مزایده باشگاه نفت دوباره برگزار می‌شود

با اعلام مهدی تاج مزایده باشگاه نفت دوباره برگزار می‌شود با تصمیم رییس فدراسیون فوتبال مزایده اول تیم فوتبال نفت لغو و باید مزایده دومی با شرط عدم خروج تیم از تهران برگزار شود. به گزارش تسنیم، مسؤولان و بازیکنان تیم فوتبال نفت تهران با مهدی تاج جلسه‌ای برگزار کردند و در آن به اهمیت […]

با اعلام مهدی تاج

مزایده باشگاه نفت دوباره برگزار می‌شود

با تصمیم رییس فدراسیون فوتبال مزایده اول تیم فوتبال نفت لغو و باید مزایده دومی با شرط عدم خروج تیم از تهران برگزار شود.

به گزارش تسنیم، مسؤولان و بازیکنان تیم فوتبال نفت تهران با مهدی تاج جلسه‌ای برگزار کردند و در آن به اهمیت ادامه کار این تیم در استان تهران تأکید داشتند.

رییس فدراسیون فوتبال ایران نیز به آن‌ها اعلام کرد مزایده‌ای که برگزار شد و باشگاه ملوان در آن برنده بود مراحل قانونی را به‌طور کامل پشت سر نگذاشته و باید مجدداً این کار صورت گیرد.

با اعلام تاج دومین مزایده تیم نفت تهران با این شرط برگزار خواهد شد که تیم به خارج از استان تهران منتقل نشود که در این صورت باشگاه ملوان انزلی نمی‌تواند در آن شرکت کند.

پیشنهاد ۲۱.۵ میلیاردی ملوان برای خرید نفت

ماجرای فروش امتیاز باشگاه نفت تهران این روز‌ها جنجال زیادی به پا کرده، اما واقعیت این است که برای حفظ تیم نفت در تهران باید حداقل ۱۵ میلیارد تومان بدهی به‌علاوه هزینه خرید امتیاز این تیم تقبل شود، موضوعی که تاکنون هیچ شخص یا سازمان مستقر در پایتخت حاضر به تقبل آن نشده است.

انتقال یا فروش تیم با سابقه نفت تهران این روز‌ها محل بحث فراوانی شده است. از مخالفت رییس فدراسیون فوتبال گرفته تا اعتراض برخی از بازیکنان و اعضای سابق این باشگاه. اما واقعیت ماجرا آن است که وزارت نفت به عنوان متولی این باشگاه از یک سال پیش رسماً اعلام کرده که بر اساس قانون نمی‌تواند تیم‌داری کند و در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این راستا از اواخر لیگ پانزدهم طی مکاتبات رسمی به نهادهای مرتبط اعلام کرد که نفت تهران فصل آینده نمی‌تواند در زیر مجموعه وزارت نفت فعالیت کند و در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این راستا وزارت نفت در گام اول ایجاد تدابیری هماهنگ شده برای منفک شدن این تیم از بدنه وزارت نفت را خواستار شد اما پیگیری‌ها و تلاش‌های این وزارتخانه در نهایت هیچ نتیجه‌ای نداشت تا این‌که وزارت نفت با تشکیل کمیته‌ای اقدام به اعلام مزایده تیم نفت کرد.

پس از تشکیل کمیته‌ مزایده که نماینده وزارت ورزش و جوانان نیز در آن حضور داشت، مجدداً به وزارت نفت اصرار شده که از موضوع فروش نفت چشم پوشی کند، ولی وزارت نفت با تأکید بر موانع قانونی برای عدم امکان تیم‌داری‌اش اعلام کرده که چاره‌ای جز فروش نفت ندارد و در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این راستا مزایده باشگاه نفت تهران کلید می‌خورد.

حمید رضا گرشاسبی، نماینده وزارت ورزش و جوانان در کمیته‌ مزایده نفت تهران در این باره به ایسنا گفت: ۴ ماه است که مسؤولان وزارت نفت اصرار بر فروش تیم دارند. تمام پیگیری‌های لازم را انجام داده‌ایم که وزارت نفت را از این موضوع منصرف کنیم. حتی شورای عالی ورزش وزارت نفت نیز که بزرگان ورزش ایران در آن حضور دارند هم در نهایت نتوانستند مانع از فروش نفت شوند. وزیر ورزش و جوانان شخصاً بار‌ها درمورد عدم فروش این باشگاه با وزیر نفت صحبت کرده است، اما وزارت نفت یک حرف را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گوید آن هم این است که ما نمی‌توانیم تیم‌داری کنیم. هر کسی که می‌خواهد این تیم را در تهران حفظ کند پا پیش بگذارد و تیم را بخرد. ما تلاش کرده‌ایم که این اتفاق رخ دهد، ولی هیچ فردی حاضر به تقبل هزینه‌های نفت نشد.

وی ا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داد: پس از اعلام مزایده و نشر آگهی مزایده، ۳ خریدار برای خرید نفت پیدا شدند یکی باشگاه ملوان و دو شرکت خصوصی. یکی از شرکت‌ها مراحل مزایده را رعایت نکرده بود که از چرخه مزایده حذف شد. یک شرکت خصوصی به همراه باشگاه ملوان قیمت دادند. قیمت پیشنهادی ملوان ۶٫۵ میلیارد تومان به انضمام پرداخت ۱۵ میلیارد تومان بدهی این باشگاه بود. پیشنهاد شرکت خصوصی نیز پرداخت یک میلیارد به انضمام پرداخت بدهی باشگاه نفت بود که در نهایت چون پیشنهاد ملوان بالاتر بود علی‌القاعده ملوان می‌توانست برنده این مزایده باشد.

نماینده وزارت ورزش و جوانان در کمیته مزایده باشگاه نفت ا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داد: چون اصرار بر این بود که نفت در تهران بماند به شرکتی که قیمت ارایه کرده بود مجدداً اعلام کردیم که قیمتش را افزایش دهد تا در شرایطی این تیم را به آن شرکت واگذار کنیم، ولی شرکت حاضر نبود این مبلغ را افزایش دهد.

به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گزارش ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ایسنا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، گرشاسبی تصریح کرد: به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حال تیم متعلق به وزارت نفت است و آن‌ها هم نمی‌خواهند تیم‌داری کنند. خریدار تهرانی هم پیدا نشده است. ما هم مخالف خروج این تیم از تهران هستیم، اما در این شرایط چه کار می‌توان کرد.

وی ا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داد: دو مرحله از تکمیل فرایند مزایده باقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مانده است. یکی این که مرحله فدراسیون فو‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تبا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ل که باید مجوز انتقال بدهند و مرحله بعدی تأییدیه کمیسیون ماده «۵» وزارت ورزش و جوانان است. اگر فدراسیون فو‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تبا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ل و مهدی‌تاج مخالف انتقال نفت به انزلی هستند، می‌توانند مجوز ندهند، اما وزارت نفت را راضی نگه دارند.

نماینده وزارت ورزش و جوانان گفت: تاج و سازمان لیگ فو‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تبا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ل در قبال رضایت وزارت نفت باید حداقل ۱۵ میلیارد تومان در مرحله اول هزینه کنند. این جدا از هزینه برای امتیاز لیگ برتری نفت است. اگر چنین اتفاقی رخ ندهد نفت باید به انزلی منتقل شود و اگر فدراسیون فو‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تبا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ل مجوز ندهد و حاضر هم نباشد که هزینه‌ای را تقبل کند آن وقت وزارت نفت این حق را خواهد داشت که به دادگاه شکایت کند.

گرشاسبی تأکید کرد: به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حال انتقال نفت تهران کلاف سردرگمی شده است. امیدوارم که هر اتفاقی رخ می‌دهد به نفع نفت تهران باشد.

۶ ایراد سازمان لیگ به انتقال نفت به انزلی

همچنین سازمان لیگ فوتبال ایران در خصوص برگزاری مزایده باشگاه نفت تهران اطلاعیه‌ای صادر کرد.

متن اطلاعیه سازمان لیگ در خصوص برگزاری مزایده و انتقال امتیاز باشگاه نفت تهران به شرح زیر است:

از آن‌جایی‌که مؤسسه فرهنگی-ورزشی نفت تهران در نظر دارد امتیاز تیم خود را واگذار کند و با توجه به سوابق امر ممکن است باشگاه‌های دیگری نیز قصد فروش و انتقال امتیاز تیم فوتبال خود را داشته باشند ضروری است، با رعایت کامل قوانین و مقررات جاری مصوب فدراسیون فوتبال اقدام شود که در مزایده باشگاه نفت صورت نگرفته است. لذا مسؤولیت عدم موافقت و تبعات ناشی از آن متوجه مسؤولین محترم ذی‌ربط خواهد بود.

۱- در خصوص فروش، واگذاری یا انتقال امتیاز یا سهام باشگاه می‌بایست برابر مفاد ماده ۵ آیین‌نامه شماره ۱۱/۶۷۹۳/۲۶۱ مورخ ۱۱/۵/۹۰ و دستورالعمل شماره ۱۱/۹۱۱۸/۲۶۱ مورخ ۱۹/۶/۹۰ اقدام کنند که این موضوع با مخالفت صریح هیأت فوتبال استان تهران مطرح شده است.

۲- پیرو آیین‌نامه مربوطه قبل از تنظیم مبایعه‌نامه و مزایده و موافقت هیأت فوتبال استان و پیرو دستورالعمل ۱۱/۹۱۱۸/۲۶۱ اداره کل تربیت بدنی استان مبدأ (کمیسیون ماده ۵) باید دریافت می‌شد که اخذ نشده است.

۳- مورد معامله یا انتقال می‌بایستی بدواً پس از هماهنگی با سازمان لیگ پس از اخذ تسویه حساب و تأییدیه مبنی بر عدم مشکلات حقوقی و مالی از بخش‌های ذی‌ربط و رفع تعهدات و بدهی‌های مربوطه و تسویه حساب مالیاتی امکان پذیر باشد که این موضوع رعایت نشده است.

۴-اخذ تأییدیه از کمیته‌های فنی و توسعه و صدور مجوز فدراسیون فوتبال به دلیل رعایت اهداف و وظایف فدراسیون فوتبال وجود ندارد.

۵- پیرو بند یک آیین‌نامه شرایط واگذاری مورخ ۲۰/۶/۹۰ که به تمامی باشگاه‌ها ابلاغ شده است هر گونه مورد معامله باشگاه و انتقال بدواً پس از هماهنگی و موافقت سازمان لیگ صورت گیرد که این مهم صورت نگرفته و سازمان لیگ مخالفت خود را برای انجام انتقال اعلام کرده است و تسویه حساب و تأییدیه مبنی برعدم مشکلات حقوقی و مالی از بخش ذی‌ربط فدراسیون و سازمان لیگ و تسویه حساب مالیاتی وجود ندارد.

۶- قبل از این که امتیاز یا سهام باشگاه واگذار شود وضعیت قراردادهای بازیکنان و کادر فنی بایستی با هماهنگی طرفین قرارداد بین بازیکنان و کادر فنی با باشگاه مشخص شده باشد که این موضوع رعایت نشده است.

در خاتمه با استناد به شرایط فوق‌الذکر واگذاری سهام باشگاه و مزایده انجام شده وجاهت قانونی نداشته و این سازمان مسؤولیت عدم رعایت ضوابط قانونی را متوجه مسؤولین ذی‌ربط می‌داند.