استفاده از باد نیتروژن در تایر خودرو خوب یا بد !؟

استفاده از باد نیتروژن در تایر خودرو خوب یا بد !؟ استفاده از باد نیتروژن در تایر خودرو روزبه‌روز در حال افزایش است و افراد بیشتری به استفاده از باد نیتروژن به جای باد معمولی روی می‌آورند. البته باد نیتروژن چیز جدیدی نیست و سال‌هاست که در لاستیک هواپیماها، خودروهای ارتش آمریکا و خودروهای مسابقات […]

استفاده از باد نیتروژن در تایر خودرو خوب یا بد !؟

استفاده از باد نیتروژن در تایر خودرو روزبه‌روز در حال افزایش است و افراد بیشتری به استفاده از باد نیتروژن به جای باد معمولی روی می‌آورند. البته باد نیتروژن چیز جدیدی نیست و سال‌هاست که در لاستیک هواپیماها، خودروهای ارتش آمریکا و خودروهای مسابقات نسکار استفاده می‌شود.

اما باد نیتروژن نیز همانند هر چیز دیگری دارای نکات مثبت و منفی است که مزایای استفاده از باد نیتروژن عبارتند از:

فشار ثابت تایر:

تایرهایی که با نیتروژن پُر شوند، به ندرت پیش می‌آید که به مرور زمان فشار باد آنها کاهش پیدا کنند چون نیتروژن به سختی از تایر لاستیکی خارج می‌شود. همچنین نیتروژن حساسیت کمتری نسبت به تغییرات دمایی دارد. بنابراین با افزایش حرارت و یا کاهش حرارت تایر فشار آن تغییر بسیار جزیی می‌کند که در مورد باد معمولی این طور نیست.

یکی از اصلی‌‌ترین دلایل که باد نیتروژن محبوبیت زیادی در موتور اسپرت دارد نیز همین مورد است چون لاستیک خودروهای مسابقه بسیار داغ می‌شود.

کاهش مصرف سوخت

ثابت بودن فشار باد تایر می‌تواند افزایش راندمان و کاهش مصرف سوخت خودرو را نیز به دنبال داشته باشد به‌طوری که گمان می‌شود استفاده از باد نیتروژن بتوانند حدود سه درصد تأثیر مثبت، بر روی مصرف سوخت خودرو بگذارد که البته میزان چندان زیادی نیست اما به هر حال به عنوان یکی از نکات مثبت باد نیتروژن از آن یاد می‌شود.

دوستدار محیط‌زیست بودن

سالانه بیش از ۳۰۰ میلیون حلقه تایر به عنوان زباله دفع می‌شوند. با این وجود اگر در یک تایر از باد نیتروژن استفاده کنید روند فرسایش آن نزدیک به ۳۰ درصد کندتر می‌شود. ضمن اینکه باد نیتروژن با داشتن تأثیر مثبت بر روی مصرف سوخت خودرو می‌تواند از آلودگی بیشتر محیط‌زیست جلوگیری کند.

افزایش دوام رینگ و تایر

تایرهایی که در آنها از باد نیتروژن استفاده شود دارای عمر بالاتری هستند. یکی از دلایل آن این است که نیتروژن گاز خشک است و برخلاف باد معمولی که به تایر می‌زنیم هیچ رطوبتی ندارد، نبود این رطوبت نه تنها برای جنس لاستیکی تایر خوب است بلکه از جنس فلزی رینگ نیز محافظت می‌کند.

ایمنی

نیتروژن گاز قابل اشتعال نیست و به همین دلیل احتمال آتش گرفتن آن وجود ندارد و این خود تأثیر مثبتی بر روی ایمنی دارد اما تایرهایی که در آنها از باد معمولی استفاده شود در صورتی که مشتعل شوند از اکسیژن موجود در داخل تایر برای سوختن استفاده می‌کنند.

اما باد نیتروژن دارای معایبی نیز می‌باشد که عبارتند از:

هزینه بالا

پُر کردن تایر با باد نیتروژن در مقایسه با پر کردن آن از باد معمولی بسیار پرهزینه‌تر است به‌طوری که در ایالات‌متحده برای هر تایر باید مبلغ پنج دلار را پرداخت کنید.

سرویس و نگهداری

نیاز به سرویس و نگهداری همچنان وجود دارد اینکه شما تایر خودروی خود را از نیتروژن پُر کنید دلیل نمی‌شود که فشار آن را چک نکنید بلکه همچنان باید حواستان به فشار باد باشد.

در دسترس نبودن

باد نیتروژن را در هر جایی نمی‌توان به راحتی یافت و این خود یکی از محدودیت‌هایی است که در پیش‌روی طرفداران استفاده از نیتروژن وجود دارد. مشکل اصلی مخصوصاً در ایران این است که اگر شما لاستیک‌های خود را با باد نیتروژن پُر کنید، بالاخره بعد از مدتی که احتیاج به تنظیم باد داشته باشید، ممکن است هر تعمیرگاهی این باد را نداشته باشد و آن وقت است که برای یک تنظیم باد عادی باید به دنبال یک مکان مناسب باشید که خود دردسرساز است ولی باد معمولی در بسیاری از تعمیرگاه‌ها قابل دسترس است.

با توجه به مواردی که در بالا ذکر کردیم شما می‌توانید تصمیم بگیرید که براساس نیاز خود آیا خودرو شما به باد نیتروژن نیاز دارد یا نه. اگر اهل تند رانندگی کردن هستید و اگر در نزدیکی شما آپاراتی وجود دارد که مطمئن هستید در طولانی مدت باد نیتروژن خواهد داشت، استفاده از این باد برای لاستیک شما انتخاب خوبی است اما اگر به تعمیرگاهی در نزدیکی خود که باد نیتروژن دارد دسترسی ندارید، بهتر است لاستیک‌های خود را از باد معمولی پُر کنید و با چک کردن مداوم باد لاستیک‌ها، بهتر از آنها استفاه کنید.

منبع خودرو بانک