نانوکاتالیست رفرمینگ نفتا، در یکی از شرکتهای دانشبنیان، ایران در میان پنج کشور تولیدکننده این نوع نانوکاتالیستها در جهان قرار گرفت.
به گزارش ایسنا، یکی از شرکتهای دانشبنیان موفق به تولید کاتالیست رفرمینگ نفتا بر پایه گاما آلومینا نانوساختار شده است. این کاتالیست برای تولید بنزین بهکار میرود؛ از اینرو این کاتالیست در پالایشگاهها یک ماده اصلی و حیاتی محسوب میشود.
محمد ابراهیم نجاتیان از محققان این طرح با بیان اینکه این نانوکاتالیست برای تولید بنزین و مواد آروماتیک در پالایشگاهها مورد استفاده قرار میگیرد، گفت: طول عمر این کاتالیست هشت تا ۱۰ سال است و ما با ارائه این فناوری، نام ایران را در میان پنج کشور تولیدکننده این کاتالیست نانویی قرار دادیم.
وی با بیان اینکه در حالحاضر آمریکا ۸۰ درصد از بازار کاتالیستهای تولید بنزین را در اختیار دارد، ادامه داد: علاوه بر آن فرانسه با ۱۵ درصد سهم بازار در رتبه دوم و کشورهای چین و روسیه کمتر از پنج درصد سهم بازار کاتالیستهای تولید بنزین را در اختیار دارند.
نجاتیان این فناوری را حاصل پنج سال تحقیق و توسعه دانست که منجر به طراحی و راهاندازی خط تولیدی به ظرفیت ۱۰۰ تن در سال شده است و یادآور شد: اولین محصول تولیدی این خط تولید تا پایان سال به بازار عرضه میشود.
وی در عین حال به نیاز انباشته شده در پالایشگاهها در بخش کاتالیستهای تولید بنزین به دلیل اعمال تحریمها اشاره کرد و افزود: از این رو ما درصدد راهاندازی خط تولید دیگری به ظرفیت ۲۵۰ تن در سال هستیم که طراحی آن به پایان رسیده است و در سال ۱۳۹۹ بهرهبرداری از آن انجام خواهد شد.
به گفته این محقق تا پیش از سال ۱۳۹۰ صددرصد نیاز داخل به این نوع کاتالیستها، از طریق واردات انجام میشد که پس از تحریمها، واردات به شدت کاهش یافت و تولیداتی نیز در داخل کشور انجام شد؛ اما با ارائه فناوری نانوکاتالیست برای تولید بنزین خودکفایی در تولید این نوع کاتالیست در کشور ایجاد میشود و دیگر نیازی به واردات نیست.
نجاتیان کاتالیستهای تولید بنزین را از مواد بسیار راهبردی در کشور توصیف کرد که تولید آن برای خودکفایی در بخش تولید بنزین بسیار ضروری است و ادامه داد: تاکنون دو قرارداد با پالایشگاههای داخل کشور برای تجاریسازی این کاتالیست منعقد شده است.
وی از عرضه نوعی نانو افزودنی به بازار در سالجاری خبر داد و گفت: این نانو افزودنی میتواند آلایندگی خودروهای دیزلی را به شدت کاهش دهد. با توجه به سهم بالای آلودگی هوا توسط موتورهای دیزلی، این محصول میتواند گامی بلند در مسیر بهبود هوا باشد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.