FCP‌ها به‌زودی سرویس‌دهی اینترنت را آغاز می‌کنند

معاون رگولاتوری FCP‌ها به‌زودی سرویس‌دهی اینترنت را آغاز می‌کنند معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از ارایه مجوز به ۱۳ شرکت متقاضی دریافت پروانه بهره‌برداری از شبکه ارتباطات ثابت (FCP) و ۱۰ شرکت ارایه‌دهنده خدمات ارتباطی (Servco) خبر داد. صادق عباسی شاهکوه در گفت‌و‌گو با مهر، در مورد آخرین وضعیت متقاضیان دریافت پروانه فعالیت […]

معاون رگولاتوری

FCP‌ها به‌زودی سرویس‌دهی اینترنت را آغاز می‌کنند

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از ارایه مجوز به ۱۳ شرکت متقاضی دریافت پروانه بهره‌برداری از شبکه ارتباطات ثابت (FCP) و ۱۰ شرکت ارایه‌دهنده خدمات ارتباطی (Servco) خبر داد.

صادق عباسی شاهکوه در گفت‌و‌گو با مهر، در مورد آخرین وضعیت متقاضیان دریافت پروانه فعالیت در حوزه خدمات ارتباطات ثابت (Servco و FCP) که جایگزین خدمات‌دهندگان PAP در کشور شده‌اند، اظهار داشت: پرونده شرکت‌های اینترنتی قدیمی به زودی در کشور بسته می‌شود و با اعطای مجوز به ۱۳ شرکت FCP از این پس این شرکت‌ها، موضوع سرویس‌دهی اینترنت در کشور را برعهده می‌گیرند.

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان این‌که ۵ شرکت باقی مانده متقاضی دریافت پروانه بهره‌برداری از شبکه ارتباطات ثابت (FCP) در صورت تکمیل مدارک می‌توانند این پروانه را دریافت کنند، ادامه داد: این شرکت‌ها به عنوان دارندگان پروانه‌های ارتباطات ثابت (FCP)، انتقال داده مبتنی بر فن‌آوری بی‌سیم ثابت و پروانه ایجاد و بهره‌برداری از شبکه‌های انتقال داده نوری و دسترسی کاربران با استفاده از فیبرنوری را برعهده گرفته‌اند.

وی افزود: در همین حال ۱۰ شرکت دارای مجوز Servco، دارای پروانه ارایه خدمات ارتباطی ثابت هستند و می‌توانند تنها در قالب ارایه خدمات در این بخش، بدون الزام برای شبکه‌سازی اقدام کنند.

عباسی شاهکوه گفت: برخی از این شرکت‌ها که تا پیش از این نیز در حوزه سرویس‌های اینترنتی مشغول به فعالیت بودند، با دریافت پروانه جدید، فعالیت خود را ادامه داده و در حال سرویس‌دهی هستند. این اپراتور‌ها برای سایر خدمات موردنظر نیز در حال آماده‌سازی زیرساخت‌های مدنظر هستند و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال، سرویس‌های ارزش‌افزوده جدیدی در قالب خدمات ارتباطی ثابت در کشور ارایه شود.

معاون رگولاتوری با اشاره به تخصیص شماره (نامبرینگ) به این اپراتور‌ها برای ارایه خدمات تلفن ثابت، گفت: این اپراتور‌ها با توجه به اشباع بازار تلفن ثابت و اینترنت، در صورتی موفق خواهند بود که سرویس‌های جدید ارایه کنند.

عباسی شاهکوه هدف از ارایه مجوزهای جدید در بازار ارتباطات کشور را درآمدزایی دولت ندانست و تأکید کرد: مجوز دریافت پروانه برای هر FCP مبلغ ۲۰ میلیارد تومان است که در وهله نخست ۴۰ درصد آن از شرکت‌ها اخذ می‌شود که بخش اعظمی از آن نیز به ازای ادغام پروانه‌ها، مشمول تخفیف شده است.

 

وی افزود: بسیاری از FCP‌ها در قالب ادغام ۳۰۰ تا ۴۰۰ پروانه خدمات ارتباطی قدیمی ادغام شده‌اند. براین اساس، رگولاتوری درآمد زیادی کسب نکرده و برآورد می‌شود که میزان این درآمد مبلغی در حدود ۲۶۰ میلیارد تومان باشد که در ازای درآمد سالانه ۵ هزار میلیاردی رگولاتوری، عدد قابل توجهی نیست.