جستجوی شورای شهر تهران برای پیداکردن عوامل حذف نام «شهید» از معابر شهر

جستجوی شورای شهر تهران برای پیداکردن عوامل حذف نام «شهید» از معابر شهر گروه اجتماعی- برای کشوری که نزدیک به ۳۰۰ هزار شهید دارد، واژه «شهید» معنایی مقدس دارد. ماه گذشته بود که خبر حذف نام شهید از برخی معابر شهر تهران و حتی شهرهای دیگری همچون کرمان، تبریز و شیراز منتشر شد؛ اما تهران […]

جستجوی شورای شهر تهران برای پیداکردن عوامل حذف نام «شهید» از معابر شهر

گروه اجتماعی- برای کشوری که نزدیک به ۳۰۰ هزار شهید دارد، واژه «شهید» معنایی مقدس دارد. ماه گذشته بود که خبر حذف نام شهید از برخی معابر شهر تهران و حتی شهرهای دیگری همچون کرمان، تبریز و شیراز منتشر شد؛ اما تهران به عنوان پایتخت ایران بالطبع با فشار رسانه‌ای بیشتری مواجه شد و پیروز حناچی، شهردار تهران نیز با اعلام اینکه پیمانکاران به صورت خودسر نام «شهید» را از ابتدای برخی معابر حذف کرده‌اند، خواستار شناسایی و برخورد با آنان شد. سردار بهمن کارگر، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به حذف نام برخی شهدا از تابلوهای کوچه‌ها گفت: حذف نام شهدا از کوچه‌ها کاری سهوی بوده است و کسی در جمهوری‌اسلامی‌ایران درباره نام شهدا نمی‌تواند عمداً چنین کاری انجام دهد؛ اگر هم کسی شیطنتی کند ملت ما هوشیار هستند.

عکس‌هایی از این اقدام در فضای مجازی منتشر شد و حتی برخی از مدیران شهری نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و گفتند که موارد، انگشت‌شمار است و قطعاً اصلاح خواهد شد. یکی از مناطقی که حذف نام شهدا در آن صورت گرفته بود منطقه(یک) شهرداری تهران بود که البته مسؤولان مربوطه اعلام کردند که تابلوها اصلاح می‌شود. واکنش‌ها به این موضوع ادامه داشت تا جایی که غلام محمدی، رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران در توئیتی اعلام کرد: از چند روز پیش در فضای مجازی کلیپی با هشتک نشان ابدی دست‌به‌دست می‌شود. که فردی در منطقه ۱۲ تهران اقدام به برچسب‌گذاری عنوان مقدس شهید بر تابلوی نام کوچه‌ها می‌کرده است و این گونه در ماه خون و قیام وظیفه مسؤولان خاطی را رأساً انجام می‌داد چرا که طبق استعلام رسمی و محلی این اسامی اصولاً نام شهدا نیستند.

نظر شورای شهر تهران

حال علی اعطا، سخنگوی شورای شهر دیروز(شنبه) در یک نشست خبری با اشاره به موضوع حذف عنوان شهید از تابلوی برخی معابر پایتخت، گفت: «این احتمال وجود دارد که در برخی بخش‌های اجرایی کوتاهی صورت گرفته باشد و ما حتماً برخورد می‌کنیم. اخیرا شبهاتی در این زمینه مطرح شده است و در شورای شهر به پیشنهاد کمیسیون نظارت و حقوقی و حکم رئیس شورا کمیته ویژه‌ای تشکیل شد و قرار بر این بود که طی یک ماه کمیته نتایج را بررسی و ارائه دهد. اعطا با اشاره به تشکیل کمیته حقیقت‌یاب درباره این موضوع گفت:‌ با توجه به حساسیت‌های مطرح شده فارغ از فضای تند و ملتهب شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها از منظر نظارتی گزارشی در این زمینه ارائه خواهد شد و مشخص می‌شود این مشکل مربط به چه زمانی بوده، دو ماه یا دو سال قبل؟! قطعاً اگر قصور یا خطایی در این زمینه باشد نمی‌توان نسبت به آن تسامح داشت و حتماً باید برخورد کرد که موضع شورای شهر و شهرداری در این زمینه روشن است. حذف نام شهدا باید از دو منظر تفکیک شود یکی اینکه مردم نسبت به اسم قهرمانان ملی حساسیت دارند و اینکه به این موضوع حساسیت عمومی نشان داده شود، کاملاً قابل احترام است. موضع دیگر این بوده که برخی مشکل را دستاویز رقابت‌های سیاسی می‌کنند که این بخش اشکال دارد و ما نمی‌توانیم آن را بپذیریم و به رسمیت بشناسیم چرا که شورا و شهرداری نسبت به حذف نام شهدا بی‌تفاوت نیستند.

پیام رهبر انقلاب فصل‌الخطاب محسوب می‌شود

سخنگوی شورای شهر به پیام مقام معظم رهبری که سوم مهر در زمینه نام شهدا بر معابر منتشر شده است، ‌اشاره کرد و گفت: این نکته بسیار مهم است و خط‌ومشی شورا نیز همین بوده همچنین این پیام رهبر انقلاب فصل‌الخطاب محسوب می‌شود و شورا آن را دنبال خواهد کرد. همه نیروهای سیاسی و اجتماعی نیز طبیعتاً با این پیام، مسیر باید برایشان فارغ از هر گونه گرایش سیاسی مشخص باشد. کمیته ویژه بررسی حذف نام شهید از برخی از معابر مسؤولیت حقیقت‌یابی داشته و اقدامات پژوهشی و تحقیقی در مورد موضوعی که ابهام دارد انجام می‌دهیم که گزارش‌هایی از بخش‌های مختلف شهرداری جمع‌آوری شده و در حال تطبیق است که ما ابهامات آن را بررسی می‌کنیم. پیمانکاران نیز در این زمینه وضعیت‌شان مشخص می‌شود و قراردادهایی که منجر به این مسأله شده باشد را تیم‌های کارشناسی بررسی می‌کنند و در نهایت گزارشی برای اقناع افکار عمومی منتشر خواهد شد. این احتمال است که لایه‌های اجرایی شهرداری و نه لایه‌های سطح مدیریتی میانی و ارشد بعضاً با استدلال‌هایی قصور کرده باشند و این مسأله ممکن است مربوط به پنج سال پیش یا پنج ماه قبل باشد که کمیته ویژه این موضوع را بررسی و گزارش دقیقی قبل از مهلت یک ماهه تقدیم شورای شهر می‌کند.