اصلی‌‌ترین عوامل خرابی خودرو

اصلی‌‌ترین عوامل خرابی خودرو از باتری در خودرو‌ها اصولاً برای استارت زدن، تثبیت انرژی و تهیه نیروی کافی برای جرقه زدن، روشنایی و دیگر مصرف‌کننده‌هایی که به مقدار انرژی بیشتری از ظرفیت سیستم شارژ نیازمند هستند استفاده می‌شود. به گزارش مناقصه‌مزایده ـ این در حالی است که یک باتری با کیفیت خوب در صورت نگهداری […]

اصلی‌‌ترین عوامل خرابی خودرو

از باتری در خودرو‌ها اصولاً برای استارت زدن، تثبیت انرژی و تهیه نیروی کافی برای جرقه زدن، روشنایی و دیگر مصرف‌کننده‌هایی که به مقدار انرژی بیشتری از ظرفیت سیستم شارژ نیازمند هستند استفاده می‌شود.

به گزارش مناقصه‌مزایده ـ این در حالی است که یک باتری با کیفیت خوب در صورت نگهداری مناسب می‌تواند تا چند سال نیاز برقی خودرو را تأمین کند. به‌طور کلی طول عمر باتری‌ها علاوه بر کیفیت ساخت، به عواملی همچون نحوه استفاده از آنها، نگهداری، شارژ و دشارژ و دمای محیطی بستگی دارد. اما در بعضی مواقع به دلیل‌های مختلف باتری زودتر از حد معمول خراب و حتی ممکن است منفجر شود. از مهم‌ترین دلایل این موضوع می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- اتصال کوتاه، اولین دلیل خرابی باتری خودرو

یکی از اصلی‌‌ترین دلایل خرابی باتری خودرو، به‌وجود آمدن اتصال کوتاه در دو سر قطب‌های آن است. این امر می‌تواند به‌صورت دستی انجام شود که برخی از تعمیرکاران جهت تست قدرت باتری این کار را انجام می‌دهند که کاری غلط و فوق‌العاده خطرناک است.

مورد بعدی ایجاد اتصال کوتاه در دو سر قطب‌های باتری توسط استارت سیستم، به‌دلیل معیوب و یا کثیف بودن کلکتور سیم‌پیچ آن می‌باشد که این امر با سرویس نمودن استارت و تمیز کردن زغال‌های مابین کلکتور‌ها مرتفع می‌گردد. لذا یکی از پیشنهادات باز کردن استارت موتور و سرویس نمودن آن است.

۲-دلیل دیگر، شارژ بیش از حد مجاز

دلیل دیگری که می‌تواند باعث به‌وجود آمدن شرایط ترکیدن باتری شود، شارژ بیش از حد مجاز آن توسط شارژر یا دینام است. این امر باعث جوش آمدن اسید و تصاعد بخار اسید از آن می‌گردد که این بخار قابل انفجار بوده و تجمع آن در باتری این امر را تشدید می‌کند.

لذا سطح ولتاژ شارژ نگهداری باتری که پیوسته روی آن قرار دارد حائزاهمیت است. لازم به‌ذکر است؛ کلیه شارژر‌ها مجهز به سیستمی برای تنظیم سطح ولتاژ و همچنین محدود نمودن جریان شارژ باتری با توجه به مشخصات باتری دارند.

۳- مسدود شدن دریچه‌ها و مسدود شدن بخار اسید در داخل باتری‌ها

کلیه باتری‌های اسیدی، برای ایجاد شرایط اطمینان دریچه‌هایی برای خروج بخارات اسید دارند که اگر بنا به هر دلیلی، که قبلاً به آنها اشاره شد، بخار اسید از آن متصاعد گردید، از طریق روزنه‌های تعبیه شده خارج گردد و از تجمع بخار در داخل باتری جلوگیری شود.

در صورتی که این دریچه‌ها بنا به هر دلیلی مسدود شوند، بخار اسید در داخل باتری جمع شده و شرایط را برای انفجار باتری مهیا می‌سازد. لذا باید در هنگام نصب باتری به این نکته توجه کرد و باتری‌ها را طوری در کنار هم قرارداد و یا بست روی باتری را محکم کرد که این دریچه‌ها مسدود نشوند.

۴- عدم رعایت اصول سرویس و نگهداری باتری

سرویس و نگهداری باتری و سیستم شارژ آن با توجه به مواردی که در قبل به آن اشاره شد باید در دوره‌های زمانی مناسب به دقت انجام پذیرد، به‌خصوص باتری‌هایی که Sealed نیستند و نیاز دارند تا سطح آب باتری آنها کنترل شود تا لایه‌های سربی باتری، درون آب اسید قرار داشته باشند و همچنین قطب‌های باتری و سرباتری که به آن متصل می‌باشند تمیز باشند و به اصطلاح سولفاته نباشند. بدیهی است رعایت این موارد عمر مفید باتری را افزایش خواهد داد.

۵- عدم کیفیت و مرغوبیت باتری‌های تولید شده

همیشه یکی از موارد حائزاهمیت، مرغوبیت کالاست که باید در هنگام خرید مورد توجه قرار گیرد. البته مرغوبیت بیشتر، هزینه بیشتر را دربر خواهد داشت که در مکان‌های حساس این هزینه به صرفه خواهد بود.