کمبودی در تأمین قطعات خودرو‌ها در بازار وجود ندارد

عضو هیأت‌مدیره و سخنگوی اتحادیه لوازم‌یدکی خودرو کمبودی در تأمین قطعات خودرو‌ها در بازار وجود ندارد عضو هیأت‌مدیره و سخنگوی اتحادیه لوازم‌یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران می‌گوید: کمبودی در زمینه تأمین قطعات خودرو‌ها حتی خودروهای موسوم به پسابرجامی در بازار وجود ندارد و اکثر قطعات آنها شاید گران شده باشد، اما در بازار یافت می‌شود. […]

عضو هیأت‌مدیره و سخنگوی اتحادیه لوازم‌یدکی خودرو

کمبودی در تأمین قطعات خودرو‌ها در بازار وجود ندارد

عضو هیأت‌مدیره و سخنگوی اتحادیه لوازم‌یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران می‌گوید: کمبودی در زمینه تأمین قطعات خودرو‌ها حتی خودروهای موسوم به پسابرجامی در بازار وجود ندارد و اکثر قطعات آنها شاید گران شده باشد، اما در بازار یافت می‌شود.

سیدمهدی کاظمی در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: خودروهایی نظیر برلیانس، انواع خودروهای چینی و ال۹۰ با کمبودی در تأمین قطعات و لوازم‌یدکی مواجه نیستند.

این مقام صنفی خاطرنشان کرد: اینکه عده‌ای از کسری قطعات این خودرو گلایه دارند، جای تعجب دارد، زیرا اکنون فقط در زمینه سقف و گلگیرهای این خودرو مشکل کمبود وجود دارد، اما سایر قطعات موتوری و جلوبندی آن به وفور در بازار تهران به‌ویژه بازار سعدی و چراغ برق یافت می‌شود.

وی بیان داشت: شاید فروشندگانی در تهران یا شهرستان‌ها که اقلام و قطعات‌یدکی طیف وسیعی از خودرو‌ها را می‌فروشند، در برخی قطعات کسری داشته باشند، اما می‌توان گفت همه انواع قطعات و لوازم‌یدکی خودرو‌ها در مرکز کاری این صنف در محله‌های یاد شده هرچند با قیمت‌هایی بالاتر، یافت می‌شود.

کاظمی درخصوص خودروهای چینی، افزود: اگر گمرک و وزارت صنعت،‌معدن‌وتجارت همکاری بیشتری داشته باشند، اعضای این اتحادیه قادر به تأمین همه انواع قطعات این خودرو‌ها هستند.

وی تأکید کرد: در این خودروها، اگر قطعه‌ای تولید داخلی دارد باید به اندازه کافی تولید شود و در غیراین صورت باید اجازه واردات بیابد.

عضو هیأت مدیره اتحادیه لوازم‌یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران تأکید کرد: این اتحادیه خاطرنشان می‌کند که هیچ مشکلی بابت تأمین قطعات و لوازم‌یدکی خودروهایی که اکنون در جاده‌ها و خیابان‌های ایران تردد می‌کنند، وجود ندارد.

وی یادآورشد: تأمین قطعات موتوری همه این خودرو‌ها بدون مشکل است، اما در قطعات بدنه برخی خودرو‌ها محدودیت وجود دارد.

کاظمی در عین حال خاطرنشان کرد: خودروهایی نظیر ال۹۰، برلیانس، ساندرو، پژو ۲۰۰۸، سیتروئن سی۳ و… که با برجام و خروج شرکت‌های خارجی از ایران ارتباط دارند، ساخت کارخانجات داخلی ایران خودرو، سایپا و پارس‌خودرو هستند و مشکلی بابت تأمین قطعه ندارند.

وی درخصوص خودروهای چینی که در کرمان‌خودرو، بم خودرو و… مونتاژ می‌شوند نیز، گفت: از آنجایی که در بحث تحریم‌ها، با چینی‌‌ها مشکل خاصی نداریم، تأمین قطعه و لوازم‌یدکی آنها نیز به خوبی انجام می‌شود و تاکنون گلایه و شکایتی در این زمینه به اتحادیه نشده است و در صورت کمبود، از طریق هوایی، مسافری و سایر روش‌ها تأمین قطعات آنها انجام می‌شود.

این مقام صنفی، به‌طور نمونه از برلیانس یاد کرد که به هیچ عنوان خواب در تعمیرگاه ندارد، مگر اینکه صاحب خودرو توان خرید قطعه مورد نظر را نداشته باشد.

وی درخصوص گرانی قطعات گفت: بخشی از این گرانی به موضوع افزایش نرخ ارز و بخشی دیگر به تحریم‌ها باز می‌گردد، اما در جایگاه اتحادیه اعلام می‌کنیم که در صورت همکاری گمرک و وزارت صمت قادر به دور زدن تحریم‌ها و تأمین قطعات هستیم.

عضو هیأت‌مدیره و سخنگوی اتحادیه لوازم‌یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران خطاب به صاحبان خودرو‌ها توصیه کرد از خرید و مصرف قطعات بی‌کیفیت یا ارزان‌قیمت خودداری کنند.