تنها یک گام تا توقف کامل معادن شن و ماسه در پایتخت باقی است

تنها یک گام تا توقف کامل معادن شن و ماسه در پایتخت باقی است معادن شن و ماسه مشکلاتی را در بافت زمین و حریم رودخانه ایجاد کرده و گا‌هی به کانون تولید گرد و غبار در تهران تبدیل شده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ سالیان سال است که معادن شن و ماسه در حاشیه […]

تنها یک گام تا توقف کامل معادن شن و ماسه در پایتخت باقی است

معادن شن و ماسه مشکلاتی را در بافت زمین و حریم رودخانه ایجاد کرده و گا‌هی به کانون تولید گرد و غبار در تهران تبدیل شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ سالیان سال است که معادن شن و ماسه در حاشیه بافت شهر حضور پررنگی دارند و در حال حاضر با گسترش شهرنشینی پای این مخزن‌های آلوده به بافت اصلی شهر باز شده است، به‌طوری‌که می‌توان به صراحت گفت: خاک شهر به دست معادن شن و ماسه برباد رفته است.

محمدحسین‌بازگیر، رییس اداره محیط‌زیست شهر تهران در این باره می‌گوید: مناطقی که از سوی معادن شن و ماسه احاطه شده و در حال برداشت می‌باشد بخشی از شهر و جزو طرح جامع شهر تهران است و باید کاربری‌هایی که برای آن در تعریف مصوب شده پیاده شود.

این درحالی است که اگر سری به معادن شن و ماسه فعال در مجاورت شهر بزنیم، آن‌ها را همچنان مشغول برداشت خواهیم دید و اینجا سؤالی که مطرح می‌شود این است که چرا کاربری‌ها تعریف شده برای این معادن که جزیی از شهر و منابع تولید گرد و غبار هستند همچنان در خاموشی مطلق به سر می‌برد؟

وقتی از شورای شهر تهران جویا شدیم، در یافتیم که مسؤولان این مرکز دو سالی می‌شود که در حالی بررسی طرح ساماندهی معادن شن و ماسه شهر هستند.

رحمت‌ا… حافظی، عضو و رییس کمیسیون سلامت محیط‌زیست شورای شهر تهران در این باره می‌گوید: در تاریخ ۲۹ اردیبهشت امسال، فرمانداری تهران طی ابلاغی، فعالیت معادن شن و ماسه را متوقف اعلام کرده‌اند.

وقتی جویای فعالیت کنونی آن‌‌ها در پی ابلاغ دستور توقف شدیم، محمدحسین‌بازگیر، رییس اداره محیط‌زیست شهر تهران گفت: شورای تأمین فرصتی بسیار محدود در اختیار معادن شن و ماسه قرارداده تا مصالح تولید شده از قبل را خالی کنند.

آثار مخرب معادن شن و ماسه در دل طبیعت زخم‌‍‌‌‌‌هایی برجای مانده

آثار مخرب معادن شن و ماسه در دل طبیعت زخم‌هایی برجای گذاشته که شاید جبران آن، کاری سخت و زمان‌بر است، چرا که هرچه در حریم رودخانه‌ها قدم برمی‌داریم متوجه می‌شویم که حریم رودخانه با معادن شن‌ و‌ ماسه باریکتر شده و واقعاً در برخی نقاط حتی تفاوتی هم با یکدیگر ندارند.

بازگیر در این باره می‌گوید: معادن شن‌ و‌ ماسه به حریم رودخانه تجاوز کرده و به راحتی قابل رؤیت است که رودخانه در ارتفاعی بالاتر، سوی یک لبه دیوار حرکت می‌کند، آن هم رودخانه‌ای که کاملاً وحشی و طبیعی است و هر لحظه امکان طغیان آن وجود دارد و حالا تکلیف رفع خسارات وارده بر محیط‌زیست چه می‌شود؟

حافظی، رییس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران می‌گوید: سازمان صنعت، معدن و تجارت مکلف شده تا خسارات ناشی از برداشت‌های غیرقانونی از این معادن را که به عمق ۱۳۰ متری فعالیت داشته‌اند، برآورده کرده و ظرف مدت ۳ ماه اعلام کند و در نهایت پیگیری جبران خسارت وارده محقق شود.

اما متأسفانه سازمان صنعت، معدن و تجارت پای کار نمی‌آید که سعیدمتصدی، معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست در این خصوص گفت: با توجه به شرایط پیش‌آمده در سازمان حفاظت محیط‌زیست، سازمان اخطار و اعلان‌های مختلفی به وزارت صنایع در زمینه مدیریت صنایع داشته است و اداره کل محیط‌زیست تهران نیز در سال گذشته به جهت جلوگیری از افزایش میزان آلودگی و عبور از شرایط هشدار، تعداد بسیار زیادی از معادن را تعطیل کرده است.

 

شاید سودهای میلیاردی معادن شن و ماسه باعث سکوت انفعال در اجرای قانون شده تا جایی که نفس‌هایی با بی‌قانونی در معرض خطر قرار گرفته است و حالا یک گام تا توقف کامل معادن شن و ماسه در پایتخت باقی مانده است.