اصلاح اساسنامه صندوق‌های پژوهش و فن‌آوری در راستای حمایت از بخش خصوصی

اصلاح اساسنامه صندوق‌های پژوهش و فن‌آوری در راستای حمایت از بخش خصوصی دفاتر صندوق‌های پژوهش و نوآوری سراسر کشور در مجتمع شکوفایی شرکت‌های دانش‌بنیان افتتاح شد. به گزارش مناقصه‌مزایده، مراسم افتتاح دفاتر صندوق‌های پژوهش و نوآوری سراسر کشور در مجتمع شکوفایی شرکت‌های دانش‌بنیان با حضور منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری برگزار شد. صندوق‌های […]

اصلاح اساسنامه صندوق‌های پژوهش و فن‌آوری در راستای حمایت از بخش خصوصی

دفاتر صندوق‌های پژوهش و نوآوری سراسر کشور در مجتمع شکوفایی شرکت‌های دانش‌بنیان افتتاح شد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، مراسم افتتاح دفاتر صندوق‌های پژوهش و نوآوری سراسر کشور در مجتمع شکوفایی شرکت‌های دانش‌بنیان با حضور منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری برگزار شد.

صندوق‌های پژوهش و نوآوری بسیاری در استان‌های مختلف کشور در حال فعالیت هستند که در پیشبرد اهداف شرکت‌های دانش‌بنیان با صندوق نوآوری و شکوفایی همکاری می‌کنند.

وزیر علوم در این مراسم گفت: صندوق‌های پژوهش و فن‌آوری نباید به سرمایه‌های دولتی توجه داشته باشند، افزود: اساسنامه صندوق‌های پژوهش و فن‌آوری در حال تصویب است که در آن توجه به بخش خصوصی ذکر شده است زیرا بخش خصوصی می‌تواند تأثیرگذار‌ترین بخش‌ها باشد.

غلامی با تأکید بر ایجاد زیست‌بوم نوآوری، ارتقاء و توسعه آن گفت: به واسطه چنین صندوق‌هایی از شرکت‌های دانش‌بنیان و طرح‌های فن‌آورانه حمایت می‌کنیم، این صندوق‌‌ها حمایت‌های مالی، قانونی و حقوقی از طرح‌های نوآورانه دارند و می‌توانند فرصتی برای فن‌آوران ایجاد کنند.

وی افزود: ساختار‌ها برای حمایت صندوق‌‌ها از فن‌آوران و شرکت‌های دانش‌بنیان در حال ارتقاء است و در صدد هستیم به این واسطه به سمت ظرفیت‌های جدید برویم و از فعالیت‌های مبتنی بر فن‌آوری حمایت کنیم که صندوق‌های پژوهش و فن‌آوری می‌توانند شتاب‌دهنده این موضوع باشند، در این بازه زمانی دو ساله باقی‌مانده در این دولت امیدوار هستیم رویکرد‌ها و نتایج مثبتی از این فعالیت‌ها و تعاملات ببینیم.

پروسه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: در صدد هستیم که چالش‌های صندوق‌های پژوهش و فن‌آوری را با نمایندگانی از حوزه‌های مختلف برطرف کنیم تا پروسه حمایت از شرکت‌ها به تعویق نیافتد.

علی وحدت در افتتاح دفاتر صندوق‌های پژوهش و فن‌آوری در محل مجتمع شکوفایی شرکت‌های دانش بنیان خاطرنشان کرد: جلسات کارگروه صندوق‌های پژوهش و فن‌آوری همواره برگزار می‌شود که در آن قوانین مربوط به حمایت و دستورالعمل‌هایی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه اصلاح اساسنامه صندوق‌های پژوهش و فن‌آوری در دستور کار این کارگروه قرار گفته است، گفت: همواره این اساسنامه در راستای ارتقای صندوق‌های پژوهش و فن‌آوری است؛ همچنین رفع چالش‌های سر راه صندوق‌های پژوهش و فن‌آوری در این کارگروه بررسی و مورد تأکید اعضای آن قرار می‌گیرد.

وحدت با بیان اینکه مشکلاتی از سوی روسای صندوق پژوهش و فن‌آوری اعلام می‌شود، گفت: عدم استقبال بخش خصوصی، مشکلاتی در سیستم ارائه وام‌های بانکی، اعتبارسنجی، اعطای مجوز، نظارت و ارزیابی و … همواره وجود دارد که این کارگروه صندوق پژوهش و فن‌آوری در راستای رفع آن هستند.

به گفته وی، در حال حاضر تعدادی صندوق پژوهش و فن‌آوری در سراسر کشور فعالیت دارد و در این راستا از شرکت‌های دانش بنیان و محصولات فن‌آورانه، استارت آپ‌ها حمایت می‌کنند.

وحدت در خطاب به مدیران صندوق‌های پژوهش و فن‌آوری گفت: شما صندوق‌های غیردولتی، چابک و فعال هستید از این رو باید در راستای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان استقلال داشته باشید.

وی افزود: صندوق‌های پژوهش و فن‌آوری در حوزه‌های جغرافیایی سراسر کشور همواره در حال ارائه خدمات هستند و می‌بایست چالش‌های آنان رفع شوند؛ صندوق‌های پژوهش و فن‌آوری می‌توانند با نمایندگانی از ارگانهای مختلف مانند وزارت بهداشت، وزارت علوم، بانک مرکزی، وزارت جهاد کشاورزی در راستای رفع مشکلاتشان مذاکره کنند.