واردات ریل هندی از سر ناچاری

واردات ریل هندی از سر ناچاری مسأله قرارداد شرکت‌راه‌آهن برای واردات ریل هندی به گونه‌ای مورد توجه و انتقاد برخی افراد و رسانه‌ها قرار گرفته که به نظر می‌رسد ریل ملی در شرف تولید است و راه‌آهن تمایلی به استفاده از آن ندارد. اما نگاهی واقع‌بینانه در این زمینه نشان می‌دهد که شرکت ذوب‌آهن همچنان […]

واردات ریل هندی از سر ناچاری

مسأله قرارداد شرکت‌راه‌آهن برای واردات ریل هندی به گونه‌ای مورد توجه و انتقاد برخی افراد و رسانه‌ها قرار گرفته که به نظر می‌رسد ریل ملی در شرف تولید است و راه‌آهن تمایلی به استفاده از آن ندارد. اما نگاهی واقع‌بینانه در این زمینه نشان می‌دهد که شرکت ذوب‌آهن همچنان آمادگی تولید جدی ریل را ندارد و شرکت راه‌آهن نیز نمی‌تواند روی ریل ملی که هنوز تولید نشده حسابی باز کند.

در همین راستا، معاون فنی و زیربنایی شرکت راه‌آهن، در گفت‌وگو با تین‌نیوز، راجع ‌به قرارداد هند گفت: خط تولید ریل توسط شرکت ذوب‌آهن از اروپا واردشده و مراحل نصب و راه‌اندازی را طی کرده است

سعید محمدزاده افزود: مشخصات فنی پیچیده‌تری هم در فرایند راه‌اندازی این خطوط تولید دخیل هستند که در حال حاضر فرایند آن در حال تکمیل است. قرارداد با این شرکت در حال نهایی شدن است و امید است که در سال جاری به سرانجام برسد.

این قرارداد از قبل منعقد شده بود. با توجه به این‌که در سال‌های گذشته با مشکلات گوناگونی برای تأمین ریل مورد نیاز کشور روبه‌رو بوده‌ایم، شرکت راه‌آهن و بخش توسعه‌ای این شرکت در تنگنای جدی قرار داشتند.

محمدزاده ادامه ‌داد: از آن‌جایی که مسأله نگهداری خطوط ریلی و حفظ ایمنی شبکه در اولویت برنامه‌های راه‌آهن است و در سال‌های اخیر فشاری زیادی را در این مسأله متحمل شدیم، در نهایت باید برای رفع بخشی از مشکلات چاره‌اندیشی صورت می‌گرفت.

به همین جهت برای پاسخگویی به تقاضای موجود که تولید داخلی برای آن وجود نداشت، باید این نیاز را از طریق واردات تأمین کردیم.

در حال حاضر نیز عملیات زیرساختی بسیاری از خطوط ریلی کشور توسط راه‌آهن و شرکت ساخت انجام شده که آماده ریل‌گذاری هستند.

به گفته محمدی، آمار اشتباهی که بعضا به گوش می‌رسد و مصرف ریل کشور را سالیانه ۳۰۰ کیلومتر اعلام می‌کند، واقعی نیست.

براساس موجودی ریل کشور، تاکنون ۱۰۰۰ کیلومتر ریل‌گذاری در یک سال را هم شاهد بوده‌ایم که در این مورد می‌توان به خطوط ریلی بافق-مشهد اشاره کرد.

وی افزود: در حال حاضر، امکان مصرف سالیانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تن ریل به صورت حداقلی وجود دارد؛ اما با توجه به تکالیف انباشته‌ای که در این زمینه وجود دارد، نیاز کنونی کشور رقم بالاتری را به خود اختصاص می‌دهد.

معاون فنی ‌و زیربنایی شرکت راه‌آهن، ضمن بیان این‌که خط تولید ریل توسط شرکت ذوب‌آهن از اروپا وارد شده و مراحل نصب و راه‌اندازی را طی کرده است، گفت: مشخصات فنی پیچیده‌تری هم در فرایند راه‌اندازی این خطوط تولید دخیل هستند که در حال حاضر فرایند آن در حال تکمیل است.

محمدزاده در رابطه با مراودات مالی راه‌آهن و شرکت ذوب‌آهن افزود: از نظر بدهی‌ها و معوقات، راه‌آهن به عنوان یک شرکت حمل‌ونقلی، مطالباتی از شرکت‌های گوناگون دارد که ذوب‌آهن یکی از آن‌‌ها است. روند وصول مطالبات نیز به‌طور طبیعی طی می‌شود و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

 

وی گفت: قرارداد با ذوب‌آهن در حال نهایی شدن است و امید است که در سال جاری به سرانجام برسد.