شناسهدار شدن ۷۰ خدمت قابل ارایه در مدارس خداحافظی مجدد مدارس با کمکهای نقدی اولیا «کمکهای نقدی به مدرسه» این دغدغه همیشگی خانوادهها از امسال سامان مشخصی پیدا میکند و از امسال اولیای دانش آموزان هرگونه وجوه نقدی اعم از کمک داوطلبانه به مدرسه، هزینه کلاسهای فوق برنامه، تهیه روپوش و سرویس ایاب و ذهاب […]
شناسهدار شدن ۷۰ خدمت قابل ارایه در مدارس
خداحافظی مجدد مدارس با کمکهای نقدی اولیا
«کمکهای نقدی به مدرسه» این دغدغه همیشگی خانوادهها از امسال سامان مشخصی پیدا میکند و از امسال اولیای دانش آموزان هرگونه وجوه نقدی اعم از کمک داوطلبانه به مدرسه، هزینه کلاسهای فوق برنامه، تهیه روپوش و سرویس ایاب و ذهاب را به حساب یکپارچه مدارس واریز میکنند.
در فصل ثبتنام مدارس ایسنا با برگزاری میزگردی با حضور جمعی از مدیران آموزش و پرورش به برسی طرح جدید این وزارتخانه با عنوان «حساب یکپارچه مدارس» برای ساماندهی کمکهای نقدی اولیا به مدارس پرداخت.
وی ضمن اعلام اینکه کلیه مدارس دولتی در فاز نخست اجرای طرح قرار میگیرند، گفت: اگر طرح موفق باشد آن را به مدارس غیردولتی نیز تسری میدهیم، البته مدارس غیردولتی براساس الگوی تعیین شهریه کار میکنند و برای اتصال به حساب یکپارچه باید هماهنگیهایی انجام شود.
مجاوری افزود: دامنه کار وسیع است و از ستاد تا مدرسه را شامل میشود. کلیه مدیران مدارس درگیر حساب یکپارچه هستند و دورههای آموزشی و توجیهی را گذراندهاند. این حساب ویژه با عاملیت «بانک ملی» ایجاد شده است و نوع حساب، نوع شماره حساب و فرایند واریز و برداشت از آن کاملاً اختصاصی است.
وی افزود: در ماده ۹۲ آییننامه اجرایی مدارس نیز آمده است که معاونت توسعه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش باید دستورالعمل مالی مدارس را تهیه و تنظیم کند که تمام شیوههای کاری حساب یکپارچه در این آییننامه ارایه شده است. منظور از حساب یکپارچه این نیست که همه مدارس بخواهند واریز وجه به یک حساب کلی داشته باشند، بلکه هر مدرسه یک حساب ویژه برای خود دارد که دارای کدشناسه مشخص است.
مجاوری با بیان اینکه از طریق حساب یکپارچه مدارس، تجمیع و خلق سرمایه ایجاد میشود، گفت: به کمک این حساب، پولهای پراکنده مدرسه را یکجا جمع کردهایم و براساس آن دیگر اولیا حق ندارند دست در جیبش کنند و پول نقد به مسؤولان مدرسه بدهند.
مجاوری درباره چگونگی اجرای این طرح در مناطق محروم که دسترسی به امکانات بانکی برای خانوادهها مشکل است گفت: فرمهایی تهیه شده که در اختیار روستاهایی که دسترسی به امکانات بانکی ندارند، مورد استفاده قرار بگیرد. هرچند بحث کمک به مدرسه در روستاها معمولاً به پررنگی شهرها نیست، اما در دستورالعمل، همه این موارد مشخص شده است تا بتوانیم حسابرسی دقیقی داشته باشیم.
وی ادامه داد: حتی سامانه مالی ۱۲۰۰۰ آموزشگاه آزاد را رصد میکنیم و مشخص است هر دانش آموز برای شرکت در هرکلاس چه میزان هزینه کرده است.
مهاجرانی، مدیرفنی پروژه حساب یکپارچه مهمان دیگر این نشست بود که به بیان تاریخچهای از چگونگی دریافت وجوه در مدارس و زمینه شکلگیری حساب یکپارچه پرداخت و در ابتدا با بیان اینکه تا قبل از سال ۱۳۸۶ بحثی تحت عنوان «حساب مدارس» مفهومی نداشت و مدارس به صورت سنتی در هر بانکی که نزدیک مدرسه بود حسابی را افتتاح میکردند و سرانه نیز به منطقه میآمد و به تفکیک در مدارس توزیع میشد، اظهار کرد: در سال ۱۳۸۷ وزارت آموزش و پرورش تصمیم گرفت حسابهای بانکی را یکسانسازی کند که این امر در بانک ملی صورت گرفت و چون این شماره حسابهای ۱۳ رقمی با ۴۱۵ شروع میشدند به حسابهای چهارصدوپانزدهی معروف شدند.
وی افزود: تنها ویژگی این شماره حسابها این بود که برای کلیه مدارس یکسان است، اما کارکرد دیگری نداشت. در سال ۹۲ با توجه به برنامه پنجم توسعه و نگاهی به برنامه ششم، در راستای شفافسازی مالی در کلیه نقاطی که برای دولت هزینهبر است اقداماتی آغاز شد.
مدیرفنی پروژه حساب یکپارچه با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش پرجمعیتترین مجموعه انسانی در خاورمیانه است و پرچم جمهوری اسلامی بر سر در مدارس در ۵۰۰۰ نقطه فیزیکی به اهتزاز در آمده است، گفت: به همین خاطر نگاه ما باید یک نگاه دقیق، حاکمیتی و صحیح باشد.
اعلام سرانه دانش آموزی در سال آینده
مجاوری درباره چگونگی برداشت وجه از این حساب نیز توضیح داد که اگر مدیر مدرسه بخواهد پولی را برداشت کند باید سه نفر متشکل از مدیرمدرسه، نماینده معلمان و نماینده انجمن اولیا و مربیان چک مربوط را امضا کنند. کلیه این برداشتها بعداً وارد سامانه حسابداری مدرسه میشود و ما حسابداری تعهدی را خواهیم داشت که در عمل هزینه هر دانش آموز را مشخص میکند و ما امیدوار هستیم تا پایان سال آینده بتوانیم سرانه هر دانشآموز را اعلام کنیم.
مدیرفنی پروژه حساب یکپارچه ادامه داد: حساب یکپارچه دارای یک کد ۱۷ رقمی است. نخستین رقم از سمت چشم معرف وزارت آموزش و پرورش، دومین رقم نشان دهنده استان است، دو رقم بعدی نشان دهنده منطقه است، ۹ رقم بعدی کد شناسه آموزشگاه و دو رقم آخر کد سرویس و خدمات است.
وی با اشاره به اینکه کد شناسه از طریق مدرسه در اختیار اولیا قرار میگیرد و سامانه جامع مدرسه این کد شناسه واریز را معین میکند، گفت: ۷۰ کد شناسه تعریف شده است که در کل کشور یکسان است. به عنوان مثال کد یونیفرم مدرسه، سرویس ایاب و ذهاب یا فوق برنامه در همه جا یکسان است.
روشهای پرداخت وجوه مردمی به حساب مدارس
مهاجرانی به معرفی روشهای پرداخت وجوه اشاره و اظهار کرد: روشهای پرداخت متنوع شده است که واریز مستقیم بانکی، واریز از طریق سامانه و واریز از طریق دستگاههای خودپرداز از جمله آنهاست. بنابراین اگر اولیا بخواهند مبلغی را واریز کنند در صورتحساب بانکی مشخص است که بابت چه خدمتی است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.