یک کارشناس مطرح کرد باجخواهی خودروسازان از دولت به دنبال اعلام شرکت کرمانموتور مبنی بر تعطیل شدن تا آبانماه در صورت عدم کمک دولت، عضو هیأت علمی دانشگاه علموصنعت گفت: خودروسازان بخشخصوصی که از یکسو همراه با افزایش نرخ ارز قیمت محصولاتشان را افزایش داده و از سوی دیگر اعلام میکنند بدون کمک دولت تعطیل […]
یک کارشناس مطرح کرد
باجخواهی خودروسازان از دولت
به دنبال اعلام شرکت کرمانموتور مبنی بر تعطیل شدن تا آبانماه در صورت عدم کمک دولت، عضو هیأت علمی دانشگاه علموصنعت گفت: خودروسازان بخشخصوصی که از یکسو همراه با افزایش نرخ ارز قیمت محصولاتشان را افزایش داده و از سوی دیگر اعلام میکنند بدون کمک دولت تعطیل میشوند، به دنبال سوءاستفاده از شرایط و باجخواهی از دولت هستند.
به گزارش ایسنا، چندی پیش شرکت کرمانموتور اعلام کرد: «با توجه به اخبار منتشر شده درخصوص محدودیت تأمین قطعه و تعطیلی شرکت کرمانموتور به دلیل کمبود نقدینگی تا پایان آبانماه، به استحضار مشتریان میرساند برای تحویل خودروهای تعهدات فعلی شرکت جای هیچگونه نگرانی نبوده و تمام قطعات و مواد اولیه لازم برای تولید این خودروها تأمین و تا آبانماه تمام تعهدات ثبتنام شده تحویل میشود».
پیش از آن سامان فیروزی، مدیرعامل کرمانموتور اعلام کرده بود: اگر از کرمانموتور حمایتهای لازم صورت نگرفته و نقدینگی به این شرکت تزریق نشود، تا آبانماه این خودروسازی تعطیل خواهد شد.
در این رابطه امیرحسن کاکایی، عضو هیأت علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علموصنعت اظهار کرد: خودروسازان بخشخصوصی همچون کرمانموتور که از یکسو همراه با افزایش نرخ ارز و شاید بیشتر از آن قیمت محصولاتشان را افزایش دادهاند و از سوی دیگر اعلام میکنند در صورت عدم کمک دولت تعطیل میشوند، به دنبال سوءاستفاده از شرایط و باجخواهی از دولت هستند؛ این در حالی است که منابع دولت باید صرف تأمین کالاهای اساسی مردم و دارو شود.
وی با بیان اینکه نظارتی که وزارت صمت بر خودروسازان دولتی دارد، متأسفانه بر خودروسازان بخشخصوصی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: متأسفانه ضعف نظارت باعث سوءاستفاده این خودروسازان شده است بهگونهای که شاهدیم برخی از خودروهای مونتاژی از سوی خودروسازان بخشخصوصی با قیمتهایی به مراتب گرانتر از قیمتهای بازار عرضه میشود.
کاکایی ضمن تأکید بر اینکه در چنین شرایطی که شاهد اجحاف خودروسازان در حق مردم هستیم، میبینیم که مدیرعامل کرمانموتور اعلام میکند که چنانچه دولت از این شرکت حمایت نکند این خودروسازی تعطیل خواهد شد، گفت: البته مشکل اصلی این خودروسازان، تولید مبتنی بر واردات کامل قطعات است و هماکنون که راههای ورود به علت تحریمها بسته شده است و حتی در مواردی چینیها به ما پشت کردهاند، بهطور طبیعی، این نوع خودروسازیها محصولی برای تولید ندارند.
این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه چنین اظهاراتی نوعی باجخواهی از دولت است، تصریح کرد: نمیشود از یکسو خودروسازان قیمت محصولاتشان را به صورت دلخواه تعیین کنند و از سوی دیگر نیز به بهانه حمایت از تولید و ترساندن دولت از تعطیلی خط مونتاژ خودرو و بیکاری کارگران، خواهان دریافت کمکهای دولتی شوند.
وی تصریح کرد: امیدواریم وزارت صمت، نظارت بر خودروسازان بخشخصوصی را تشدید کرده و شاهد تضییع حقوق دوسویه دولت و مردم از سوی خودروسازان نباشیم. آن هم در شرایطی که دولت با کسری بودجه ۱۰ها هزار میلیارد تومانی مواجه هست. هماکنون که برخی خودروها با قیمتگذاری آزاد به جایی رسیدهاند که قیمت کارخانه بالاتر از قیمت بازار است، مدیران صنعتی باید با بهرهگیری از روشهای مدیریتی، بتوانند کارخانههای خود را مدیریت کنند.
عضو هیأت علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علموصنعت تأکید کرد: البته مشکل اصلی آنها در حالحاضر پشت کردن شرکای خارجی آنها و دستان خالی برای جایگزینی است و با تزریق پول توسط دولت مشکل آنها حل نمیشود، بلکه تعطیلی کارخانهها به تعویق میافتد. از سوی دیگر خودروسازهای دولتی به خاطر قیمتگذاری غلط در حال ادامه روند زیاندهی برای خودروهای تولید داخلی هستند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.