نگرانی وزیر علوم از عدم تخصیص به موقع بودجه دانشگاه‌ها !

نگرانی وزیر علوم از عدم تخصیص به موقع بودجه دانشگاه‌ها ! وزیر علوم با بیان اینکه نگرانی ما این است که به موقع بودجه اختصاص نیابد، گفت: از سازمان برنامه و بودجه انتظار داریم مسائل با تأمین کامل اعتبارات دانشگاهی حل‌وفصل شود. به گزارش مهر، منصور غلامی در نشست رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و […]

نگرانی وزیر علوم از عدم تخصیص به موقع بودجه دانشگاه‌ها !

وزیر علوم با بیان اینکه نگرانی ما این است که به موقع بودجه اختصاص نیابد، گفت: از سازمان برنامه و بودجه انتظار داریم مسائل با تأمین کامل اعتبارات دانشگاهی حل‌وفصل شود.

به گزارش مهر، منصور غلامی در نشست رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی در دانشگاه علامه‌طباطبایی اظهار داشت: بدیهی است مدیریت در دانشگاه‌ها یک مدیریت ویژه‌ای در کشور است؛ چرا که ما با یک مجموعه پویا و زنده رو‌به‌رو هستیم.

وزیر علوم با اشاره به اینکه ما در جامعه تعداد زیادی از افراد را میبینیم که نگاهشان به سمت دانشگاه است، افزود: نخستین قشر خانواده‌ها هستند و انتظاری که از مدیران و نخبگان دانشگاه‌ها دارند، حل مسائل کشور و پرداختن به مباحث مهم مطرح در اذهان عمومی است.

غلامی با بیان اینکه دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور جایگاه خودشان را پیدا کرده‌اند، گفت: باید توجه داشت که در پس هر نقدی که به دانشگاه‌ها می‌شود، یک ایده را ببینیم.

وزیر علوم ضمن اشاره به اینکه مدیریت آموزش‌عالی اکنون در مقطع زمانی ویژه‌ای قرار دارد، گفت: این شرایط ایجاب می‌کند که با توجه به جمیع جهات، به مسیرهای جدید مدیریت و طرح‌ها و نیازهای مطرح شده، توجه جدی داشته باشیم.

وی ضمن تأکید بر اینکه آینده‌پژوهی در آموزش‌عالی می‌تواند راهگشا باشد، خاطرنشان کرد: مدیران دانشگاه‌ها باید شناخت بیشتر و وسیع‌تری نسبت به مدیریت آموزش و پژوهش پیدا کنند.

وی ادامه داد: کاری که ما در وزارت علوم به آن ورود کردیم، این است که با رؤسای جدید دانشگاه‌ها، با برگزاری نشستی مبادله تجربه داریم‌. اگر قرار هست برای آینده آموزش‌عالی طرح بریزیم و این طرح استمرار یابد، نیاز به‌کار وسیع‌تری هست.

وزیر علوم با تأکید بر اینکه اثرگذاری دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی روزبه‌روز باید شفاف‌تر و ملموس‌تر شود، گفت: انتظاری که از ما وجود دارد این است که اثرگذاری دانشگاه‌ها باید محسوس‌تر باشد و طرح‌های پژوهشی بیشتر به سمت حل مسائل جامعه برود که خوشبختانه اتفاقات خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

غلامی بیان کرد: خوشبختانه در چند سال اخیر در حوزه اجرا در مدیریت منابع انسانی و منابع مالی و دانشگاه‌های سبز اتفاقات خوبی رخ داده است.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌های کوچک از حوزه کسب درآمد در بخش آموزش به سمت تنوع بخشی در درآمد‌ها حرکت کرده‌اند، افزود: این حرکت، در شروع مسیر قرار دارد و تبعات بسیار خوبی از اجرای آن به گوش می‌رسد.

وزیر علوم در ادامه به همکاری با دستگاه‌ها، وزارتخانه‌ها و دانشگاه‌های جوان در حوزه پژوهش و فناوری اشاره کرد و افزود: خوشبختانه در انجام پروژه‌های کشور با دانشگاه‌های متعدد جوانی همکاری داریم‌.

وی ادامه داد: در حال‌حاضر با این سؤال مواجه هستیم که چقدر از فارغ‌التحصیلان توان ورود به بخش اجرایی در جامعه را دارند؛ در حالی که قبلاً کارهای دولتی مد نظر بود اما امروز که ورود به بخش دولتی محدود شده، انتظار این است که جوانان در جامعه روی پای خود بایستند و با شناخت از فناوری به دنبال کارآفرینی و اشتغال باشند.

غلامی با اشاره به اینکه در معاونت آموزشی رویکردی برای بازنگری دروس، سرفصل‌ها و نحوه ارائه دروس در جریان است، تصریح کرد: نظارت قوی‌تر دانشگاه‌ها در نحوه ارائه دروس می‌تواند ما را به هدف موردنظر برساند.

وزیر علوم در ادامه به وجود محدودیت‌ها در ارائه واحدهای عملی در دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: باید با استفاده از ظرفیت دستگاه‌های مختلف مثل کارآموزی در صنعت و بخش کشاورزی این موضوع را جبران کنیم.

وی با تأکید بر اینکه باید دانشجویان را به آینده امیدوار کنیم، خاطرنشان کرد: جریاناتی که یأس و ناامیدی را در فضای دانشگاهی منتشر می‌کنند، برای جوانان ما می‌تواند خطرناک باشد.

وی همچنین با اشاره به تعداد قابل‌توجه پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد در کشور، گفت: آنچه که در سال‌های اخیر رخ داده، در پاسخ به خواست جامعه و پر کردن سهم دانشگاه‌ها در تبدیل دانش به فناوری و اشتغال بوده است. فاصله دور پارک‌های علم و فناوری منجر به رفت و آمد کمتر و در نهایت توفیقات کمتر خواهد شد.

وی ادامه داد: انحرافاتی از سوی کسانی که مخالف توفیقات دانشگاه هستند، وجود دارد که باید بخش فرهنگی از آن محافظت کند. علی‌رغم محدودیت‌هایی که وجود دارد اما رؤسا با همکاری مدیران فرهنگی توجه ویژه‌ای به این مسائل داشته باشند. همچنین باید توجه داشت که در مقاطع خاصی این حمایت‌ها بسیار مهم است.

وی همچنین با اشاره به وضعیت ارائه خدمات دانشجویی در دانشگاه‌ها گفت: در زمینه خدمات دانشجویی هنوز پوشش کافی نیست اما در حال‌حاضر پوشش‌ها افزایش یافته و هم کیفیت خدمات بهتر شده است. مشکلاتی در این بخش وجود دارد اما مرتفع خواهد شد.

وی ادامه داد: نگرانی ما در بحث بودجه این است که به موقع بودجه اختصاص نیابد. درخصوص تخصیص منابع مالی تجهیزات دانشگاه قول داده شده که به زودی اختصاص یابد. در زمینه بودجه جاری نیز قول داده شده، حداقل چهاردرصد به دانشگاه‌ها داده خواهد شد. از سازمان برنامه و بودجه انتظار داریم مسائل با تأمین کامل اعتبارات دانشگاهی حل‌وفصل و نگرانی‌ها مرتفع شود.

وی خطاب به رؤسای دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: از رؤسا می‌خواهم که در ارتباط با بودجه ۹۹ فعالانه برخورد کنند و چالش‌ها و موضوعات اساسی و لازم را به معاونت مالی اعلام کنند تا امسال در تصویب لایحه بودجه ۹۹ مؤثر واقع شویم.

وزیر علوم به طرح ساماندهی آموزش‌عالی کشور اشاره کرد و افزود: در درجه اول این طرح به معنای ارتقای کیفی است و باید نقاط ضعف شناسایی شود. همچنین باید از واحد‌ها و مؤسسات کوچک حمایت و به سمت مأموریت‌گرا شدن هدایت شوند.

گسترش کمی آموزش‌عالی توجیه ندارد

وی با تأکید بر اینکه گسترش کمی مراکز آموزش‌عالی به هیچ وجه توجیه ندارد، خاطرنشان کرد: البته اینطور نیست که رشته‌های بینرشته‌ای تعریف نکنیم. به حوزه آموزشی باید نگاه ویژه‌ای داشته باشیم؛ چرا که ممکن است برخی دوره‌ها و مقاطع نیاز به بازنگری داشته باشند.

غلامی اضافه کرد: در سال‌های گذشته، حال و آینده بخش غیردولتی نقش مهمی در انجام مأموریت آموزش‌عالی را به خصوص در حوزه آموزشی برعهده داشته و دارد. نظارت قوی‌تر بر روی این بخش نیز حائزاهمیت است.

وی در پایان گفت: رهبری از رشد علمی اعلام رضایت کردند و گفتند این جایگاه علمی را حفظ کنید.