واگذاری غیراصولی ارج به بخش خصوصی

واگذاری غیراصولی ارج به بخش خصوصی نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: چگونه است که تا زمان سوددهی از شرکت‌های های دولتی حمایت می‌شود، اما به محض زیان دهی تصمیم به واگذاری آن گرفته می‌شود. نادر قاضی‌پور در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به تعطیلی کارخانه ارج و احتمال واگذاری این کارخانه […]

واگذاری غیراصولی ارج به بخش خصوصی

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: چگونه است که تا زمان سوددهی از شرکت‌های های دولتی حمایت می‌شود، اما به محض زیان دهی تصمیم به واگذاری آن گرفته می‌شود.

نادر قاضی‌پور در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به تعطیلی کارخانه ارج و احتمال واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی گفت: یکی از مشکلات کنونی کارخانه‌های دولتی این است که تا زمان سود دهی از آن حمایت می‌شود، اما پس از این‌که درگیر مشکلات شده و در آستانه ورشکستگی قرار می‌گیرند، حمایت‌ها کم و در نهایت تصمیم به واگذاری به بخش خصوصی گرفته می‌شود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که فرسودگی تجهیزات و ماشین‌آلات از عوامل مهم تعطیلی کارخانه ارج بوده است، افزود: کارخانه‌های روز دنیا برای ماندن در عرصه رقابت به صورت پیوسته ماشین‌آلات و تجهیزات خود را مدرن می‌کنند، اما کارخانه ارج با سابقه ۸۰ ساله به دلیل کمبود منابع مالی نتوانست، محصولات خود را به روز‌رسانی کند.

سهل انگاری، مشکلات تولید و سوء مدیریت ارج را به تعطیلی کشاند

قاضی‌پور ادامه داد: اولین کارخانه تولید لوازم خانگی کشور که نامی آشنا برای تمام مردم ما دارد و کم‌تر شخصی با تولیدات آن بیگانه است، زمانی یکی از بهترین برندهای لوازم خانگی و قابل رقابت با بهترین برندهای دنیا بود، که در نتیجه سهل‌انگاری، مشکلات تولید و سوءمدیریت در حال تعطیلی است.

وی با اشاره به واگذاری بخشی از سهام کارخانه ارج به بانک ملی، اظهار کرد: یکی از مشکلات بخش‌های تولیدی کمبود منابع مالی و نقدینگی است و متأسفانه بانک‌ها به عنوان مهم‌ترین نهاد ارایه تسهیلات به جای ارایه تسهیلات و هدایت نقدینگی به سمت تولید، بنگاهداری می‌کنند.

نباید با واگذاری غیراصولی ارج مشکلات جدید ایجاد کرد

قاضی‌پور افزود: در صورت عدم حمایت از تولیدکننده داخلی در آینده برندهای وارداتی در سطح کشور بازار را قبضه کرده و محصولات خود را در سطح بازار به فروش می‌رسانند.

وی با بیان این‌که نظارت بر اجرای اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی یکی از مهم‌ترین اولویت‌های مجلس دهم است، افزود: هر گونه واگذاری باید براساس مصوبه مجلس انجام شود و شرکت‌ها از جمله ارج باید به خریداران واجد شرایطی واگذار شود که بتوانند بهتر از مجموع گروه توسعه ملی آن را مدیریت و اداره کنند، نه این‌که مشکلات جدیدی با واگذاری‌ها ایجاد شود.

واگذاری ارج باید زمینه‌ساز افزایش تولید کمی و کیفی محصولات کارخانه شود

قاضی پور با تأکید بر این‌که واگذاری غیراصولی ارج مشکلات جدید و جبران‌ناپذیری ایجاد می‌کند، ادامه داد: کارگران فراوانی در کارخانه ارج فعالیت می‌کنند، لذا نباید با واگذاری غیرمنطقی حقوق آن‌ها را ضایع کرد، تولید ملی را به تعطیلی کشاند و زمینه ساز مشکلات جدید برای کارگران شد.

 

عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که واگذاری این شرکت باید با دقت کافی انجام شود، و هر شخصیت حقیقی یا حقوقی که این مجموعه را خریداری کرده باید در راستای نوسازی، افزایش تولید کمی و کیفی محصولات گام ‌بردارد، تصریح کرد: دولت با ارایه تسهیلات مناسب و نرخ بازپرداخت کم باید از دیگر واحدهای تولیدی که در آستانه ورشکستگی هستند، حمایت کرده و با ایجاد بازار فروش مناسب برای کالاهای تولید داخل به رفع بخشی از مشکلات آن‌ها کمک کند.