۷۷ درصد از سد زاینده رود خالی است

خشکسالی در کمین منابع آبی  ۷۷ درصد از سد زاینده رود خالی است یک مقام مسؤول در وزارت نیرو با اعلام این‌که حوضه زاینده‌رود تأمین کننده آب ۵ میلیون نفر است گفت: ۷۷ درصد مخزن سد خالی از آب است. به گزارش مهر، مهرزاد احسانی با اعلام تحقق سهم ۸۶ میلیون مترمکعبی محیط‌زیست از سد […]

خشکسالی در کمین منابع آبی

 ۷۷ درصد از سد زاینده رود خالی است

یک مقام مسؤول در وزارت نیرو با اعلام این‌که حوضه زاینده‌رود تأمین کننده آب ۵ میلیون نفر است گفت: ۷۷ درصد مخزن سد خالی از آب است.

به گزارش مهر، مهرزاد احسانی با اعلام تحقق سهم ۸۶ میلیون مترمکعبی محیط‌زیست از سد زاینده‌رود گفت: تعهدی که امسال برای سهم محیط‌زیست پیش‌بینی شده بود، ۸۶ میلیون مترمکعب بود که تلاش شد این بخش از تعهدات در بازه زمانی پیش‌بینی شده، از اول مهر سال گذشته تا آخر خردادماه جاری به‌ صورت کامل انجام پذیرد.

مدیرکل دفتر مدیریت بهم پیوسته منابع آب حوضه آبریز فلات مرکزی با تأکید بر این‌که از این پس، از پساب کشاورزی در نیروگاه‌هایی که در حوضه زاینده‌رود قرار دارند استفاده می‌شود اظهار داشت: حوضه آبریز زاینده‌رود یکی از حوضه‌های حساس و پرچالش کشور است که در ۸ یا ۹ سال گذشته با خشکسالی‌های خفیف و شدیدی مواجه بوده و در بخش مصارف کشاورزی و محیط زیست با مشکلاتی روبه‌رو بوده است.

وی با بیان این مطلب که حوضه زاینده‌رود تأمین کننده آب شرب حدود ۵ میلیون نفر در ۳ استان اصفهان، چهارمحال و بختیاری و یزد و تأمین کننده منبع اصلی آب برای صنایع خیلی بزرگ مانند فولاد، ذوب آهن و پتروشیمی و دیگر صنایع مستقر در این حوضه است گفت: از ابتدای سال آبی زراعی تاکنون حدود ۹۴۰ میلیون متر مکعب آب به سد زاینده‌رود وارد شده که حجم این سد را در حال حاضر به ۳۳۵ میلیون مترمکعب رسانده و با در نظر گرفتن یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون مترمکعب ظرفیت سد، ۲۳ درصد سد زاینده‌رود پر بوده و ۷۷ درصد مخزن این سد خالی است.

این مقام مسؤول در وزارت نیرو خاطرنشان کرد: در یک سال گذشته تعهداتی را در بخش شرب، کشاورزی و محیط‌زیست داشتیم که با توجه به دغدغه‌های موجود، با همکاری سازمان‌های ذی‌ربط موفق شدیم تا به تعهدات خود جامه عمل بپوشانیم و کشاورزان شرق و غرب اصفهان ضمن برخورداری از رضایت نسبی در میزان آب توزیع شده، محصولات خود را که عمدتا گندم بوده است، برداشت کردند.

احسانی برهم خوردن تعادل بین منابع موجود و مصارف حوضه را از علل اصلی ایجاد چالش در حوضه زاینده‌رود دانست و افزود: مصارفی که در حوضه زاینده‌رود در طول سالیان گذشته بارگذاری شده به حدی است که اگر با یک خشکسالی خفیف روبه‌رو شویم، توزیع آب در بخش‌های مختلف با مشکل مواجه می‌شود.

 

وی گفت: سیاست‌گذاری باید به سمتی پیش برود که بتوانیم مصارف را مدیریت کنیم و ضمن بهینه‌سازی آن‌ها، استفاده از پساب تصفیه شده شهری را در بخش صنعت جایگزین کرده و به‌ تدریج صنایع به جای استفاده از آب زاینده‌رود از پساب شهری استفاده کنند.