آسیب باتری خودروهای الکتریکی به باکتری خاک

مواد مورد استفاده در باتری خودروهای الکتریکی می‌تواند به نوعی از باکتری مهم خاک، آسیب وارد کند. به گزارش ایرنا، محققان دریافتند ترکیبات مورد استفاده در باتری‌های lithium-ion موجب مسمومیت نوعی باکتری خاک‌زی می‌شود که در حفظ سلامت محیط‌زیست نقش مهمی ایفا می‌کند. با وجود این که استفاده از خودروهای الکتریکی می‌تواند موجب کاهش گازهای […]

مواد مورد استفاده در باتری خودروهای الکتریکی می‌تواند به نوعی از باکتری مهم خاک، آسیب وارد کند.

به گزارش ایرنا، محققان دریافتند ترکیبات مورد استفاده در باتری‌های lithium-ion موجب مسمومیت نوعی باکتری خاک‌زی می‌شود که در حفظ سلامت محیط‌زیست نقش مهمی ایفا می‌کند.

با وجود این که استفاده از خودروهای الکتریکی می‌تواند موجب کاهش گازهای گلخانه‌ای شود، برای محیط‌زیست بی‌ضرر هم نیست و در زمان دورریختن باتری این خودرو‌ها ممکن است مشکلات مختلفی برای محیط‌زیست ایجاد شود.

انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۰ میلادی حدود ۲۰ میلیون خودروی الکتریکی در خیابان‌های جهان تردد کنند که هریک حدود ۳۷ کیلوگرم نانو مواد کاتدی را با خود حمل می‌کنند. این نانو مواد از جنس اکسیدهای لیتیوم نیکل منگنز (NMC) هستند و به دلیل قیمت پایین و کارآیی بالا، مناسب‌‌ترین گزینه برای تولید باتری خودروهای الکتریکی محسوب می‌شوند؛ اما درباره میزان سمی بودن آن‌ها، اطلاعات کمی در دست است.

محققان دریافتند NMC در محیط‌های مرطوب مانند محل‌های دفن زباله، حل می‌شود و یون‌های لیتیوم، کبالت و نیکل را آزاد می‌کند. یون‌های نیکل و کبالت، فرایند رشد نوعی باکتری موسوم به Shewanella oneidensis MR-1 را به شدت کند می‌کنند. این باکتری در چرخه تجزیه فلزات در طبیعت مؤثر است.

 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Chemistry of Materials منتشر شده است.