برنامه ۱۰ ساله دوم فضایی کشور تدوین شد

برنامه ۱۰ ساله دوم فضایی کشور تدوین شد رییس مرکز ملی فضایی گفت: برنامه ۱۰ ساله دوم فضایی کشور با همکاری کلیه سازمان‌ها و نهادهای ذی‌ربط فضایی کشور تدوین شده است. به گزارش مهر، منوچهر منطقی گفت: برنامه ۱۰ ساله اول فضایی کشور از سال ۸۵ شروع و تا ۹۴ ادامه داشت و برنامه ۱۰ […]

برنامه ۱۰ ساله دوم فضایی کشور تدوین شد

رییس مرکز ملی فضایی گفت: برنامه ۱۰ ساله دوم فضایی کشور با همکاری کلیه سازمان‌ها و نهادهای ذی‌ربط فضایی کشور تدوین شده است.

به گزارش مهر، منوچهر منطقی گفت: برنامه ۱۰ ساله اول فضایی کشور از سال ۸۵ شروع و تا ۹۴ ادامه داشت و برنامه ۱۰ ساله دوم از امسال شروع شده و محور اصلی آن کاربری دستاورهای فضایی در بخش‌های اقتصادی کشور است.

وی افزود: خطوط اصلی برنامه ۱۰ ساله دوم در ۶ حوزه تعیین شده که این ۶ حوزه شامل طراحی و توسعه ماهواره‌های سنجشی، مخابراتی و موقعیت‌یاب، فرستادن موجود زنده به فضا، رصد ماهواره‌های مختلف موجود در فضا و دسترسی به فن‌آوری‌های فضایی است.

منطقی در خصوص برنامه ۱۰ ساله اول، گفت: برنامه ۱۰ ساله اول فضایی سال ۸۵ شروع شد و هدف از این برنامه این بود که زیرساخت‌های فضایی ایجاد توسعه داده شود تا بتوانیم از این زیرساخت‌ها به منظور توسعه فن‌آوری‌ها جهت طراحی و ساخت انواع ماهواره‌ها، پرتاب‌کننده‌ها و ایستگاه‌های زمینی دریافت و ارسال اطلاعات ماهواره دست یابیم.

رییس مرکز ملی فضایی با تقسیم ماهواره‌ها از نظر کاربردی به دو نوع ماهواره‌های مخابراتی و سنجشی، اظهار کرد: ماهواره‌های مخابراتی در حوزه‌های مختلفی مانند مخابرات، صداوسیما و بانک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و ماهواره‌های سنجشی برای بررسی و پایش معادن، منابع آبی، جنگل‌ها، محیط‌زیست و خطوط نفت و گاز کارایی دارند.

منطقی با اشاره به این‌که بحث پرتاب‌کننده‌های ماهواره نیز در حوزه فضایی مورد توجه است، اظهار کرد: استفاده از ماهواره‌ها یکی از مراحل فعالیت‌های فضایی است و در این حوزه یا باید از پرتاب‌کننده‌هایی که چند کشور محدود طراحی کرده‌اند استفاده کنیم یا این‌که به صورت بومی آن را طراحی کنیم.

وی تصریح کرد: طراحی و ساخت پرتاب کننده ماهواره یکی از فن‌آوری‌های پیشرفت‌های تشکیل شده است به همین دلیل کشورهای محدودی در این حوزه وارد شده‌اند.

رییس مرکز ملی فضایی در خصوص مرحله بعدی ورود به مباحث فضایی، گفت: مرحله بعدی داشتن ایستگاه دریافت فضایی است یعنی جایی که اطلاعات فضایی را دریافت کرده و پس از تحلیل و بررسی در اختیار کاربران مختلف قرار دهد.

منطقی، فرستادن موجود زنده به فضا را نیز یکی دیگر از فعالیت‌های حوزه فضایی عنوان کرد و گفت: کشورهای بسیار محدود و معدودی وارد این مرحله فن‌آوری فضایی شده‌اند که ایران در برنامه تدوین شده خود این مرحله را نیز در نظر گرفته و فرستادن موجود زنده به فضا را با همکاری یکی از کشورهای دارنده این فن‌آوری انجام می‌دهد.

رییس مرکز ملی فضایی، تدوین برنامه ده ساله اول فضایی کشور را یک گام بزرگ و متهورانه برای کشور دانست و گفت: برنامه ۱۰ سال اول به دو برنامه ۵ ساله تقسیم شده بود که در ۵ سال اول بیش‌تر تمرکز برنامه بر روی ایجاد زیرساخت‌های فضایی بود و ۵ سال دوم استفاده از این زیرساخت‌ها برای انجام یک کار علمی مورد نظر قرار گرفت.

وی بیان کرد: در این چند سال موفق شدیم طراحی و ساخت پرتاب‌کننده‌های ماهواره را توسعه دهیم، ایستگاه زمینی دریافت‌کننده اطلاعات فضایی را طراحی کنیم و در قسمت فرستادن موجودات زنده به فضا چه موجودات زنده‌ای که شبیه انسان هستند و چه موجودات زنده ساده به توفیقات خوبی برسیم.

 

منطقی به بلوغ رساندن فن‌آوری‌های موجود فضایی در کشور را هدف برنامه ۱۰ ساله دوم فضایی خواند و کاربری دستاورهای فضایی در بخش‌های متعدد اقتصادی را محور اصلی برنامه دوم عنوان کرد.