دریاچه پریشان، نگین طبیعت کازرون

دریاچه پریشان، نگین طبیعت کازرون ناصربهزادفر-دریاچه فامور(پریشان) یکی از زیبا‌ترین و بزرگ‌ترین دریاچه‌های آب شیرین ایران و خاورمیانه است که در بخش جره و بالاده شهرستان کازرون قرار گرفته است. این دریاچه به نام‌های مور، پریشان و فامور نیز شناخته شده است. به گزارش مناقصه مزایده، مساحت آن ۴۳۰۰ هکتار و ارتفاع آن از سطح […]

دریاچه پریشان، نگین طبیعت کازرون

ناصربهزادفر-دریاچه فامور(پریشان) یکی از زیبا‌ترین و بزرگ‌ترین دریاچه‌های آب شیرین ایران و خاورمیانه است که در بخش جره و بالاده شهرستان کازرون قرار گرفته است. این دریاچه به نام‌های مور، پریشان و فامور نیز شناخته شده است.

به گزارش مناقصه مزایده، مساحت آن ۴۳۰۰ هکتار و ارتفاع آن از سطح آب‌های آزاد ۸۲۰ متر است. حوزه آبریز آن ۵/۲۶۶ کیلومتر مربع است و بیش‌ترین مساحت را در اردیبهشت ماه دارد.

 

دور تا دور این دریاچه را کوه احاطه کرده است فاصله دریاچه نسبت به کوه از طرف شمال حدوداً ۴ الی ۵ کیلومتر می‌باشد و از طرف جنوب حدوداً ۵۰۰ متر می‌باشد. فاصله دریا تا کوه (از طرف شمال) روستای مالکی(قلات نیلو دهپاگاه، هلک، پریشان)، روستای عرب فامور، روستای سی‌سخت و در قسمت شرق قلعه نارنجی، جروق و در جنوب قلعه نرگس‌زار و در غرب دریاچه روستای شهرنجان، زوالی و ایازآباد قرار دارند. این دریاچه از جمله اکوسیستم‌های پایداری است که در اثر عوامل تکتونیک به وجود آمده میلیون‌ها سال است که شرایط خود را حفظ نموده است و دارای ۴ گونه ماهی بومی به نام‌های ماهی زردک، ماهی سرخه، ماهی پرک و مارماهی آب شیرین و همچنین چند گونه ماهی وارداتی نظیر ماهی کپور، ماهی فیتوفالک و آمورمی باشد که در سال ۱۳۶۸ به دریاچه وارده شده است. تنها کپور معمولی با شرایط تالاب سازش پیدا کرده و دوگونه دیگر مشکلات عدیده‌ای را در تالاب به وجود آورده‌اند.