نظارت دیوان محاسبات و سازمان بازرسی بر فرایند مناقصات

زنگنه در صحن مجلس اعلام کرد نظارت دیوان محاسبات و سازمان بازرسی بر فرایند مناقصات وزیر نفت با اشاره به برخی مخالفت‌ها با جذب سرمایه‌های خارجی در صنعت نفت، گفت: مناقصات نفتی سربسته نیست و محرمانه بودنش را قبول ندارم براین اساس دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور بر فرایند مناقصات نظارت دارند. بیژن […]

زنگنه در صحن مجلس اعلام کرد

نظارت دیوان محاسبات و سازمان بازرسی بر فرایند مناقصات

وزیر نفت با اشاره به برخی مخالفت‌ها با جذب سرمایه‌های خارجی در صنعت نفت، گفت: مناقصات نفتی سربسته نیست و محرمانه بودنش را قبول ندارم براین اساس دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور بر فرایند مناقصات نظارت دارند.

بیژن زنگنه، وزیر نفت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، پس از شنیدن سخنان برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره عملکرد وزارت نفت، ضمن قدردانی از این سخنان، عنوان کرد: من نوکر ملت ایران هستم و اگر بحث جذب و به‌کارگیری سرمایه‌های خارجی را در دستور کار داریم، تنها به این دلیل است که از این طریق، با توسعه سریعتر میدان‌های مشترک، اشتغال‌زایی و انتقال فن‌آوری، مسیر را برای عزتمندی بیش‌تر ملت ایران هموار کنیم.

به گزارش شانا، وزیر نفت با اشاره به برنامه این وزارتخانه برای ایجاد شرکت‌های اکتشاف و تولید و با ابراز تأسف از این که برخی به من برای این تصمیم انتقاد می‌کنند و معتقدند این شرکت‌ها کارچاق‌کن خارجی‌ها می‌شوند، اظهار کرد: این شرکت‌ها صاحب شخصیت هستند، ظرفیت‌های این مملکت خواهند بود و سرمایه‌هایی ماندگار برای کشور خواهند شد.

زنگنه با اشاره به مشکلات مالی که گریبانگیر وزارت نفت است، ادامه داد: امسال وضع منابع مالی نفت بهتر شده است، اما در مجموع صنعت نفت برای تحقق اهداف خود در برنامه ۵ساله توسعه به ٢٠٠ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد که ١٣٠ میلیارد دلار آن به بخش بالادست صنعت نفت مربوط می‌شود و عمده این نیاز باید از منابع خارجی تأمین شود.

وزیر نفت در پاسخ به اظهارات یکی از نمایندگان خانه ملت درباره تصویب قراردادهای جدید نفتی در مجلس شورای اسلامی، گفت: در قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت که تصویب شده، وزارت نفت مکلف شده است شرایط عمومی و الگوی جدید قرادادهای نفتی را تصویب دولت برساند و اگر در قانون به ضرورت مصوب شدن قراردادهای نفتی از سوی مجلس نیز اشاره می‌شد، وزارت نفت از قانون تبعیت می‌کرد.

زنگنه ادامه داد: پس از دو سال، متن مصوبه‌ای درباره مدل جدید قراردادی صنعت نفت تدوین و از سوی دولت تصویب شد و در این مسیر، با هر نهادی که حاضر به مذاکره بود، مذاکره کردیم و از نظرات صاحب‌نظران بهره‌مند شدیم.

وی به برگزاری حدود ٤٠ ساعت جلسه در ستاد اقتصاد مقاومتی و جلسات با نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این زمینه اشاره و تصریح کرد: هم اکنون با توجه به برخی انتقادها، اصلاحات مدنظر برای اعمال در مدل قراردادی صنعت نفت را برای تصویب به دولت فرستادیم.

وزیر نفت با تأکید بر این که در قانون آمده است، شرایط عمومی و الگوی جدید قراردادی نفت به تصویب دولت برسد و نسخه‌ای از آن به صورت محرمانه برای در جریان قرار گرفتن نمایندگان خانه ملت، در اختیار مجلس قرار گیرد، یادآور شد: وزارت نفت تابع قانون عمل کرده است.

برداشت نفت از خزر به امکانات و تجربه‌کار در آب‌های عمیق نیاز دارد

زنگنه در بخش دیگری از صحبت‌های خود، به پرسش نماینده‌ای درباره استخراج نفت از خزر پاسخ داد و گفت: برداشت نفت از خزر در برنامه ما قرار دارد اما واقعیت این است که عمق آب در این منطقه که ذخایر نفتی کشف شده است، بیش از ٦٠٠ متر است و ما نگرانیم که اگر بخواهیم آزمون و خطا در این محدوده داشته باشیم، به دلیل نبود امکانات و تجربه‌کار در آب‌های عمیق، با مشکل روبه‌رو شویم.

وی با اشاره به تفاوت کار روی چاه‌ها در خشکی و دریا، یادآور شد: اگر هنگام اجرای عملیات در چنین سطحی، اتفاقی بیفتد و چاهی از کنترل خارج شود، عواقب آن جبران ناپذیر است و آلودگی‌های طولانی مدت و بسیاری را در دریای خزر به همراه خواهد داشت.

وزیر نفت به اقدام‌های انجام شده برای کاهش قاچاق سوخت اشاره کرد و گفت: توسعه گازرسانی از اقدام‌هایی است که با رفع نیاز به گازوئیل و نفت کوره، به کاهش قاچاق سوخت کمک کرده است؛ هم اکنون سوخت به کامیون‌ها و اتوبوسهای میان شهری با بارنامه تحویل داده می‌شود که به واسطه این اقدام، مصرف نفت گاز غیرنیروگاهی حدود ٩ درصد نسبت به پارسال کاهش یافته است.

زنگنه در ادامه، در واکنش به دیدگاه‌های یکی دیگر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره برخی میدان‌های مشترک مانند لایه نفتی پارس جنوبی یا میدان فرزاد عنوان کرد: قبول دارم که وضع لایه نفتی پارس جنوبی، مایه شرمندگی است و درباره میدان فرزادB ‌با هندی‌ها مذاکره کرده‌ایم و به آن‌ها تا شهریورماه برای نهایی کردن مذاکرات فرصت داده‌ایم.

وزیر نفت، جمع‌آوری گازهای همراه نفت را از اولویت‌های این وزارتخانه دانست و در پاسخ به پرسشی درباره پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، با تأکید بر این که امسال واحد نخست (ترین) این پالایشگاه در مدار قرار می‌گیرد، اظهار کرد: پالایشگاه سراسر درهم ریختگی و آشفتگی بود و اگر کار آن را از صفر آغاز می‌کردیم، به مراتب بهتر از این بود که بخواهیم به چنین مجموعه آشفته‌ای سامان و نظم دهیم.

 

وی همچنین در پاسخ به سخنان یکی از نمایندگان درباره وضع قراردادی کارکنان وزارت نفت، به وجود ١٠٠ هزار نفر نیروی اضافه در این وزارتخانه اشاره کرد و در واکنش به اظهار نظر دیگری مبنی بر سربسته بودن مناقصات نفتی گفت: این موضوع را قبول ندارم و همان‌طور که همه مستحضر هستند دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور بر فرایند مناقصات نظارت دارند.