شیوه بازپرداخت تسهیلات ارزی بنابر درخواست قطعه‌سازان اجرایی شود

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان شیوه بازپرداخت تسهیلات ارزی بنابر درخواست قطعه‌سازان اجرایی شود دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان ضمن یادآوری وعده ۸۴۴ میلیون یورویی دولت به قطعه‌سازان، بیان داشت: درخواست اعضای انجمن این است که بازپرداخت ریالی یا یورویی بنابر درخواست وام‌گیرندگان انجام شود. آرش محبی‌نژاد در گفت‌وگو با ایرنا، […]

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان

شیوه بازپرداخت تسهیلات ارزی بنابر درخواست قطعه‌سازان اجرایی شود

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان ضمن یادآوری وعده ۸۴۴ میلیون یورویی دولت به قطعه‌سازان، بیان داشت: درخواست اعضای انجمن این است که بازپرداخت ریالی یا یورویی بنابر درخواست وام‌گیرندگان انجام شود.

آرش محبی‌نژاد در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: شورای پول و اعتبار مهلت دریافت این تسهیلات ارزی را تمدید کرده و بانک‌مرکزی پرداخت آن را ابلاغ کرده است، اما بانک‌های عامل از ابلاغ آن اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند و یا تمایلی برای پرداخت آن ندارند.

وی تصریح کرد: بازپرداخت این تسهیلات به شکل ارزی پیش‌بینی شده که قطعه‌سازان استقبال چندانی از آن نخواهند کرد، زیرا معلوم نیست در شش تا ۹ ماه پس از دریافت این تسهیلات، نرخ ارز برای بازپرداخت چه رقمی باشد و چنین ریسکی را قطعه‌سازان نمی‌پذیرند.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان اظهار داشت: تاکنون هیچ پرداختی از این محل به قطعه‌سازان انجام نشده است.

وی ضمن یادآوری دیدار قطعه‌سازان با مدیرعامل جدید ایران‌خودرو، اظهار داشت: در این دیدار، مهم‌ترین مشکلات قطعه‌سازان که در صدر آنها موضوع نقدینگی قرار دارد، مطرح شد.

به گفته محبی‌نژاد، اقدام نکردن خودروساز به تعریف منابع تأمین جدید و اصلاح قراردادهای موجود بین خودروسازان و قطعه‌سازان با رعایت انصاف و عدالت به عنوان دیگر درخواست‌های قطعه‌سازان در این دیدار ارایه شد.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان اظهار داشت: خودروسازان به دلیل نداشتن نقدینگی، اقدام به تعریف منابع تأمین جدید می‌کنند، اما این اقدام می‌تواند مقطعی، مشکلات خودروسازان را حل کند، اما برآورد می‌شود که به زیان خودروساز و قطعه‌ساز است و منابع جدید تأمین مالی، آنها را در باتلاق نقدینگی گرفتار می‌کند.

وی اضافه کرد: مدیرعامل جدید ایران‌خودرو بر شفاف‌سازی پرداخت‌ها و عملکرد خودروسازان تأکید دارد و از عبارت «اتاق شیشه‌ای» برای کاهش تبعیض و بی‌عدالتی در پرداختی‌‌ها در این دیدار استفاده کرد و راهکارهای پیشنهادی قطعه‌سازان برای کاهش مشکلات نیز بیان شد که مهم‌ترین آنها بسته چند بخشی، رفع کسری نقدینگی بود.

گفتنی است که بهمن‌ماه پارسال قرا ر بود چهار هزار میلیارد تومان به ایران‌خودرو و سایپا تخصیص یابد که برای تخصیص نقدینگی به خودروسازان با محوریت بانک‌مرکزی، ۱۱ هزار میلیارد تومان در دو بخش ریالی و ارزی پرداخت شود که شامل چهار هزار میلیارد تومان و ۸۴۴ میلیون یورو بود که تاکنون بخش عمده مبلغ چهار هزار میلیارد تومان نقدینگی ریالی پرداخت شده، اما خبری از پرداخت‌های ارزی نیست.