عمان در حال دریافت مجوز برای واردات گاز ایران

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز خبر داد عمان در حال دریافت مجوز برای واردات گاز ایران مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران گفت: عمان در حال دریافت مجوزهای لازم برای عبور لوله واردات گاز ایران از مسیر آبهای سرزمینی امارات است و به‌زودی آن را دریافت می‌کند. علیرضا کاملی با اشاره به این که با […]

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز خبر داد

عمان در حال دریافت مجوز برای واردات گاز ایران

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران گفت: عمان در حال دریافت مجوزهای لازم برای عبور لوله واردات گاز ایران از مسیر آبهای سرزمینی امارات است و به‌زودی آن را دریافت می‌کند.

علیرضا کاملی با اشاره به این که با دریافت مجوز برای عبور لوله گاز از آب‌های سرزمینی یک کشور زمانبر است، تصریح کرد: عمان درحال پیگیری دریافت مجوز از امارات است و امیدواریم به‌زودی این مجوز‌ها را دریافت کند تا پروژه با سرعت به‌کار خود ادامه دهد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، وی با تأکید بر این که عبور یک خط لوله از قلمرو سرزمینی یک کشور نیاز به دریافت مجوز دارد و این موضوع تنها شامل امارات یا عمان نمی‌شود بلکه برای دیگر کشور‌ها نیز صدق می‌کند، یادآور شد: اگر کشوری بخواهد از آب‌های ایران نیز استفاده کند باید مجوزهای لازم را دریافت کند که این موضوع یک امر بدیهی و زمانبر است.

براساس توافق سال ٢٠١٣ میان دو کشور، قرار است برای ١٥ سال روزانه ٢٨ میلیون مترمکعب گاز ایران از طریق یک خط لوله از بستر خلیج‌فارس به عمان صادر شود که ارزش بسیار بالایی دارد و سبب تحکیم روابط دو کشور می‌شود.

 

علیرضا کاملی چند روز پیش گفته بود: ۷ شرکت خارجی برای حضور در پروژه صادرات گاز ایران و عمان اعلام آمادگی کردند اما تا زمانی که نتایج مطالعات در زمینه این خط لوله منتشر نشود، نمی‌توان با شرکت‌های خارجی برای حضور در این پروژه مذاکره جدی کرد.