چراغ سبز نیروگاه «پره‌سر» به تولیدکنندگان بیت‌کوین

چراغ سبز نیروگاه «پره‌سر» به تولیدکنندگان بیت‌کوین مدیر نیروگاه پره‌سر گفت: ما ۹۰۰ مگاوات ظرفیت تولید داریم اما امسال ۶۰۰ مگاوات به شبکه تحویل داده‌ایم، تصمیماتی مبنی بر اختصاص ۳۰۰ مگاوات باقیمانده به استخراج‌کنندگان بیت‌کوین اتخاذ شده اما فعلاً در حد حرف است و ارتباطی هم به ما ندارد. به گزارش ایلنا، غلامرضا امیریان، مدیر […]

چراغ سبز نیروگاه «پره‌سر» به تولیدکنندگان بیت‌کوین

مدیر نیروگاه پره‌سر گفت: ما ۹۰۰ مگاوات ظرفیت تولید داریم اما امسال ۶۰۰ مگاوات به شبکه تحویل داده‌ایم، تصمیماتی مبنی بر اختصاص ۳۰۰ مگاوات باقیمانده به استخراج‌کنندگان بیت‌کوین اتخاذ شده اما فعلاً در حد حرف است و ارتباطی هم به ما ندارد.

به گزارش ایلنا، غلامرضا امیریان، مدیر نیروگاه سیکل ترکیبی پره‌سر اظهار داشت: نیروگاه سیکل ترکیبی پره‌سر با ساختار BOT ظرفیت ۹۶۸ مگاوات و متشکل از دو بلوک و هر بلوک شامل دو واحد گازی و یک واحد بخار است.

وی افزود: این نیروگاه در راستای افزایش راندمان و کاهش مصرف سوخت با استفاده از تکنولوژی داخل کشور در قالب نیروگاه سیکل ترکیبی احداث شده و برگرفته از الگوی زیمنس است.

امیریان با بیان اینکه نیروگاه پره‌سر توسط گروه مپنا و سایر کارخانجات داخل کشور ساخته شده است، سهم داخلی‌سازی آن را ۹۳ درصد عنوان کرد.

وی با بیان اینکه راندمان نیروگاه ۵۰ درصد است، به مباحث زیست‌محیطی آن اشاره و تصریح کرد: استان گیلان یک استان سبز است و ما می‌خواهیم به ساختار ‌آن آسیبی نرسد، بنابراین یکی از اهداف ما رعایت مباحث زیست‌محیطی است. هر سه ماه یک بار سازمان‌های زیست‌محیطی گزارش کار می‌گیرند خودمان هم دائم وضعیت نیروگاه را آنالیز می‌کنیم و مواد خروجی آب و فاضلاب آزمایش می‌شود تا در حد استاندارد نگاه داشته شوند.

مدیر نیروگاه پره‌سر همچنین گفت: این نیروگاه در فاز گازی شامل چهار واحد گازی با ظرفیت ۱۶۲ مگاوات و در فاز بخار شامل دو واحد بخار با توربین کلاس E و ظرفیت ۱۶۰ مگاوات است.

وی با بیان اینکه نیروگاه پره‌سر قابل توسعه به دو بخش دیگر در بخش سیکل ترکیبی است، خاطرنشان کرد: توربین بخار نیروگاه تحت لیسانس زیمنس است و کنداکتور‌ها با سیستم آب دریا خنک‌سازی می‌شوند.

وی درباره تأثیر تحریم و قطع ارتباط با شرکت زیمنس در کارکرد نیروگاه اظهار داشت: قبل از سال ۸۹ انتقال تکنولوژی انجام شده و تمام تغییرات و امور سوپروایزری توسط گروه مپنا انجام می‌شود و مشکلی در این زمینه وجود ندارد حتی ما در حد سؤال و جواب هم نیازی به‌کارخانه سازنده توربین‌‌ها نداریم.

امیریان افزود: برق تولیدی این نیروگاه با قرارداد خرید تضمینی از سوی شرکت برق حرارتی به مدت ۲۰ سال خریداری شده است.

وی با بیان اینکه تولید برق نیروگاه پره‌سر توسط پست ۴۰۰ کیلوولت به شبکه برق سنکرون می‌شود، گفت: امسال به علت بارش‌های خوب ابتدای سال در کمترین نسبت به سال گذشته از ما درخواست شد یعنی پارسال ۷۰۰ مگاوات برق وارد شبکه کردیم که این میزان امسال با ۱۰ درصد کاهش به ۶۰۰ مگاوات رسید.

امیریان همچنین میزان مصرف سوخت گازی برای هر مگاوات برق را ۳۰۰مترمکعب گاز و برای همین میزان تولید برق معادل سوخت مایع ۳۰۰ لیتر گازوئیل عنوان کرد.

وی درباره استفاده استخراج‌کنندگان رمزارز از ظرفیت خالی نیروگاه، خاطرنشان کرد: با توجه به قرارداد خرید تضمینی این نیروگاه شرکت برق حرارتی درباره نوع مصرف برق نیروگاه تصمیم‌گیری می‌کند.

امیریان ادامه داد: به‌طور مثال با توجه به اینکه ما ۹۰۰ مگاوات ظرفیت تولید داریم اما ۶۰۰ مگاوات امسال به شبکه تحویل داده‌ایم تصمیماتی مبنی بر اختصاص ۳۰۰ مگاوات باقیمانده به استخراج‌کنندگان بیت‌کوین اتخاذ شده اما فعلاً در حد حرف است.