ارایه تسهیلات به فعالان کسب و کارهای اینترنتی شاید وقتی دیگر !

ارایه تسهیلات به فعالان کسب و کارهای اینترنتی شاید وقتی دیگر ! زیر: انتظار ۱۷ هزار نفر چه زمانی تمام می‌شود؟ فعالان حوزه کسب و کارهای اینترنتی در شرایطی در انتظار دریافت تسهیلات و امکان صدور جواز به سر می‌برند که با وجود یک سال از تصویب آیین‌نامه مرتبط با این امر، همچنان در مقام […]

ارایه تسهیلات به فعالان کسب و کارهای اینترنتی شاید وقتی دیگر !

زیر: انتظار ۱۷ هزار نفر چه زمانی تمام می‌شود؟

فعالان حوزه کسب و کارهای اینترنتی در شرایطی در انتظار دریافت تسهیلات و امکان صدور جواز به سر می‌برند که با وجود یک سال از تصویب آیین‌نامه مرتبط با این امر، همچنان در مقام عمل حصول چنین امری میسر نشده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، اجرایی نشدن آیین‌نامه صدور و تمدید پروانه کسب، به دغدغه‌ای جدی در میان فعالان این صنف مبدل شده است.

آنچنان که در سوابق این آیین‌نامه موجود است، موضوع مذکور در مورخه ۱۴ تیرماه سال گذشته، به تصویب وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت رسیده، اما با گذشت یکسال از آن، همچنان خبری از اجرایی شدن آن نیست.

این در شرایطی است که مقرر بود پس از تصویب آیین‌نامه مورد اشاره، فرایند زمانی صدور جواز کسب و کار برای متقاضیان، در چارچوب‌های قانونی و ظرف مدت ۱۵ روز انجام پذیرد، ۱۵ روزی که حالا قریب به ۳۴۰ روز از آن می‌گذرد و همچنان اجرای آن در عمل با اما و اگر و ابهامات بسیاری مواجه است.

برخی از فعالان این حوزه عنوان می‌کنند که دریافت تسهیلات مستلزم برخورداری از جواز کسب است و متعاقباً با طرح این نکته که علی‌رغم دریافت نماد اعتماد الکترونیکی امکان ارایه تسهیلات برای فعالان این صنف ایجاد نشده و راهکار دریافت تنها به صدور جواز کسب خلاصه می‌شود.

به نظر می‌رسد نوعی نابسامانی و سردرگمی در این حوزه وجود دارد که فعالان این عرصه را با دشواری و پیچیدگی‌هایی جدی مواجه ساخته است.

رضاالفت‌نسب، دبیر انجمن کسب و کارهای اینترنتی، با تأیید وجود مشکلات و برخی موانع در مسیر فعالیت فعالان این حوزه عنوان می‌کند: اعضای فعال در این صنف به هر نهاد و سازمانی که مراجعه می‌کنند با مشکلات خاص به خود مواجه می‌شوند.

وی می‌افزاید: نماد اعتماد الکترونیکی، مورد قبول مالیات، بیمه و… نیست و آن‌چه که ملاک عمل نهادهای ذی‌ربط نامبرده قرار دارد تنها جواز و پروانه کسب و کار است و این در شرایطی است که اساساً پروانه‌ای برای فعالان این عرصه وجود ندارد و پیش‌بینی نشده است.

انتظار ۱۷ هزار فعال حوزه کسب و کار اینترنتی

الفت‌نسب با اشاره به فعالیت قریب به ۱۷ هزار نفر در حوزه کسب و کار اینترنتی می‌افزاید: انتظار دریافت تسهیلات برای فعالان این عرصه برای پیگیری امور خویش باعث ایجاد دغدغه‌هایی جدی برای این طیف شده است.

دبیر انجمن کسب و کارهای اینترنتی عنوان می‌کند: بعد از پیگیری‌های مکرر، وزارت صنعت، معدن و تجارت برای رفع مشکل پروانه کسب، چاره‌ای اندیشید و با حضور نهادهای متعددی اعم از مرکز اصناف و بازرگانان ایران، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و… آیین‌نامه نحوه و فرآیند تمدید پروانه کسب و چگونگی نظارت بر افراد فعال صنفی در حوزه فضای مجازی را در تابستان سال گذشته به تصویب رساند اما ظاهراً همچنان این آیین‌نامه در مسیر اجرا با گره و موانعی جدی روبه‌رو است.

 وی می‌افزاید: مقرر شده افرادی که از نماد تجارت الکترونیکی برخوردارند به اداره امور اصناف مراجعه کنند و مجوزهای لازم را در این حوزه دریافت نمایند اما همچنان امکان تحقق این امر میسر نشده است.

لزوم تسهیل موانع پیش روی فعالان کسب و کارهای اینترنتی

در شرایطی که یکی از جدی‌‌ترین دغدغه‌ها مشکلات موجود در کشور به عرصه اشتغال گره خورده است، طبیعتاً تسهیل شرایط فعالیت برای صنوفی که در چارچوب‌های قانونی نظام و کشور قابل تعریف هستند، ضرورتی است که باید در اولویت دستگاه‌های ذی‌ربط قرار گیرد.

به هر ترتیب، توسعه خدمات الکترونیکی در طول سالیان اخیر باعث شده تا بخش قابل توجهی از عموم مردم برای تهیه مایحتاج و نیازهای خود به فضای اینترنتی و مجازی مراجعه کنند، امری که به هر حال از محاسن و ثمرات خاص به خود نیز برخوردار است.

 

امید آن می‌رود دستگاه‌های متولی با اعمال اقدامات مؤثر، بستر و زمینه فعالیتی چنین گروه‌ها و اصنافی را فراهم کنند، امری که قاعدتاً باید از سوی دستگاه‌های مرتبط اجرایی و عملیاتی شود و اگر گره یا ابهامی در این خصوص وجود دارد، برای رفع و برون رفت از آن اقدام شود تا امکان دریافت تسهیلات همچون دیگر اصناف، برای این گروه نیز فراهم شود.