بازار با کمبود تایر پراید و وانت‌نیسان مواجه است

بازار با کمبود تایر پراید و وانت‌نیسان مواجه است گروه خودرو -علت افزایش قیمت تایر را می‌توان در عواملی همچون بالا رفتن نرخ ارز، بازار سیاه و کاهش تخصیص ارز دولتی برای واردات مواد اولیه که باعث کاهش تولید که نهایتاً موجب افزایش قیمت تمام شده می‌شود، جست‌وجو کرد که باعث کمبود تایر خودروهای پرتیراژ […]

بازار با کمبود تایر پراید و وانت‌نیسان مواجه است

گروه خودرو -علت افزایش قیمت تایر را می‌توان در عواملی همچون بالا رفتن نرخ ارز، بازار سیاه و کاهش تخصیص ارز دولتی برای واردات مواد اولیه که باعث کاهش تولید که نهایتاً موجب افزایش قیمت تمام شده می‌شود، جست‌وجو کرد که باعث کمبود تایر خودروهای پرتیراژ در بازار شده که علاوه بر سرگردانی مردم در تهیه، باعث افزایش قیمت بی‌حساب‌وکتاب لاستیک شده به‌طوری که بعضاً در بازار سیاه تایر‌ها تا دو برابر قیمت کارخانه، به فروش می‌رسد، که همین آشفتگی در بازار سبب کاهش لاستیک خودروهای پرتیراژی همچون پراید و نیسان شده است. این در حالی است که طبق آمار ۸۵ درصد مصرف تایرهای سواری و بیش از ۶۰ درصد نیاز تایرهای سنگین در داخل کشور تولید می‌شود و برای اینکه نیاز به واردات تایر، به صفر درصد برسد باید سه کارخانه تایرسازی تأسیس شود که ظرفیت هر کارخانه ۴۰ هزار تن باشد و در این صورت خودکفا خواهیم شد.

به گفته کارشناسان این حوزه تأمین ارز مورد نیاز این صنعت برای تأمین مواد اولیه از اهمیت زیادی برخوردار است و همکاری بانک‌مرکزی در تسریع در تخصیص ارز مورد نیاز این صنعت ضروری است. اما با توجه به راهبردی بودن صنعت لاستیک چند ماهی است که ارزی به تایرسازان تعلق نگرفته و ادامه این روند صنعت تایرسازی را زمین خواهد زد.

در این باره داود سعادتی‌نژاد، رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن، فیلتر، پنچرگیران و فیلترسازان تهران گفت: بازار با کمبود تایر پراید و وانت‌نیسان مواجه است.

سعادتی‌نژاد افزود: توزیع نامناسب این تایر‌ها از سوی تولیدکنندگان سبب کمبود یاد شده در بازار شده است و درخصوص تایر پراید، برخی خبر‌ها مبنی بر خارج شدن این محصول از خط تولید سایپا بر این کمبود دامن زد.

به گفته این مقام صنفی، ‌از ۲۴ شهریورماه مقرر شده افراد و متقاضیان خرید تایر با مراجعه به سایت سازمان صنعت،معدن‌وتجارت استان‌ها، به صورت اینترنتی خرید کنند.

سعادتی‌نژاد بیان داشت: اکنون قیمت مصوب کارخانه‌ای هر جفت تایر وانت‌نیسان دارای اختلاف یک‌میلیون تومانی با بازار است و این اختلاف قیمت برای هر جفت تایر پراید به ۱۰۰ هزار تومان می‌رسد.

سعادتی‌نژاد تصریح کرد زمانی که جلوی ورود لاستیک‌ وارداتی به بازار گرفته شود این اقلام با قیمت مناسب به دست مشتری خواهد رسید.

همچنین محمدرضا تقی‌گنجی، رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران درخصوص قیمت بالای تایر پراید گفت: فقط قیمت تایر پراید بالاست و قیمت سایر تایر‌ها به تعادل رسیده و حتی درخصوص بعضی از تایر‌ها قیمت بازار آزاد از قیمت مصوب سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان پایین‌تر است.

گنجی افزود: دلیل قیمت بالای تایر پراید این است که تخصیص ارز به موقع محقق نشد. بانک‌مرکزی باید ارز را به موقع اختصاص دهد تا ما مواد اولیه را به موقع به‌ کارخانه برسانیم، از طرف دیگر تعداد خودرو پراید در کشور بسیار زیاد است و وقتی مردم ملاحظه می‌کنند قیمت لاستیک پراید گران است برای خرید مشتاق‌تر می‌شوند و ممکن است اقدام به خرید و نگهداری چند حلقه تایر نمایند.

رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران افزود: کمبودی درخصوص تایر خودرو پراید وجود ندارد و این مسأله روانی است و امیدواریم که مشکل گرانی تایر پراید در ۲۰ روز آینده رفع شود.