خودروسازان به دنبال دور زدن قانون هوای پاک!؟ در سال ۹۳ براساس مصوبه هیأت دولت، نصب «فیلتر جاذب دوده» به منظور کاهش آلودگی هوا الزامی شد و خودروسازان با وجود مخالفتهای گسترده، مجبور به اجرای این مصوبه محیطزیستی شدند اما اخیراً یکی از شرکتهای خودروسازی درخواست کرده که تا زمان رفع تحریمها، اجرای مصوبه نصب […]
خودروسازان به دنبال دور زدن قانون هوای پاک!؟
در سال ۹۳ براساس مصوبه هیأت دولت، نصب «فیلتر جاذب دوده» به منظور کاهش آلودگی هوا الزامی شد و خودروسازان با وجود مخالفتهای گسترده، مجبور به اجرای این مصوبه محیطزیستی شدند اما اخیراً یکی از شرکتهای خودروسازی درخواست کرده که تا زمان رفع تحریمها، اجرای مصوبه نصب فیلتر دوده متوقف شود که سازمان حفاظت محیطزیست به عنوان متولی اصلی کاهش آلودگی هوا با این خواسته مخالفت کرده است.
به گزارش ایسنا، مسعود تجریشی، معاون محیطزیست انسانی سازمان حفاظت محیطزیست با بیان اینکه نمیدانم تا چه زمانی قرار است از خودروسازانی که هیچ سودی برای مردم نداشتهاند، حمایت صددرصدی کنیم، میگوید: خودروسازان قبل از تحریمها هم زیر بار اجرای نصب فیلتر دوده روی خودروهای دیزلی نمیرفتند و به دنبال فرار از این مصوبه بودند. حالا هم تحریم را بهانه میکنند.
وی با تأکید بر اینکه خودروسازان باید ادلههای خود را برای درخواست حذف مصوبه فیلتر دوده، مطرح و سازمان محیط حفاظت زیست را قانع کنند، میگوید: خودروسازان باید برای مردم روشن کنند که دقیقا تحریم چه تأثیری روی فیلتر دوده دارد؟ آنها سعی میکنند به بهانه تحریمها قوانین را زیر پا بگذارند و راحتترین راه را برای خود انتخاب کنند.
تجریشی با اشاره به اینکه خسارت آلودگی هوا در ایران حدود هفت میلیارد دلار در سال است، تأکید میکند: اگر قیمت فیلتر دوده افزایش پیدا کرده است و برای همین خودروسازان به دنبال حذف این مصوبه هستند آیا هزینه درمان سرطان در کشور افزایش نیافته است؟ آیا هزینه حفظ سلامت شهروندان افزایش نیافته است؟ ضمن اینکه خودروسازان داخلی باید به این پرسش پاسخ بدهند که چرا تاکنون به شرکتهای داخلی برای تولید فیلتر دوده فراخوان ندادهاند؟ چرا سعی ندارند که خود را از اتکاء به خارج رها کنند و از شرکتهای داخلی کمک بگیرند؟
معاون محیطزیست انسانی سازمان حفاظت محیطزیست معتقد است: خودروسازان سعی دارند به بهانه تحریم و به نام اقتصاد مقاومتی از اجرای مصوبه دولت شانه خالی کنند. چون بحث اقتصاد مقاومتی در کشور مطرح است همه تلاش دارند که از اشتغال و کار صحبت و دفاع کنند و نشان دهند که در اقتصاد مقاومتی نقش فعالانهتری دارند. سازمان حفاظت محیطزیست هم مخالف شغل و توسعه اقتصادی نیست اما وظیفه دارد که حافظ محیطزیست و سلامت شهروندان باشد.
تجریشی با اشاره به این نکته که ممکن است برخی تصمیمات حقالناس در پی داشته باشد، میگوید: اگر اتخاذ یک تصمیم آسیبی برای سلامت و بهداشت مردم داشته باشد، ما مسؤولان مقصر هستیم بنابراین در تصمیمگیریها باید علاوه بر سود اقتصادی، سود و ضرر عموم مردم را در نظر بگیریم.
معاون سازمان حفاظت محیطزیست در پایان با بیان این نکته که اخیراً اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیسجمهوری در حمایت از خودروسازان برای حذف «الزام نصب فیلتر دوده» روی خودروهای دیزلی، نامهای به سازمان حفاظت محیطزیست ارسال کرده است، میگوید: اگر آقای جهانگیری از خطرات زیستمحیطی ناشی از دوده دیزلها مطلع شود، حتماً در این موضوع تجدیدنظر میکند.
گفتنی است که ذرات ریز آلاینده ناشی از احتراق دیزلیها به دلیل قطر کم بهراحتی وارد ریه و جریان خون و سبب ایجاد بیماریهای مختلف از جمله سرطان میشوند. به همین علت نصب فیلتر دوده به منظور حذف ذرات معلق خروجی از اگزوز خودروهای دیزلی از سال ۱۹۹۴ میلادی در کل دنیا آغاز شد. فیلتر، ذرات آلاینده که عمدتاً دوده ناشی از موتورهای دیزلی است را جذب میکند و در کاهش جرم و تعداد ذرات تا ۹۵ درصد اثرگذار است همچنین این قطعه هیدروکربنهای نسوخته را جذب میکند و حتی در جذب مونواکسیدکربن تا حد قابلتوجهی اثرگذار است. در ایران هم علاوه بر مصوبات دولت در سالهای ۹۳ و ۹۵، براساس آئیننامههای ماده۲ و ماده۸ قانون هوای پاک، استفاده از فیلتر دوده برای خودروهای دیزلی از ابتدای سال ١٣٩٦ الزامی شده است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.