درخواست بازنگری در مفاد قرارداد ترک‌تشریفات مناقصه

از سوی پیمانکار خط دو قطار شهری تبریز صورت گرفت درخواست بازنگری در مفاد قرارداد ترک‌تشریفات مناقصه مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز اعلام‌ کرد: کارگاه‌های خط دو قطار شهری فعال هستند و هیچ تعطیلی در اجرای آن به وجود نیامده است. محمدصادق پشمینه‌آذر در گفت‌وگو با ایرنا گزارشی از وضعیت کنونی خط دوم قطار شهری […]

از سوی پیمانکار خط دو قطار شهری تبریز صورت گرفت

درخواست بازنگری در مفاد قرارداد ترک‌تشریفات مناقصه

مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز اعلام‌ کرد: کارگاه‌های خط دو قطار شهری فعال هستند و هیچ تعطیلی در اجرای آن به وجود نیامده است.

محمدصادق پشمینه‌آذر در گفت‌وگو با ایرنا گزارشی از وضعیت کنونی خط دوم قطار شهری تبریز ارایه و اظهار ‌کرد: این خط به طول ۲۲٫۴ کیلومتر در امتداد شرق به غرب تبریز قرار گرفته و قرارداد اجرایی آن در سال ۱۳۹۰ منعقد شده است و شامل ۲۰ ایستگاه می‌باشد.

وی با بیان این‌که در حال حاضر کارگاه‌های خط دوم فعالیت دارند و در آن‌‌ها بیش از ۳۵۰ نفر مشغول کار هستند، گفت: این‌که گفته شود کارگاه‌های خط دوم تعطیل است و هیچ فعالیتی در آن وجود ندارد به هیچ عنوان صحت ندارد.

پشمینه‌آذر افزود: اما این‌که فعالیت‌های انجام شده آن‌گونه که باید نمود عینی برای شهروندان ندارد درست است، زیرا که موقعیت مکانی این خط در منتهی علیه قسمت شرقی شهر و زمین‌های قراملک قرار گرفته و دور از چشم شهروندان است.

وی ادامه‌داد: آن‌گونه که فعالیت‌های خط اول قطار شهری تبریز به دلیل واقع شدن در وسط شهر همواره در انظار عمومی بود، این خط چنین ویژگی را ندارد.

پشمینه‌آذر کمبود منابع مالی را یکی از چالش‌های مهم طرح قطار شهری تبریز عنوان‌ کرد و با بیان این‌که دولت و شهرداری با تمام محدودیت‌ها عزم جدی برای تزریق اعتبار به طرح را دارند، اظهار‌ کرد: در این زمینه هماهنگی و همدلی بسیار خوبی میان استانداری آذربایجان‌شرقی، شهرداری و وزارت کشور و سازمان قطار شهری وجود دارد که ادامه این روند امیدواری‌ها به بهبود وضعیت پروژه و نیز اجرای آن در زمان مقرر را بیش‌تر کرده است.

وی مجموع اعتبار تخصیصی به طرح قطار شهری تبریز در سال گذشته را ۳هزار و ۵۰۰میلیارد اعلام کرد که از این رقم ۹۴۱ میلیارد ریال به خط دوم این پروژه اختصاص یافت.

پشمینه‌آذر مشکلات اقتصادی موجود در کشور را مربوط به تمام ارکان اقتصادی و طرح‌های عمرانی دانست و گفت: قطار شهری تبریز نیز از این قاعده مستثنی نیست اما با این وجود بیش‌ترین کمک‌های دولتی و شهرداری طی سال‌های اخیر به این پروژه تزریق شده است.

وی، به درخواست بازنگری پیمانکار خط دوم قطار شهری تبریز اشاره کرد و افزود: قرارداد مزبور طراحی و اجرای خط دوم را شامل می‌شود که با ترک‌تشریفات مناقصه منعقد شده است و ایجاد هر نوع تغییر و تجدید نظر در آن نیازمند مصوبه هیأت دولت است و طرف قرارداد به دلیل نوسانات نرخ ارز برای تسهیل ضوابط اجرایی پیشنهاداتی ارایه کرده که در دست بررسی است.

پشمینه‌آذر‌ درخواست بازنگری در مفاد قرارداد از سوی پیمانکار را مربوط به پنج ماه قبل دانست و یادآور ‌شد: قرارداد هیچ اشکالی ندارد و بیش‌ترین ایراد به آن مربوط به مسایل مالی و نحوه عملیات است که شرایط زمانی در آن دخالت مستقیم داشته و البته ما به حسن‌نیت پیمانکار شک نداریم‌، چون در سخت‌‌ترین شرایط نیز به فعالیت خود ادامه داده و کارگاه‌های خط دوم را تعطیل نکرده است.

وی ادامه‌داد: هم اکنون درخواست‌های بازنگری به قرارداد را مورد رسیدگی قرارداده‌ایم که باید در هیأت دولت بررسی شود و به‌طور قطع امسال قرارداد همکاری را به نتیجه می‌رسانیم.

 

پشمینه‌آذر از تلاش سازمان قطار شهری تبریز برای جذب و جلب سایر منابع مالی به غیر از اعتبارات دولتی و شهرداری خبر داد و افزود: در این زمینه مدل‌های مختلفی را مورد بررسی قرارداده‌ایم که جذب فاینانس ۴۲۰ میلیون دلاری در اولویت قرار گرفته است و مراحل اداری آن از طریق وزارت کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی طی می‌شود.