آغاز مرحله نهایی عملیات آزادسازی فلوجه

    همزمان سازمان ملل از فرار ۷۰۰۰ عراقی از شهر فلوجه طی چند روز خبر داد. این در حالی است که نگرانی‌‌ها درباره سرنوشت بقیه غیرنظامیانی که موفق به فرار از این شهر نشده‌اند، افزایش یافته است. غیرنظامیان در این شهر در اوضاع وخیمی به سر می‌برند و داعش از آن‌‌ها به عنوان سپر […]

    همزمان سازمان ملل از فرار ۷۰۰۰ عراقی از شهر فلوجه طی چند روز خبر داد. این در حالی است که نگرانی‌‌ها درباره سرنوشت بقیه غیرنظامیانی که موفق به فرار از این شهر نشده‌اند، افزایش یافته است. غیرنظامیان در این شهر در اوضاع وخیمی به سر می‌برند و داعش از آن‌‌ها به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند. 

   ارتش عراق دیروز مرحله نهایی آزادسازی شهر فلوجه را از ۴ محور آغاز کرد. در همین حال سازمان ملل اعلام کرد طی روزهای گذشته بیش از ۷۰۰۰ عراقی از طریق مسیر امنی که ایجاد شده، از فلوجه گریختهاند.به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری اسکای‌نیوز عربی، منابع نظامی در عراق اعلام کردند ارتش این کشور مرحله نهایی آزادسازی شهر فلوجه را از ۴ محور آغاز کرده است.پیشتر وزارت دفاع عراق اعلام کرده بود از عملیات آزادسازی فلوجه تنها مرکز شهر باقی مانده است و طی چند روز عملیات برای آزادی مرکز شهر نیز آغاز می‌شود.همزمان سازمان ملل از فرار ۷۰۰۰ عراقی از شهر فلوجه طی چند روز خبر داد. این در حالی است که نگرانی‌‌ها درباره سرنوشت بقیه غیرنظامیانی که موفق به فرار از این شهر نشده‌اند، افزایش یافته است. غیرنظامیان در این شهر در اوضاع وخیمی به سر می‌برند و داعش از آن‌‌ها به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند.

معاون نماینده سازمان ملل در عراق به خبرنگاران گفت: اردوگاه‌هایی که به عنوان سرپناه برای عراقی‌‌ها تأمین شده درحال حاضر پر هستند. شرایط در داخل شهر فلوجه بدتر از آن چیزی است که ما انتظارش را داشتیم.

وی افزود: این شهر که داعش از ژانویه ۲۰۱۴ کنترل آن را در دست گرفته است شاهد کمبود شدید مواد غذایی است. حدود ۷۰۰۰ غیرنظامی ظرف چند روز از طریق مسیر امنی که نیروهای عراقی برای آن‌‌ها ایجاد کرده‌اند، از شهر خارج شدند اما نزدیک به ۵۰ هزار عراقی هنوز در شهر هستند.

با وجود فرار این تعداد از غیرنظامیان، این افراد در مسیر فرار با دشواری‌های زیادی روبه‌رو هستند. آن‌‌ها باید از مسیرهایی بگذرند که احتمال مین‌گذاری آن وجود دارد و همچنین باید به هر بهایی از رود فرات عبور کنند.

در بد‌ترین حادثه‌ای که تاکنون برای غیرنظامیان رخ داده، ۱۸ تن پس از رسیدن به جنوب غرب فلوجه به ضرب گلوله داعش کشته شدند. ده‌ها تن نیز زخمی شدند. سامی ابوحاتم می‌گوید: نیروهای ارتش ۳ تن از نزدیکانم را از کشتار نجات دادند. داعش زخمی و کشته‌شدگان را به داخل شهر منتقل می‌کند. اکنون ما با یک کشتار روبه‌رو هستیم چراکه خانواده‌ها به‌طور کامل از بین رفته‌اند.

احمد الغنیم می‌گوید: خانواده‌ها برای هر فرد به یک قاچاقچی داعشی ۱۰۰ دلار می‌دهند تا آن‌‌ها را از مسیرهای مین‌گذاری شده عبور دهد.

اوضاع وخیم انسانی در فلوجه در حالی ادامه دارد که ۲۶ تن از نیروهای ارتش در دو حمله انتحاری داعش با دو خودروی بمبگذاری شده کشته و ۳۲ تن نیز در جنوب شرق این شهر زخمی شدند.

خالد العبیدی، وزیر دفاع عراق نیز در جریان بازدیدش از نیروهای عراقی که به سمت نینوا در حرکت هستند، گفت: گشودن چندین محور در مناطق تحت سیطره داعش در استان صلاح‌الدین و شهر موصل در بازپس‌گیری فلوجه تأثیر خواهد داشت.

همچنین هادی‌رزیج، رییس پلیس الانبار نیز اعلام کرد: طی دو هفته گذشته ما ۵۴۶ تروریست را در اثنای فرارشان میان غیرنظامیان بازداشت کردیم.

از سوی دیگر منابع عراقی اعلام کردند دولت آمریکا برای اولین بار از هلی‌کوپترهای آپاچی در هدف‌گیری مواضع داعش در عراق استفاده کرده است.

از زمانی که باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا استفاده از این هلی‌کوپتر‌ها در عملیات‌های جنگی را آزاد کرد این اولین باری است که آمریکا از این نوع هلی‌کوپتر در حملاتش استفاده می‌کند.