امکان ارتقای کیفیت قطعات خودرو در شرایط فعلی وجود ندارد

امکان ارتقای کیفیت قطعات خودرو در شرایط فعلی وجود ندارد کارشناس سازمان گسترش صنایع با اشاره به اینکه حفظ کیفیت موجود و ارتقای آن دو بحث جداگانه است، گفت: تأمین‌کنندگان قطعات اعم از داخلی و خارجی به راحتی می‌توانند قطعات را با همان کیفیت قبل از تحریم‌ها به خودروساز‌‌ها تحویل دهند اما درخصوص ارتقای برخی […]

امکان ارتقای کیفیت قطعات خودرو در شرایط فعلی وجود ندارد

کارشناس سازمان گسترش صنایع با اشاره به اینکه حفظ کیفیت موجود و ارتقای آن دو بحث جداگانه است، گفت: تأمین‌کنندگان قطعات اعم از داخلی و خارجی به راحتی می‌توانند قطعات را با همان کیفیت قبل از تحریم‌ها به خودروساز‌‌ها تحویل دهند اما درخصوص ارتقای برخی قطعات، نیاز به مجهز شدن به آخرین تکنولوژی روز است که آن هم در شرایط فعلی امکان‌پذیر نیست.

امیرحسین قناتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درخصوص لزوم ارتقای کیفیت خودروهای تولید داخل در شرایط فعلی گفت: نباید به بهانه تحریم‌ها و عدم ارتباط با کمپانی‌های فعال در این حوزه این مهم را فراموش کرد و باید تا جایی که ممکن هست در این خصوص با همکاری قطعه‌سازان داخلی تلاش کرد.

کارشناس سازمان گسترش صنایع با اشاره به روند افزایش کیفیت و ارتقای قطعات خودرو پس از برجام بیان داشت: تا پیش از لغو تحریم‌های هسته‌ای پلتفرم‌های ما متعلق به خودروهایی بود که سال‌ها در هیچ کشوری به غیر از ایران، تولید نمی‌شد اما پس از توافق هسته‌ای و حضور شرکت‌های خارجی همکاری درخصوص ارتقای کیفیت با سرعت مناسبی آغاز شد به‌طوری که بحث استانداردهای ۸۵ گانه که در برخی از حوزه‌ها حتی از استانداردهای اروپایی سختگیرانه‌تر است مطرح شد و خودروساز‌‌ها هم ملزم به رعایت آن شدند اما متأسفانه با آغاز مجدد تحریم‌ها فقط دو پلتفرم که در این مدت وارد کشور شده بود توانایی رعایت استانداردهای روز اروپا را داشتند.

وی افزود: جدا از خودروهای قدیمی که دیگر عملاً امکان ارتقاء ندارند در خودروهای جدید می‌توانیم با استفاده از ظرفیت‌های داخلی حداقل کیفیت موجود را حفظ کرد.

قناتی درخصوص اثرگذاری کیفیت قطعات در تلفات جاده‌ای گفت: در بحث تلفات جاده‌ای، خودرو‌‌ها سهم چندانی ندارند و اگر به دنبال کاهش آن هستند با اصلاح مهندسی نقاط حادثه‌خیز، افزایش فرهنگ رانندگی و استفاده از علائم و تجهیزات جاده‌ای می‌توان این عدد را کم کرد هرچند همین سهم اندک خودرو نیز باید کم شود. اما اینکه گفته شود به خاطر نبود و یا پایین بودن کیفیت قطعه، این تصادف ایجاد شده غلط است زیرا اکنون در تولید و واردات قطعات حداقل‌‌‌ها رعایت می‌شود و در این خصوص هیچ مشکلی وجود ندارد.