ورود «BP» به لیست مناقصات نفتی به‌دنبال امضای قرارداد محرمانه

تسویه ۲٫۸ میلیارد دلار بدهی انگلیسی‌ها در هاله‌ای از ابهام  ورود «BP» به لیست مناقصات نفتی به‌دنبال امضای قرارداد محرمانه   گروه انرژی- درحالی که مذاکره با شرکت انگلیسی بریتیش‌پترولیوم از قول مقامات وزارت نفت تأیید شده اما هنوز خبری مبنی بر انعقاد قرارداد با این شرکت منتشر نشده است. شرکت بریتیش‌پترولیوم انگلیس در ردیف […]

تسویه ۲٫۸ میلیارد دلار بدهی انگلیسی‌ها در هاله‌ای از ابهام

 ورود «BP» به لیست مناقصات نفتی به‌دنبال امضای قرارداد محرمانه

 

گروه انرژی- درحالی که مذاکره با شرکت انگلیسی بریتیش‌پترولیوم از قول مقامات وزارت نفت تأیید شده اما هنوز خبری مبنی بر انعقاد قرارداد با این شرکت منتشر نشده است. شرکت بریتیش‌پترولیوم انگلیس در ردیف یکی از بدهکاران گازی ایران قرار دارد به‌طوری‌که با وجود ازسرگیری تولید گاز از میدان مشترک رهوم در دریای شمال از دو سال گذشته تاکنون، اما منابع مالی متعلق به شرکت ملی نفت ایران از محل استخراج گاز از این میدان با دستور مستقیم دولت انگلیس تا اطلاع ثانوی توسط شرکت بریتیش‌پترولیوم در حسابی بلوکه شده است. جوادی، معاون زنگنه در امور نظارت بر منابع هیدروکربوری و قمصری، مدیر امور بین‌الملل شرکت نفت از جمله مسؤولینی هستند که در بدنه وزارت نفت مذاکره با BP انگلیس را مهر تأیید زنده‌اند.

به گزارش مناقصه‌مزایده، بریتیش‌پترولیوم (BP)، رپسول و انی از دیگر شرکت‌های اروپایی هستند که انتظار می‌رود در مناقصات خرداد و تیر حضور داشته باشند.

برای میادین گازی نیز البته برنامه‌هایی ریخته شده است، برای مثال شرکت سایپم اعلام کرده که برای مشارکت در پروژه توسعه میدان گازی توس با طرف‌های ایرانی یادداشت تفاهم امضا کرده است.

سابقه حضور بریتیش‌پترولیوم در ایران به اولین استخراج نفت باز می‌گردد، زمانی که شرکتی که آن روز‌ها با نام شرکت نفت ایران و انگلیس به ایران پا گذاشت در سال ۱۹۰۸ برای اولین بار در ایران نفت استخراج کرد.

شرکت ملی نفت ایران و بریتیش‌پترولیوم به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت نفتی انگلیس با مشارکتی حدود ۶۵۶ میلیون دلاری از سال ۲۰۰۵ میلادی تولید گاز از میدان فراساحلی «رهوم» در آب‌های ساحلی اسکاتلند در دریا شمال را آغاز کردند.

این در حالی است که پیش از این با وجود تصویب تحریم‌های نفتی در کاخ سفید و اتحادیه اروپا، شرکت بریتیش‌پترولیوم انگلیس نسبت به مشارکت با شرکت ملی نفت ایران در میدان گازی شاه‌دنیز جمهوری آذربایجان هم از گزند تحریم‌ها معاف شده بود.

حال پس از چندسال وقفه همکاری بین ایران و شرکت انگلیسی بر سر پروژه میدان گازی اسکاتلند، بریتیش‌پترولیوم ازجمله مصمم‌‌ترین غول‌های نفتی شده است که برای ورود دوباره به صنعت نفت ایران لحظه شماری می‌کند، البته هنوز بدهی ۲٫۸ میلیارد دلاری خود را تسویه نکرده است، این شرکت پس از شل به عنوان دومین مشتری خرید نفت از ایران مذاکراتش را با ایران آغاز کرد.

بیش از این در اردیبهشت ماه سال جاری زمانی‌نیا با اشاره به مذاکرات انجام شده با شرکت‌های بزرگ نفتی جهان همچون توتال فرانسه، انی ایتالیا، OMV اتریش، بریتیش‌پترولیوم انگلیس و گازپروم روسیه برای توسعه میادین نفت و گاز و سرمایه‌گذاری مذاکراتی انجام شده است، گفت: در مجموع روند مذاکرات با همه شرکت‌ها خوب پیش می‌روند و حتی با برخی از شرکت‌های نفتی قرارداد محرمانه‌ای امضا شده است. بنابراین براساس گفته این مقام مسؤول شرکت BP انگلیس در لیست انعقاد قرارداد‌های محرمانه قرار گرفته است.

سیدمحسن‌قمصری، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران گفته است: مذاکرات با BP هم همچون شل ادامه دارد اما هنوز قراردادی با شرکت بریتیش‌پترولیوم برای فروش نفت خام امضا نشده است. در صورت توافق امکان فروش نفت به شرکت بریتیش‌پترولیوم و تأمین خوراک نفت خام یکی از پالایشگاه‌های این شرکت انگلیسی در آفریقای جنوبی و یا سایر نقاط جهان وجود دارد.

این مقام مسؤول در عین حال تأکید کرده است: درصورت توافق با شرکت‌های نفتی اروپایی همچون شل و بریتیش‌پترولیوم، ایران بخشی از نفت پالایشگاه‌های نفت در آفریقای جنوبی را تأمین می‌کند.

در این خصوص رکن‌الدین‌جوادی، معاون زنگنه در امور نظارت بر منابع هیدروکربوری با اشاره به آغاز مذاکرات جدید با شرکت‌های نفتی اروپایی و آسیایی برای فروش نفت، از افزایش صادرات نفت ایران به اروپا به ۶۰۰ هزار بشکه در روز خبر داده و گفته است: مهم‌ترین استراتژی و تاکتیک فروش نفت خام ایران در دوره پساتحریم، عرضه و امضای قراردادهای فروش با مصرف‌کنندگان اصلی و نهایی است.

جوادی، با اشاره به آغاز مذاکرات ایران و شرکت بریتیش‌پترولیوم انگلیس در حوزه سرمایه‌گذاری میادین نفت و گاز، به مهر گفته بود: تاکنون در ۳ محور توسعه میادین نفت، اجرای طرح‌های ازدیاد ضریب برداشت و پروژه پژوهشی و تحقیقاتی مذاکرات با این شرکت انگلیسی آغاز شده است. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران همچنین با بیان این‌که مذاکرات جداگانه دیگری هم برای از سرگیری فروش نفت خام با شرکت BP کلید خورده است، تصریح کرد: این شرکت اروپایی تاکنون برای توسعه برخی از میادین نفتی ایران اظهار تمایل کرده است. معاون وزیر نفت با تأکید بر این‌که با وجود آغاز مذاکرات تاکنون هیچ گونه تفاهم‌نامه و یا قراردادی بین شرکت ملی نفت ایران و بریتیش‌پترولیوم انگلیس امضا نشده است، تأکید کرد: در صورت ادامه مذاکرات دسترسی به توافق نهایی با شرکت BP برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایران دور از دسترس نیست. این عضو هیأت مدیره شرکت ملی نفت ایران همچنین در خصوص زمان‌بندی بازگشایی دفتر نمایندگی شرکت بریتیش‌پترولیوم انگلیس در تهران هم خاطرنشان کرد: این شرکت انگلیسی برای بازگشایی دفتر نمایندگی خود در ایران اعلام آمادگی کرده و پیش‌بینی می‌شود در فصل تابستان این دفتر بازگشایی شود. جوادی همچنین اردیبهشت ماه ‌امسال با بیان این‌که نماینده شرکت بریتیش‌پترولیوم انگلیس تأکید داشته است که شرکت BP دیگر مانند گذشته نیست، گفته بود: این شرکت انگلیسی به همکاری با ایران تمایل دارد و آن‌ها علاقه‌مند به انتقال فن‌آوری و سرمایه به صنعت نفت ایران هستند. در همین حال سیدمحسن قمصری مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران هم اخیراً در گفت‌و‌گو با مهر با تأیید آغاز گفت‌و‌گو‌ها با این شرکت انگلیسی، گفته است: در صورت توافق امکان فروش نفت به شرکت بریتیش‌پترولیوم و تأمین خوراک نفت خام یکی از پالایشگاه‌های این شرکت انگلیسی در آفریقای جنوبی‌ و یا سایر نقاط جهان وجود دارد.

در حالی که لرد لامونت، نماینده ویژه تجاری نخست وزیر انگلیس در امور ایران و رییس اتاق بازرگانی انگلیس – ایران درباره سرنوشت دلارهای گازی ایران از محل بهره‌برداری میدان رهوم، از جانب انگلیسی‌ها قول همکاری برای حل و فصل مشکلات را داده است مدیرعامل BP شرکت پرسابقه نفتی در ایران، اواخر سال گذشته بیان کرد: عجله‌ای برای ورود به موضوع قراردادهای جدید نفتی ندارد و برای حضور در پروژه‌های نفتی ایران عجله نخواهد داشت و احتیاط خواهد کرد. اما فرصت همکاری در پساتحریم با ایران را از دست نخواهد داد.

مهم‌ترین اقدام بریتیش‌پترولیوم برای فصل تازه همکاری با ایران گشایش دفتری در تهران است و قرار است پس از آن اقدام به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفت و گاز ایران کند.

این در حالی است که حقوق و مزایای مدیرعامل شرکت نفتی بریتیش‌پترولیوم در سال ۲۰۱۵ به رغم کاهش درآمد این شرکت ۲۰ درصد افزایش یافت و به در کل به ۲۰ میلیون دلار رسیده بود.

گفتنی است‌ پترولیوم در سال گذشته میلادی بیش‌تر پرونده‌های مهم نشت نفتی را حل و فصل کرده و یک ضرر بی‌سابقه را به دلیل کاهش قیمت نفت ثبت کرده است. ماه گذشته بریتیش‌پترولیوم یک زیان ۶٫۵ میلیارد دلاری را برای سال ۲۰۱۵ گزارش داد به‌طوری‌که درآمد خالص این شرکت از ۱۲٫۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ به ۵٫۹ میلیارد دلار سقوط کرد.

 

براساس این گزارش، میدان رهوم در سال ١٩٧٧ میلادی در دریای شمال و در ٣٩٠ کیلومتری شمال شرق آبردین کشف شد و توسعه آن به صورت سرمایه‌گذاری مشارکتی بین ایران و شرکت BP انگلیس در دستور کار قرار گرفت به نحوی که ٥٠ درصد سهم در اختیار بریتیش‌پترولیوم به عنوان توسعه‌دهنده و ٥٠ درصد سهم در اختیار شرکت ملی نفت ایران قرارداده شد. تولید گاز از این میدان از سال ۲٠٠۵ تا ۲٠١٠ میلادی روزانه حدود ٤,٥ میلیون متر مکعب بوده است که در سال ۲٠١٠ دولت انگلستان به دلیل اعمال تحریم علیه ایران، تولید گاز از این میدان را متوقف کرد.