کشف مواد آتشفشانی در مریخ

سیاره سرخ پیچیده‌تر می‌شود کشف مواد آتشفشانی در مریخ کشف مواد آتشفشانی در مریخ ویژگی‌های این سیاره را برای محققین پیچیده‌تر از گذشته کرد. به گزارش مهر، کاوشگر «کنجکاوی» ناسا در آخرین بررسی‌های خود از سطح سیاره مریخ موادی را کشف کرد که حاکی از انفجار آتشفشان در گذشته بر روی این سیاره دارد. نکته […]

سیاره سرخ پیچیده‌تر می‌شود

کشف مواد آتشفشانی در مریخ

کشف مواد آتشفشانی در مریخ ویژگی‌های این سیاره را برای محققین پیچیده‌تر از گذشته کرد.

به گزارش مهر، کاوشگر «کنجکاوی» ناسا در آخرین بررسی‌های خود از سطح سیاره مریخ موادی را کشف کرد که حاکی از انفجار آتشفشان در گذشته بر روی این سیاره دارد. نکته قابل توجه درمورد مواد به دست آمده، شباهت آن‌ها با موادی است که در سطح زمین یافت می‌شوند.

این مواد بر روی کره زمین با دمای بالا و فشار پایین بر اثر انفجار آتشفشان بر روی صخره‌ها شکل می‌گیرند که به نظریه plate tectonics (یعنی سطح زمین از چندین صفحه عظیم تشکیل شده که مرتباً در حرکت هستند و موجب زلزله و به وجود آمدن کوه‌ها و… می‌شوند) برمی‌گردد اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که چنین نظریه‌ای درمورد مریخ صدق نمی‌کند.

محققین ناسا معتقد هستند، این کشف جدید نشان از فعالیت‌های مرموز پیچیده در زیر سطح مریخ دارد و ممکن است لایه‌های درونی سیاره سرخ نسبت به آن‌چه که پیش از این تصور می‌شد، متفاوت باشد.

از سال ۲۰۱۲ میلادی به بعد کاوشگر «کنجکاوی» بر روی منطقه‌ای به شکل کوه با نام Gale Crater در حال تحقیق است و موفق به ثبت مواردی شده که نشان از سازگاری مریخ با محیط زندگی است.

 

نتیجه این رصد در نشریه آکادمی ملی علوم آمریکا منتشر شده است.